Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes ovän med externa hårddiskar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör iTunes 4.7 och har tre hårddiskar till min PC laptop. En 30 GB intern, och två externa firewire-diskar från Speedmania som tillsammans utgör 400 GB lagring. Min interna hårddisk har enbart ett fåtal gigabyte utrymme för musik, så majoriteten av min musikkollektion är på en av de externa diskarna.

Mitt problem är jag har de externa diskarna ikopplade enbart hälften av tiden som jag lyssnar på musik. Följden är att iTunes flaggar 90% av min musik med en grå varningssymbol för att markera att filerna saknas när jag använder iTunes utan de externa diskarna ikopplade. Detta gör tyvärr att programmet blir svåranvänt då jag inte memorerat exakt vilka filer som finns på vilken hårddisk. Det blir en gissningslek med oddsen 9:1 att försöka lista ut vad som är spelbart och inte.

Frustrationen av att jag kan se en väldig massa musik men bara kan lyssna på några få procent av den har lett mig till att börja använda Winamp istället. Det är helt enkelt smidigare när det alltid fungerar. Jag gillar dock iTunes bättre och letar efter ett sätt att kunna återvända till programmet.

Mina frågor:

1) Finns det något sätt att konfigurera iTunes så att programmet automatiskt gömmer de låtar i biblioteket som man inte kan spela upp för tillfället?

2) I takt med att jag köper ny musik flyttar jag den från den interna disken till den externa. Detta resulterar konstant i brutna länkar. Går det att göra detta smidigare?

3) Finns det fler saker jag kan göra för att få lyssnandet att bli smidigare trots att musiken är delad på två ställen, varav ett inte alltid tillgängligt?

Uppskattar alla svar!

Mats

Det absolut enklaste är ju att du flyttar all musik till en disk, men det finns ju sån tur var alternativ.

gör en spellista med alla låtar som du har på den interna, borde ju finka fint! men det är ett problem
med detta också att du på något sätt måste sortera ut alla de interna låtarna från ditt bibliotek, det enklaste är nog att skicka ut allt ur i itunes dvs ta bort hela biliteket )utan att lägga det i papperskorgen. Och dra in hela musik mappen i iTunes fönstret en gång till.

Sen tar du bara och skapar en ny spellista och drar dit alla låtarna då kommer du ha allt det interna i en spelista och då slipper du det bekymmret.

Problemet när du flyttar musiken och får fel på länkarna är däremot betydligt svårare att råda bot på.
Tipset är att du lägger det på rätt plats från början.

Itunes är bra för debn som har mycket plats och kan låta iTunes ta hand om allt vad filer heter, helt enkelt man bör låta iTunes lägga filerna där det vill (det går ju sån tur va att ställa in).

Hoppas att detta har varit till hjälp.

/Olof

Smart, det hade jag faktiskt inte tänkt så mycket på. En speciell spellista för musik på den interna hårddisken löser punkt ett på ett smidigt sätt.

Punkt två var dock svårare. Jag ska fortsätta klura på om det finns ett smidigt sätt för iTunes att känna av när en fil har flyttats utan att behöva kasta ut det ur biblioteket och tappa stjärnor och allt sådant där.

Tack för hjälpen Olof!

Mats

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 15:56
Ursprungligen av Mats Björnström:

Smart, det hade jag faktiskt inte tänkt så mycket på. En speciell spellista för musik på den interna hårddisken löser punkt ett på ett smidigt sätt.

Punkt två var dock svårare. Jag ska fortsätta klura på om det finns ett smidigt sätt för iTunes att känna av när en fil har flyttats utan att behöva kasta ut det ur biblioteket och tappa stjärnor och allt sådant där.

Tack för hjälpen Olof!

Mats

Berätta gärna om du kommer på ett

//C

Nu kastade jag hela mitt bibliotek och började om från scratch. Allting gick finfint tills jag upptäckte att mappen jag använder låg långt ner i mappstrukturen och jag bestämde mig för att flytta biblioteket till "/Mina Dokument/iTunes/". Enligt iTunes-hjälpen är detta lugnt sålänge man:

1) Säger till programmet var den nya mappen ligger. Gjort.
2) Flyttar mappen komplett med databasfiler. Gjort.
B) För säkerhets skull exporterade jag också mitt bibliotek så jag inte tappar stjärnor och sådant.

Startar iTunes igen och ingen musik går att spela upp, för alla länkar är brutna då filerna ligger i nya mappen. iTunes vill på intet sätt hitta de nya filerna. Att importera det exporterade biblioteket hjälper inte då programmet inte hittar någon av låtarna. Jag gör 'clear' på samtliga filer och börjar om. Nu flyttar jag ett album tillbaks till gamla platsen. Efter att ha importerar in den gamla databasen igen så hittar itunes detta album men inget annat. Detta gör mig ingen nytta då jag skulle vara tillbaks på ruta 1 ifall jag flyttar tillbaks all musik igen.

Söker i Windows-registret i hopp om att hitta ett simpelt värde som säger vilken mapp programmet ska söka i, men utan resultat. Istället editerar jag den exporterade databasfilen och ersätter alla instanser av den gamla sökvägen med den nya. Nu MÅSTE det funka, tänkte jag.

iTunes kraschar vid start.

Löste sig till slut. Jag flyttade alla filer till den ursprungliga mappen och laddade sedan in original biblioteket så att itunes hittade dem med alla inställningar bevarade. Sedan gick jag in i inställningar och valde en annan mapp för iTunes. Då frågar programmet om man vill att det ska flytta alla filer dit, och här gjorde jag en nit förra gången när jag trodde att det VERKLIGEN BETYDDE att något skulle hända när man trycker 'ja'. Inget händer egentligen, utan det är först när man trycker på 'consolidate library' efteråt som filerna kopieras till rätt mapp.

Nu ska jag se till att alla AAC/mp3 på denna partitionen ligger i denna mappen, och sedan skapa en playlist för just denna musiken. Efter det ska jag importera 70 GB musik från en extern disk och hoppas att databasen inte går sönder. Jag älskar iTunes men att jävlas med biblioteket ska man INTE göra :[

Tack för hjälpen Olof!

Mats

Är du säker på att betygen inte lagras i själva mp3-filen, det finns ju utrymme för det i id3 2.0-taggen... och isf är det ju bara att radera hela biblioteket och sen dra in mapparna där musiken ligger och släppa till vänster, under biblioteket, då läggs de både till i biblioteket och som spellista..

Ursprungligen av svinto_deluxe:

Är du säker på att betygen inte lagras i själva mp3-filen, det finns ju utrymme för det i id3 2.0-taggen... och isf är det ju bara att radera hela biblioteket och sen dra in mapparna där musiken ligger och släppa till vänster, under biblioteket, då läggs de både till i biblioteket och som spellista..

Jag är säker. Även fast jag gärna sett en sådan lösning. Dock skulle det innebära att polarens mp3-filer med Ronny&Ragge automatiskt får många stjärnor i mitt bibliotek även om jag inte tycker om musiken.

Det finns bara en databasfil och den sparas som xml, du kan öppna själv och titta.

Mats

Det är lugnt Mats

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-03 15:01

Äntligen en som har stött på samma problem som mig

Ska testa dessa tips i helgen och se om jag får det att fungera.

/Roger

1
Bevaka tråden