Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installerat Linux på iPoden! [Film + Bilder]

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-11-10 21:39
Ursprungligen av alal:

det funkar ju inte på 4g ipods

nej, det är ju jäkligt typiskt, men lär nog snart komma...
i alla fall om projektet fortfarande är aktivt.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 10:28

det är aktivt som fan, men grabbarna som sysslar med det har inga 4g att pyssla med, och dessutom misstänker de att apple har trixat med den så att det inte ska gå att lägga in nåt annat än apple firmware... så inte så aktivt på 4g-fronten.

  • Medlem
  • 2004-11-14 22:43
Ursprungligen av useMac:

det är aktivt som fan, men grabbarna som sysslar med det har inga 4g att pyssla med, och dessutom misstänker de att apple har trixat med den så att det inte ska gå att lägga in nåt annat än apple firmware... så inte så aktivt på 4g-fronten.

har du läst det någonstans eller är det bara som du gissar?
men det skulle å andra sidan inte förvåna mig om apple gjorde något sådant bara för att jävlas.....*suck*... man skulle kanske köpa en g3 som man kan ha och leka med... hehehehe

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 02:13
Ursprungligen av alal:

har du läst det någonstans eller är det bara som du gissar?
men det skulle å andra sidan inte förvåna mig om apple gjorde något sådant bara för att jävlas.....*suck*... man skulle kanske köpa en g3 som man kan ha och leka med... hehehehe

det är ipodlinux-utvecklarna som tror det, inte jag.
Köp en, det är jättekul spela tetris å pong hela dagarna

  • Medlem
  • 2004-11-16 10:32

problemet är att jag precis köpte en g4....
får väll leta runt lite efter en billig 3a.... för ipodlinux verkar både bra och roligt:D

Ursprungligen av alal:

problemet är att jag precis köpte en g4....
får väll leta runt lite efter en billig 3a.... för ipodlinux verkar både bra och roligt:D

om du nu vill bara leka runt, varför inte bara köpa en g1?

  • Medlem
  • 2004-11-19 15:55
Ursprungligen av tajroo:

om du nu vill bara leka runt, varför inte bara köpa en g1?

för det verkar lättare att hitta en g2 eller g3, och dom e lite bättre oxå

Det roligaste tycker jag är att man kan spela in ljud med Linux. Antingen via mic eller line in. Testade att spela in via hörlurarna och det funkade.

Förutom just denna glada nyhet så kändes det ännu lite ungt, vissa saker var väldigt sega och spelen kändes inget vidare. Att spela upp musik funkade inte alls bra då det gick toksegt att ladda. Dock kul att man kan kolla på bilder och framförallt spela in ljud, jag kommer helt klart ha det var men inte som default.

  • Medlem
  • 2004-11-18 21:44

var hittar du line in på ipoden?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-11-18 21:57
Ursprungligen av alal:

var hittar du line in på ipoden?

antar att det var line out, inte in, på tex en stereo som menades, till headphones på iPoden.

  • Medlem
  • 2004-11-18 22:05

men man kan inte spela in på line out, eller?

Jag har inte hittat någon speciell line in (jag tror inte jag missat den heller) men det finns i menyn. För att var exakt finns följande under /Extra/Recordings/

Mic Record
Line in Record
Playback
Sample Rate (8, 32, 44.1, 88.2, 96 kHz)

  • Medlem
  • 2004-11-20 23:14
Ursprungligen av jocke-abc:

Jag har inte hittat någon speciell line in (jag tror inte jag missat den heller) men det finns i menyn. För att var exakt finns följande under /Extra/Recordings/

Mic Record
Line in Record
Playback
Sample Rate (8, 32, 44.1, 88.2, 96 kHz)

Innebär det att man på så vis kommer runt apples begränsning av inspelningskvalitet till 8 kHz mono? Nån som vet och har testat? I så fall kan man ju definitivt börja fundera på att slänga in linux så att man kan spela in i hög kvalitet...

  • Medlem
  • 2004-11-18 22:20

ok, vill testa ipodlinux, verkar finnas mycket bra saker som apple inte har med i sin programvara

Vadå kan man se bilder som man lagt in i den om man har linux eller? Verkar ju lite småhaxor förövrigt.

  • Medlem
  • 2004-11-20 15:45
Ursprungligen av Lespionage:

Vadå kan man se bilder som man lagt in i den om man har linux eller? Verkar ju lite småhaxor förövrigt.

man kan så bilder, jag vet inte hur bra det blir .... men det är ju en av sakerna som gör det kul oxå.... och vem vill inte haxa ipoden?!?!?!? heheheh, jag vill

  • Oregistrerad
  • 2004-11-20 17:23
Ursprungligen av Lespionage:

Vadå kan man se bilder som man lagt in i den om man har linux eller? Verkar ju lite småhaxor förövrigt.

man kan kolla på jpg/gif bilder, men man måste ha trixat med dem lite innan. göra dem till rätt size och invertera dem.. men det blir ganska snyggt om man har rätt kontrast.

  • Medlem
  • 2004-11-21 19:49
Ursprungligen av useMac:

man kan kolla på jpg/gif bilder, men man måste ha trixat med dem lite innan. göra dem till rätt size och invertera dem.. men det blir ganska snyggt om man har rätt kontrast.

måste man anpassa bilderna för att man ska kunna se dom på poden?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 20:17
Ursprungligen av alal:

måste man anpassa bilderna för att man ska kunna se dom på poden?

ja, än så länge. men så finns ju ipod photo.
Bildvisningsfunktionen i linux är nog egentligen mest för att skryta med. inget riktigt användningsområde, men det är kul!

  • Medlem
  • 2004-11-21 20:39
Ursprungligen av useMac:

ja, än så länge. men så finns ju ipod photo.
Bildvisningsfunktionen i linux är nog egentligen mest för att skryta med. inget riktigt användningsområde, men det är kul!

jaha..... då är jag inte lika motiverad att ha linux längre, då måste man köpa en ipod photo för att kolla på bilder man lägger in på poden

Du snackade om filmer också. Betyder detta at jag kan slänga igång mina svartvita Alfred Hitchcock filmer på ipoden? Hur skriver man Linux kommandon om man inte kan skriva? Så mycke frågor.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 19:09
Ursprungligen av Lespionage:

Du snackade om filmer också. Betyder detta at jag kan slänga igång mina svartvita Alfred Hitchcock filmer på ipoden? Hur skriver man Linux kommandon om man inte kan skriva? Så mycke frågor.

1. Nej det går inte att titta på film med ipodlinux.

2. Ipodlinux-utvecklarna har gjort ett script som möjliggör textskrivning på ipoden. Man scrollar med hjulet mellan bokstäverna och trycker på play för att skriva bokstaven. Krångligt, ja. men det går iaf..

hoppas hoppas hoppas de lyckas göra en filmfunktion!

edit: hmmm... vid närmare eftertanke så är det nog enklast att gå i skolan först om man inte kan skriva

Ursprungligen av useMac:

1. Nej det går inte att titta på film med ipodlinux.

2. Ipodlinux-utvecklarna har gjort ett script som möjliggör textskrivning på ipoden. Man scrollar med hjulet mellan bokstäverna och trycker på play för att skriva bokstaven. Krångligt, ja. men det går iaf..

hoppas hoppas hoppas de lyckas göra en filmfunktion!

edit: hmmm... vid närmare eftertanke så är det nog enklast att gå i skolan först om man inte kan skriva

Ey checka tiden på dygnet innan du börjar harva.

Men som sagt det hela verkar sjukt haxor. Vem pallar sitta och skriva med scrollen? Typ lika kul som när man satt med nintendo 8 bit och skulle skriva i high score. Fett segt.
Ni kan ju säga till när man kan börja titta på film med linux.

  • Medlem
  • 2005-04-16 23:27
Ursprungligen av useMac:

1. Nej det går inte att titta på film med ipodlinux.

hoppas hoppas hoppas de lyckas göra en filmfunktion!

Lär ju knappast gå att titta på film med en vanlig ipod.. men man tycker dom borde kunna fixa den funktionen till ipod photo

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 13:37
Ursprungligen av Libra:

Lär ju knappast gå att titta på film med en vanlig ipod.. men man tycker dom borde kunna fixa den funktionen till ipod photo

nä processorn räcker inte till. och jag tror att photo ser ung. likadan ut...
eller kanske det går om man tittar på typ 10*10 pixlar

  • Medlem
  • 2004-11-23 20:23

finns det något datum då dom ska släppa nästa version?

  • Medlem
  • 2004-11-23 21:16

De jobbar inte på tid, mest på intresse och tillgänglighet av hårdvaran, senast jag kollade hade de ingen 4g att mecka med. Det har typ stannat på 4gfronten om de nu inte fått in en när jag inte kollade. Men just nu kan man göra två saker, skicka in en 4g så de kan mecka hårt eller sitta och vänta

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 21:37
Ursprungligen av ed00d:

De jobbar inte på tid, mest på intresse och tillgänglighet av hårdvaran, senast jag kollade hade de ingen 4g att mecka med. Det har typ stannat på 4gfronten om de nu inte fått in en när jag inte kollade. Men just nu kan man göra två saker, skicka in en 4g så de kan mecka hårt eller sitta och vänta

det finns ett paypal-konto om man känner för att hjälpa till.. en euro är en euro..

och för alla som har en 1/2/3g och vill testa men tycker att det är krångligt, så är det inte ett dugg krångligt längre. ladda ner osx-installern och klicka på installera/avinstallera.. den är inte lika buggig längre, och det är kul med ipodlinux: inspelning, fem spel, text-editor, bildvisning (nu behöver man inte invertera bilderna) plus en hel del annat..

  • Medlem
  • 2004-12-23 11:40
Ursprungligen av useMac:

det finns ett paypal-konto om man känner för att hjälpa till.. en euro är en euro.....

vem har pengar att skänka till behövande haxors nu till jul..... inte jag iallafall , den här julen tar kol på mig *suck*

  • Medlem
  • 2004-11-24 19:00

jag tror jag vill behålla min

Bevaka tråden