Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla iPod till Renault Laguna stereo

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-09-21 17:07

Jag beställde den ifrån Semsons. Den kostade $15.99 och frakten var också på $15.99. Passade på att beställa ett tre pack Speck Products iPod Skin när jag ändå höll på... Slutade på 57 dollar med 3 skins, hållaren och frakten.

/Stefan

  • Medlem
  • Torsby
  • 2003-09-25 14:13

Intressant tråd! Jag sitter själv och väntar på min nya iPod och vill gärna få in den till min Sony-spelare i bilen. (Sony verkar f.ö. lysa med sin frånvaro på de sidor som tipsats om här...). Den har ingångar för både cd-växlare och md-växlare, och eftersom jag använder cd-växlaren vore det toppen om man kunde få in iPod:en i md-växlaringången, så då är min undran om den fungerar på samma sätt som cd-växlaringången, dvs. att man behöver nån sorts seriell kommunikation för att öppna upp ingången?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Spyder
Intressant tråd! Jag sitter själv och väntar på min nya iPod och vill gärna få in den till min Sony-spelare i bilen. (Sony verkar f.ö. lysa med sin frånvaro på de sidor som tipsats om här...). Den har ingångar för både cd-växlare och md-växlare, och eftersom jag använder cd-växlaren vore det toppen om man kunde få in iPod:en i md-växlaringången, så då är min undran om den fungerar på samma sätt som cd-växlaringången, dvs. att man behöver nån sorts seriell kommunikation för att öppna upp ingången?

Hur ser jacket ut? Om det är hörlursjack eller något som verkar vara typ tre ledare så sätter jag en femma på att det är line-in. Om inte Sony skickar kommandon via audiokontakten (i frekvenser högre upp än säg 50kHz) som "öppnar upp" ljudanläggningen så borde det väl bara vara att koppla in iPoden? Obs - du måste veta vilken typ av ljudingång det är!

/Charles

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-25 15:17

Spännande. Själv ska jag i helgen slänga in hårddiskbaserad mp3spelare (2.7k kostade den) på ringa 10 gb, vilket räcker för mig. Då jag har BMW original vägrar det mesta att vilja fungera så det blir FM-modulator och hooka upp sig på antennkabeln.

När jag tänker efter hade det varit smartare att köpa en till iPod beg. och koppla in som spelare i bilen, vilket ni är på gång att göra här, än köpa någon sunkig mp3hårddisk, vilket jag alltså gjorde. Desperationen förblindar.

Nu är jag nästan pissed off på mig själv också, fyfan.

Kolla in http://www.logjamelectronics.com/auxinpconv.html

Här finns just det som jag är på vippen att bygga (jag ligger f.ö. i förhandling med Apple ang. hårdvaruspecar på dockningsinterfacet; dom vill att jag skall skriva under en NDA dock inte för just min Renault. Dock så skall jag emaila dom för att höra om dom har den ändå.

/Charles

  • Oregistrerad
  • 2003-09-26 22:17

Idag låg det en avi från posten, det tog 5 dagar att få hem hållaren och mina Skins från USA. Riktigt snabbt måste jag säga, ska åka och hämta ut dem i morgon. synd bara att man inte har någon iPod än..

Har de nya börjat levereras i Sverige än?

Ps. provade nya Nokia 6600 i veckan, riktigt läcker telefon!

/Stefan

  • Medlem
  • Torsby
  • 2003-10-01 09:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Charles Xavier
Hur ser jacket ut? Om det är hörlursjack eller något som verkar vara typ tre ledare så sätter jag en femma på att det är line-in. Om inte Sony skickar kommandon via audiokontakten (i frekvenser högre upp än säg 50kHz) som "öppnar upp" ljudanläggningen så borde det väl bara vara att koppla in iPoden? Obs - du måste veta vilken typ av ljudingång det är!

/Charles

Jag minns ärligt talat inte hur uttaget såg ut (det var ett tag sen man var där och rotade) men om jag skulle gissa så är det två lågnivåingångar och en DIN-ingång, men jag kan blanda ihop det med min gamla bilstereo...

Jag väntar på min nya iPod (som beställdes för evigheter sen känns det som) och har väl inte tänkt kika efter förrän jag får den... Nån som vet hur lång leveranstiden är förresten? (Lite off-topic, jag vet...)

  • Medlem
  • 2004-04-04 19:34

ice>Link:iPod

Jag snubblade över den här ute på nätet: ice>Link:iPod (http://www.ice-link.com/)

Det verkar som om man kan koppla in sig på bilstereon direkt med den.

Bosse

Ursprungligen av bbus:

Jag snubblade över den här ute på nätet: ice>Link:iPod (http://www.ice-link.com/)

Det verkar som om man kan koppla in sig på bilstereon direkt med den.

Bosse

Hepp! Jag har redan fått svar från dom, om än inte mer än att det skall funka till min bil (Renault Laguna). Jag återkommer med mer info så fort jag vet vad det kostar etc.

/CX

Ursprungligen av Charles Xavier:

Hepp! Jag har redan fått svar från dom, om än inte mer än att det skall funka till min bil (Renault Laguna). Jag återkommer med mer info så fort jag vet vad det kostar etc.

/CX

Ett tips bara, vänta en kort tid med att beställa, de har nämligen tagit fram en ny modell som inkluderar en riktigt liten hållare som verkar klart intressant. Den nya versionen ska viss skeppas någon gång under april månad

Ursprungligen av stefanw:

Ett tips bara, vänta en kort tid med att beställa, de har nämligen tagit fram en ny modell som inkluderar en riktigt liten hållare som verkar klart intressant. Den nya versionen ska viss skeppas någon gång under april månad

Aha - ser riktigt bra ut, tack för fotot - nedan finns deras svar till mig, där pratar dom just om april/maj.

Ursprungligen av Lee Harris@Dension:

Laguna works fine. All Renault applications since 2000 are supported. In
fact, in the UK, Renault represents 8% of the shipped units!

Which country are you in? Right now we only have distribution in UK and US,
but this is ramping quickly through April/May.

/CX

min polare har en Aiwa cd spelare och den har ett line in uttag på fronten skit smidigt att bara plugga in ipoden i.. men ladda det skiter jag i.. så länge sitter jag inte i hans bil

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-06 00:39

Snackade med BRL ang. iPod och bilstereo. Först sa han att de hade Pioneer-bilstereos med Line-in. Bra! sa jag, men sen sa han 3.5mm-adaptern kostade 1100,-. Bara att glömma alltså. Sen började han leta efter den där JVC med AUX-in på fronten, den kanske skulle komma i nästa katalogen. Ok sa jag. Sen sa han att iTrip är coolt. Då sa jag att den tyvärr suger. Men då är det bara att bränna CD-skivor med mp3 sa han. Hallå!? CD-skivor sa jag! Då sa han helt plötsligt att mp3 inte är så bra eftersom de tävlar i billjud! hahaehehhohohe. Kul konversation. Dålig säljare.

Slutsats: Bästa köpet är en JVC-stereo med AUX-in på fronten som man kan koppla in sin 'pod med.

alt. annan stereo med aux in på fronten.. som Aiwa till exempel

Uppdatering:
efter tips från 99macare för ett tag sedan så hittade jag "ICE>Link". Den fanns inte i Sverige då, men finns numera på www.densionsweden.se.

Beskrivning
Tight integration of the Apple iPod and iPod mini into the vehicle environment is what’s delivered by ice>Link:iPod.

ice>Link:iPod plays high quality iPod audio through your existing car entertainment system’s CD changer port. Finally you can discard cassette adaptors, cigarette lighter chargers and FM transmitters and start enjoying enjoy direct line-in audio quality with charging and iPod control from your existing car entertainment system.

When used with compatible vehicle entertainment systems, ice>Link:iPod powers the iPod on and off as you enter/exit CD changer mode on your car\'s entertainment system. FF/RW/search/seek are passed to the iPod too – this is really great for cars with steering wheel entertainment controls.

Iif your head unit isn’t listed as compatible, you can still use ice>Link:iPod if you have an auxiliary input on your entertainment system. The auxillary-input version of ice>Link:iPod enables charging, audio and power control of your iPod in conjunction with your head unit\'s power on/off..

ice>Link:iPod is available for all Apple iPods from the original 5GB model right through to the very latest iPod mini. If your iPod has a dock connector, you can use the attractive Dension-designed active cradles, or, if you prefer to leave your iPod in a protective case, we offer a cabled connection to the dock connector or remote control connector for 1st and 2nd generation iPods"

Så här skrev Dension när jag kontaktade dom angående min Renault Laguna:
"Ett ICE>Link kit till en 3G iPod med adapter och hållare (för iPoden).kostar
1795:- till alla bilmärken som den passar till.

Dom kommer finnas i lager i mitten på nästa vecka.

Vi kan skicka ut dom mot postförskott eller vanlig förskottsbetalning via postgirot.
Postförskott kostar: 160:-"

  • Oregistrerad
  • 2004-07-01 14:28

Skaffa en BMW, då kan man ju får det att ingå =D

eller skaffa en iTrip. Det känns som ingen tror att det är bra teckning men åjo....mycket bättre än du tror. =D

//C

Någonting säger mig att de redan funderat på iTrip som alternativ.

Tyvärr så är en FM sändare inte laglig, samt att dom är eller kommer att bli olagliga att sälja. Plus att jag hört för många klaga på täckningen för att jag skall satsa på en sådan.

/CX

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-01 14:47
Ursprungligen av Charles Xavier:

Tyvärr så är en FM sändare inte laglig, samt att dom är eller kommer att bli olagliga att sälja. Plus att jag hört för många klaga på täckningen för att jag skall satsa på en sådan.

/CX

Moralfråga... att inneha en iTrip är ungefär lika farligt som att gå mot röd gubbe

  • Oregistrerad
  • 2004-07-01 14:57
Ursprungligen av Charles Xavier:

Tyvärr så är en FM sändare inte laglig, samt att dom är eller kommer att bli olagliga att sälja. Plus att jag hört för många klaga på täckningen för att jag skall satsa på en sådan.

/CX

Testa själv först, jag bor i STHLM och har en iTrip, jag älskar den verkligen....finns inga problem.....eller jo....precis när du stoppar in den så den laddas tapapr den täckning ett par sekunder....

//C

Jag har skaffat en ice>link till min Peugeot, hade itrip innan och det är ju som natt och dag i skillnad.
Ljudet är enastående. Man kan styra allt ifrån rattfjärren som kom orginal i bilen. Hållaren laddar min iPod medans jag använder den. Rekommenderas varmt.
Köpte den ifrån www.densionsweden.se

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-07-25 22:15
Ursprungligen av overlake:

Jag har skaffat en ice>link till min Peugeot, hade itrip innan och det är ju som natt och dag i skillnad.
Ljudet är enastående. Man kan styra allt ifrån rattfjärren som kom orginal i bilen. Hållaren laddar min iPod medans jag använder den. Rekommenderas varmt.
Köpte den ifrån www.densionsweden.se

Funkar det ungefär som iPodYourBMW-kopplingen, eller hur fungerar det? Byter man bara bland spåren, eller mellan spellistor, eller hur funkar det egentligen? Ska köpa en Peugeot 206, så det vore coolt om det funkar till den. Är annars sugen på att se hur Alpines grejer kommer funka.

Jag är inte riktigt säker på hur den funkar, men som jag fatatr det så skall jag kunna kontrollera volym, spår mm via de vanliga kontrollerna - har dom lyckats med det så borde det vara en enkel match att visa spår mm på displayen i bilen.

Jag återkommer när jag får den - det dröjer in i nästa vecka innan jag bör få den...

/CX

Cool! Ser fram emot utvecklingen.

Tada!
Har precis fått den, och den fungerar bra (men inte så bra som jag skulle vilja :-). Jag lyckades fiffla in konverter plus kablage och dra kablarna till facket som är mellan sätena. Jag har några ideer om hur hållaren skall fästas, men det innebär lite arbete i verkstan.

Funktionen är enkel: du får upp iPoden som en CD växlare när du växlar mellan radio och CD. Sen byter man med spårväljarna. Det går även att byta spår på iPoden; dock så är informationen i fönstret lite förvillande.

Om någon skall köpa en sån här till sin Renault Laguna så tar jag gärna lite bilder och visar hur jag monterade det.

/CX

Så här blev det - jag högg till en hållare i trä som en prototyp; kommer att försöka göra den bättre. Jag använde myntfacket i Lagunan som hål, och lade lakansväv runt den delen av hållaren som trycks ned - dels som friktion, men även för att skydda ytan i myntfacket från repor.

Bilderna är tagna med en Z1010 (VGA upplösning) men bör ge en bra bild av hur det ser ut fn.

/CX

Hur e sladden dragen ... In under panelen eller.....
Lätt,svårt eller vad.

Annars så ser det väldigt nice ut.

Konsolen (den delen som går fram till facket och som växelspaken sitter i) går att lossa rätt enkelt. Sedan drog jag sladden på vänster sida av mittkonsolen och in under utrymmet under ratten. Jag kan ev ta lite bilder för intresserade; det var inte så svårt att lossa på grejerna.

/CX

Det e lungt ...
Nu vet man iallafall att man själv kan göra det utan några större problem.

jag har en mazda 6 med fabriksmonterad bilstereo. någon som vet det bästa sättet för mig att koppla min ipod mini?

Bevaka tråden