hmm.. jag har ett liknande problem men min 40G 4g ipod, när jag kopplar in min ipod till datorn står det att jag inte ska koppla från den, men datorn verkar inte hitta den ändå, på "den här datorn" står det "flyttbar disk", den fattar alltså inte att det är en ipod, när jag försöker starta itunes, ipod updater lr utforska den flyttbara disken, så fryser datorn och den funkar inte förrän jag drar ut ipoden igen. Dom där två snurrande pilarna på skärmen på ipoden växlar ifrån att komma fram och försvinna... jag har också försökt att resetta ipoden.
Ipoden har fungerat en gång sedan detta började hända, det var när jag komm på att jag hade tagit bort vissa program på msconfig, (där man ställer in vilka processer som skall startas automatiskt), jag ändrade tillbaka inställningarna så att alla autostart processer startadet (normal start) och startade om datorn, och så funkade det!! men när jag försökte lite senare var det samma problem som innan fast än jag har på "normal start" fortfarande.., kontigt va...