Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkasetter till iPoden

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en massa talböcker på ljudkasetter. Hur gör jag
bäst för att få in dem till ipoden. Kör Mac och använder
iTunes. Tacksam för lite suport!!! AH

Ursprungligen av AronHindi:

Har en massa talböcker på ljudkasetter. Hur gör jag
bäst för att få in dem till ipoden. Kör Mac och använder
iTunes. Tacksam för lite suport!!! AH

Well, the only way I can think of is to copy the cassettes onto CDs and then use a program like exact audio copy www.exactaudiocopy.de to convert the CDs to MP3 files. Then use iTunes to to transfer to your ipod. Someone may have a better method, but I guess that's what I'd do...:confused:

Ursprungligen av didier:

use a program like exact audio copy www.exactaudiocopy.de to convert the CDs to MP3 files.

Det fixar väl iTunes strålande, eller?!

Jag tar allt från början eftersom jag inte vet hur mycket du kan sen innan:

Det du behöver först och främst för att kunna föra över ljud från kassett till dator är en sladd mellan stereon och datorn som har en stereoplugg i ena änden och en vänster och höger kontakt i den andra (vet tyvärr inte vad de heter exakt). Koppla bara sedan i dem i Rec Out och stereopluggen i micingången på datorn.

Det andra absolut nödvändiga som du behöver är ett inspelningsprogram. Det jag skulle rekommendera är SoundEdit, ett helt enkelt brilliant program i all sin enkelhet. Nackdelen med det är att det inte är gratis och att det bara går att köras i Classic (än så länge vad jag vet iallafall). Det finns en hel uppsjö andra program också som säkert en hel del här på forumet kan tipsa om annars. (hmm, undrar just om Garageband funkar, jag har faktiskt aldrig testat)

När du sen spelat in allt, är det bara att överföra det till ett format som iTunes förstår. Detta är väldigt beroende på vad för program du använde för att spela in med. I SoundEdit kan man spela in antingen i se16 eller wav. Sedan skulle jag rekommendera att du konverterar till aac istället för mp3 så att ljudböckerna kan läggas in under ljudboksavdelningen i iPoden. Du ska bara byta namn på filerna från m4a till m4b om jag förstått det hela rätt.

Jag hoppas att detta kan hjälpa på något sätt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 14:01

Till mac så finns det ett program som heter Sound studio som fungerar väldigt bra.
Till PC finns "Cool Edit Pro" som är samma typ av program fast för motsatt plattform.
Testa Sound studio med det föregående inläggets instuktioner så går det nog vägen
//Jakob

Ursprungligen av oskarrr:

Det fixar väl iTunes strålande, eller?!

Yes, it will. Signhild's method sounds good, too and converting to AAC would seem smart, too..;)

  • Medlem
  • 2005-03-03 17:14
Ursprungligen av didier:

Well, the only way I can think of is to copy the cassettes onto CDs and then use a program like exact audio copy www.exactaudiocopy.de to convert the CDs to MP3 files. Then use iTunes to to transfer to your ipod. Someone may have a better method, but I guess that's what I'd do...:confused:

Men varför i hela friden skriva på engelska på ett helsvenskt forum, som har svenska användare? Bara irriterande...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-03-03 17:47
Ursprungligen av elf98:

Men varför i hela friden skriva på engelska på ett helsvenskt forum, som har svenska användare? Bara irriterande...

enkel slutledningsförmåga säger: han förstår svenska men uttrycker sig lättare på engelska.
förstår att det är jobbigt, men du kan ju alltid leta upp en engelsk-svensk ordbok när det blir för svårt.

  • Medlem
  • 2005-03-03 19:12
Ursprungligen av erik:

enkel slutledningsförmåga säger: han förstår svenska men uttrycker sig lättare på engelska.
förstår att det är jobbigt, men du kan ju alltid leta upp en engelsk-svensk ordbok när det blir för svårt.

Jag har inte några som helst problem med att förstå engelska, men det ser rätt löjligt ut med engelska inlägg insprängda lite här och där.

Tack för alla positiva råd. Skall genast
ge mig i kast med att få ner mina ljud-
kasetter. //AH

1
Bevaka tråden