- Ribbons
- Medlem ●
- Stockholm
hejsan...
jag har en 4gb, 2nd generation (eller vad de nyare mini ipod nu heter).
jag har bara "artister" och "spår" aktiverat i min huvudmeny.
när jag går in i "artister" och sen "alla" så är inte låterna i bokstavsordning. de hamnar istället lite hur som helst. går detta att fixa?
hejsan...
jag har en 4gb, 2nd generation (eller vad de nyare mini ipod nu heter).
jag har bara "artister" och "spår" aktiverat i min huvudmeny.
när jag går in i "artister" och sen "alla" så är inte låterna i bokstavsordning. de hamnar istället lite hur som helst. går detta att fixa?
Jag förstår inte riktigt vad du menar men du har alltså tagit bort musik från huvudmenyn och har artist och spår istället eller? o så går du in på artister och väljer alla o sen alla skivor lr? för isåfall så står dom i den ordningen att först efter artist sen efter skiva o sen låtordning på skivan. Det kan hända att vi har olika programvaror. Hur gammal är din iPod har du uppdaterat någon gång?
Jag förstår inte riktigt vad du menar men du har alltså tagit bort musik från huvudmenyn och har artist och spår istället eller? o så går du in på artister och väljer alla o sen alla skivor lr? för isåfall så står dom i den ordningen att först efter artist sen efter skiva o sen låtordning på skivan. Det kan hända att vi har olika programvaror. Hur gammal är din iPod har du uppdaterat någon gång?
hej!
tex i artister så väljer jag METALLICA... sen ALLA... sen kommer alla låtar med metallica men dom är inte i bokstavsordning. jag köpte ipoden i söndags. det är version 1,3. vilken är den senaste versionen?
mmm, jo så e det tror jag me!
är era låtar också i oordningen som det är för mig?
hur har ni era menyer?
som sagt, visar man alla spår på en artist kommer de i klumpar om album (alfabetisk ordning) där låtarna kommer i skivans spårordning.
kort och gott, det enda som händer är att alla bandets album och låtar kommer efter varandra utan uppehåll.
mina menyer är som alla andra 4g/mini-iPods.
som sagt, visar man alla spår på en artist kommer de i klumpar om album (alfabetisk ordning) där låtarna kommer i skivans spårordning.
kort och gott, det enda som händer är att alla bandets album och låtar kommer efter varandra utan uppehåll.
mina menyer är som alla andra 4g/mini-iPods.
hmm nej mina spår visas inte heller i albumets ordning.
efter ARTIST, ALLA så visas de huller om buller. visa visas i spårordning som det är på själva skivan....
om det är så du menar. många spår är listade efter den ordning de importerades i märker jag.
men jag tror jag förstår hur det funkar nu.
Artist > Alla visar alla album på iPoden i bokstavsordning.
edit: svararade visst utan att uppdatera för att se din edit. lurt fenomen du råkat ut för.
i itunes så har jag bara fyllt i artistnamnet och spårnamnet, ej albumnamnet. men jag provade att göra det nu. låterna i ipoden grupperas då i de album som jag fyllt i i itunes, sen listas dom i den ordningen som det är på skivan. så som det ska vara då...?
med albumnamn i blir det ju rätt. håll kvar den tanken, ordningen är i sin ordning, hehe.
är de låtar som är skumma i ordningen med rätt taggar och "tillsammans" med de andra låtarna på samma skiva? att de delar exakt samma albumnamn (känsligt på gemener/versaler osv)...
lustigt... svårt att förklara men...
de låtar som hamnar i skum ordning är låtar från samlings skivor eller bsidor från singlar. ipoden vet inte hur de ska lägga dessa i album mappar.
tex:
låtnamn: More
skivnamn: Vision Thing
denna låt finns med på en skiva som heter Vision Thing. den finns också med på en samlingsskiva. jag importerade låten från samlingsskivan. i tunes skriver jag Vision Thing i ALBUM. låten tillhör det albumet/skivan men impoterades från samlingskivan... då blir ipoden förvirrad och lägger den i fel ordning bland resten av låterna i Vision Thing mappen....
samma sak med b-sidor på singlar...
tex på MORE singeln så heter b-sidan YOU COULD BE THE ONE. eftersom låten MORE tillhär VISION THING skivan så vill jag att YOU COULD BE THE ONE ska vara i den album mappen. men itunes/ipod blir förrvirrad och känner inte igen låten så det läggs i oordning... den la alla b-sidor överest i listan och andra låtar som inte kommer från ursprungskivan.....
hoppas du förstår vad jag menar nu.........
krånligt
samma sak med b-sidor på singlar...
tex på MORE singeln så heter b-sidan YOU COULD BE THE ONE. eftersom låten MORE tillhär VISION THING skivan så vill jag att YOU COULD BE THE ONE ska vara i den album mappen. men itunes/ipod blir förrvirrad och känner inte igen låten så det läggs i ordning... den la alla b-sidor överest i listan och andra låtar som inte kommer från ursprungskivan.....
hoppas du förstår vad jag menar nu.........
krånligt
jag trodde jag hade koll på vad du menar, men nu är jag osäker igen, hehe.
om jag inte vill ha singeln med MORE-låten på en egen post med MORE som album, så hade jag nog bara lagt dem med spårnummer efter ordinarie på VISION THING, typ som man lägger bonusspår på återsläpp. kompromiss.
förstår problemet. jag skrev samlingsskivans namn i Album tror jag, när jag hade dubletter på det viset. på så vis kringgår man problemet lite, men låten hör ju likväl till originalskivan. fixade inte "tillhör samling" eftersom det inte kändes nödvändigt.
har bara försökt göra det så enkelt som möjligt för mig
så några av dina låtar är i "oordning" också...?
jag tycker det är märkligt att man inte manuellt kan fixa låtordningen i itunes.
njae, jag har ingenting i oordning. om jag har kvar någon samlingsskiva med låt som figurerar på annan sida så är den dublett (en där albumnamnet är originalnamnet och en där albumnamnet är samlingsskivenamnet), och där jag har singel så är det också dublett - en med skivans originalnamn som albumnamn, och en med singelns namn som albumnamn.
känns som att jag trasslar in mig när jag ska förklara, hehe.
njae, jag har ingenting i oordning. om jag har kvar någon samlingsskiva med låt som figurerar på annan sida så är den dublett (en där albumnamnet är originalnamnet och en där albumnamnet är samlingsskivenamnet), och där jag har singel så är det också dublett - en med skivans originalnamn som albumnamn, och en med singelns namn som albumnamn.
känns som att jag trasslar in mig när jag ska förklara, hehe.
hehe nja jag tror ja förstår vad du menar...
tex:
jag importerade från en cd skiva 3st låtar
låt 1. wild child
låt 6. blind in texas
låt 7. cries in the night
sen la jag dessa i en egen mapp på ipoden döpt till WASP
sen importerade jag 4 låtar från en annan skiva:
låt 2. electric circus
låt 4. 95 nasty
låt 5. restless gypsy
låt 6. shoot from the hip
sen la jag dessa låtar i WASP mappen på ipoden.
de är nu i följande ordning i ipoden i ARTISTER:
wild child
electric circus
95 nasty
restless gypsy
blind in texas
shoot from the hip
cries in the night
som du ser så är det ingen ordning alls.
skumt va?
tex:
jag importerade från en cd skiva 3st låtar
låt 1. wild child
låt 6. blind in texas
låt 7. cries in the night
sen la jag dessa i en egen mapp på ipoden döpt till WASP
sen importerade jag 4 låtar från en annan skiva:
låt 2. electric circus
låt 4. 95 nasty
låt 5. restless gypsy
låt 6. shoot from the hip
sen la jag dessa låtar i WASP mappen på ipoden.
de är nu i följande ordning i ipoden i ARTISTER:
wild child
electric circus
95 nasty
restless gypsy
blind in texas
shoot from the hip
cries in the night
som du ser så är det ingen ordning alls.
skumt va?
Nu står dom i låtordning
1. wild child
2. electric circus
4. 95 nasty
5. restless gypsy
6. blind in texas
6. shoot from the hip
7. cries in the night
Men har du skrivit i något album nu? för då borde dom stå i ordning efter skivorna först o sen i låtordning i skivan
varför ändrar du inte i din meny så att du först väljer musik sen artist sen skiva från artisten sen låt från skivan
det blir så mycket menyer och klick... det är smidigare att bara behöva gå in i ARTISTER.. sen välja artist och sen ALLA och sen välja låt...
men jag kanske borde göra som ni
Nu står dom i låtordning
1. wild child
2. electric circus
4. 95 nasty
5. restless gypsy
6. blind in texas
6. shoot from the hip
7. cries in the night
Men har du skrivit i något album nu? för då borde dom stå i ordning efter skivorna först o sen i låtordning i skivan
nä har inte skrivt i något album. men jag provade det nu och då hamnade låterna i rätt ordning.
nä har inte skrivt i något album. men jag provade det nu och då hamnade låterna i rätt ordning.
ne ja tänkte la det. men om du inte har menyn "musik" hur kommer du åt typ ljudböcker o sånt då? men ja kanske ska göra som du känns ju lite ql att inte ha som alla andra