Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IPOD MINI inte självklar att börja använda...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-15 14:44

Jag har nyligen köpt en liten grön läcker IPOD MINI. Jag är helnöjd med koncept och design och känner mig på det stora hela småförälskad i den MEN....

Jag tycker att det är under all kritik att det inte medföljer en vettig instruktionsbok så att man snabbt kan komma igång och använda den. Bara någon liten futtig starters guide som är så generell att den egentligen inte säger någonting.. Varenda mobiltelefon t.ex. har
ju tjocka och gedigna instruktioner som definitivt kan svara på alla användarens frågor.

För att komma igång och få in musik i min IPOD MINI fick jag ägna först åtminstone tre timmar på nätet innan jag fann en något mer omfattande instruktionsbok samt lite svar i debattinlägg. Kvar står jag dock med en hel rad frågor som det endast verkar som om jag kan få svar på genom att ägna timmar åt att surfa på nätet vilket är tid jag inte har.

Kan tillägga att jag dagligen arbetar med elektronik och användargränssnitt på ganska avancerad nivå så jag är definitivt inte ovan..
Jag ger Apple betyget 1 av 5 när det gäller instruktionsbok och användarvänlighet, jag menar ITUNE´s är ju inte direkt "självinstruerande". Det står över allt att det skall gå så lätt och käckt men finns det någon som har listat ut följande:

1. Varför tar det så lång tid att läsa in en CD-skiva till ITUNES, för mig tar det ca. fem minuter (har en modern dator och använder medföljande IPOD kabel). Apple talar om tio sekunder.. Har någon kollat om firewire går snabbare?

2. Hur gör man om man lägger in ett eller flera album med musik som man lyssnar på mer sällan, för att shuffle funktionen inte skall plocka bland dem. Om man åker på semester kan man ju ta med t.ex. barnens CD-skivor och kanske man inte själv har lust att lyssna på dem direkt...

3. Finns det något man kan göra åt att ljudet varierar så stort mellan varje låt. Finns det någon slags dämpningsfunktion man kan installera?

4. Har fortfarande inte lyckats krångla mig in i jungeln med skapa playlists, är det verkligen värt besväret eller räcker det att hålla sig till shufflefunktionen.

5. Finns det någon ikon eller något i displayen som kan ge mig direktbesked på om shuffle funktionen är aktiv eller inte, utan att man måste leta sig in i menyerna? Jag känner mig tveksam eftersom några låter kommer tillbaka varje gång jag lyssnar trots att jag slängt in 400 låtar, skumt tycker jag...

6. Hur går det till att köpa musik, hur blir man debiterad, har försökt köpa flera gånger men kommer inte igenom processen, kommer till flera olika sidor som sjunger music stores lov men ingen egentlig beställningssida typ "kassan".

Sorry för långt inlägg men jag börjar känna mig smått desperat som inte kan komma igenom de enklaste funktionerna. Är det meningen att man skall motta någon sorts tankeöverförings fil direkt till hjärnan som skall lära mig allt jag behöver utan att läsa en enda instruktion?

Sorry för långt inlägg men jag är så himla frustrerad...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-07-15 15:12

1. Säker på att apple inte talar om mp3>iPod på 10sek (dvs exkl rippning från skiva till mp3)? känns mer rimligt.

4. Du väljer i iTunes att göra en ny lista som du får namnge. Sen drar och släpper du låtar.

5. En ikon i ena övre hörnet med två pilar som korsar varandra.

Visst kollade du manualen på den medföljande CDn också?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-07-17 10:33

Flyttade inlägget till en egen tråd.

1. Import från CD-skiva till iTunes på fem minuter låter helt ok, tycker jag. Det Apple pratar om med 10 sekunder är, som erik skriver, tiden det tar att föra över från iTunes till iPoden, dvs. när låtarna redan finns importerade i ditt musikbibliotek. Firewire eller usb2 har ju ingen betydelse vid importen av låtarna, men vid överföring till iPoden så går det lite snabbare med firewire, men det är egentligen ingen större skillnad.

2. Det du kan göra är att skapa en s.k. smart spellista och enbart köra shuffle på den. T.ex. kan du lägga alla barnskivor i en genre som du döper till 'Barn' och den smarta spellistan ska då innehålla alla låtar utom de i genren 'Barn'.

3. Bra fråga, har inte hittat någon bra lösning på det. Några på forumet har pratat om mp3gain, ett program som ska normalisera ljudet på alla mp3:or. Har inte testat själv, dock.

4. Beror på. Vill du undvika vissa låtar, se svaret på fråga två. Själv använder jag spellistor för att samla olika typer av låtar, t.ex. ny musik, gammal pop, trance, etc.

5. Jag tror du ska se i displayen, i min 3G dyker det i alla fall upp en ikon som påminner om två ledningar som korsar varann (dålig beskrivning, men ikonen är likadan som den är på shuffle-knappen i iTunes). Sedan tror jag att iPodens shuffle-algoritm diskuterats här på forumet tidigare...

6. När det gäller köp från iTunes Music Store så gör du det från iTunes. Se till att du har den senaste versionen bara, sedan är det bara att gå in på Music Store, där tror jag du kan skapa ditt konto. Debiteringen görs mot ditt kontokort, eller också kan du köpa presentkort att handla för (fast det dras ju också från kontokortet).

Till sist hänvisar även jag till manualen som finns på den medföljande skivan.

3. Soundcheck (Ljudkontroll) finns ju inbyggt i både iTunes och iPod.
I iTunes hittar du det under Inställningar->Ljud-> bocka för Ljudkontroll
I iPoden finns det under Inställningar->Ljudkontroll På/Av

Sen får du ursäkta men jag får intrycket att du inte ansträngt dig så mycket och gjort saker bra mycket svårare än de behöver. Det står t ex att man ska kolla på cd-n för ytterligare instruktioner. Det står att iTunes Music Store finns i iTunes, det kommer även upp en fråga första gången man installerar iTunes om man vill till biblioteket eller affären. Allt detta är ju busenkelt om man bara försöker. Sen är ju alltid tillverkarens hemsida ett bra ställe att kolla på:
http://www.apple.com/support/ipod/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 17:05

Ursäkta om mitt svar kan låta otrevligt men jag anser inte att du har elektronik vana om du inte klarar av en ipod mini.

Både min minsta kusin (tjej 10 år) och min mor (55 år som knappt klarar att skicka sms) hade inga problem att använda en ipod mini för att lyssna på musik direkt.

Tjejen som inte kan spela in Tvprogram på VCR/DVD-R har aldrig öppnat sin manual.

Så några stora svårigheter/problem med användarvänligheten av själva ipoden tror jag inte det finns. Sedan att iTunes kan vara lite krångligare om man har vissa specifika krav kan jag hålla med om. Men ipod tycker jag är väldigt Plug n Play

Det finns en längre manual på den medföljande skivan tror jag. JAg har mini G1 och jag fick en ordentlig instruktionsbok och en manual på skivan. Kolla där.

Jag tycker att den lilla instruktionsmanualen som följer med är bra men sen vet jag inte hur haj du är på teknik men den är väldigt lättanvänd för det är egentligen bara att snurra på hjulet och trycka på knappen i mitten.Första gången jag fick hålla i min brorsas iPod så förstod man ganska snabbt hur man bytte låt,höjde eller sänke volymen mm.Men det följer ju också med en större instruktionsbok så läs den!

Ursprungligen av xtrem:

Ursäkta om mitt svar kan låta otrevligt men jag anser inte att du har elektronik vana om du inte klarar av en ipod mini.

Både min minsta kusin (tjej 10 år) och min mor (55 år som knappt klarar att skicka sms) hade inga problem att använda en ipod mini för att lyssna på musik direkt.

Tjejen som inte kan spela in Tvprogram på VCR/DVD-R har aldrig öppnat sin manual.

Så några stora svårigheter/problem med användarvänligheten av själva ipoden tror jag inte det finns. Sedan att iTunes kan vara lite krångligare om man har vissa specifika krav kan jag hålla med om. Men ipod tycker jag är väldigt Plug n Play

Ja kan en tjej använda en iPod mini så måste ju vilken idiot som helst kunna det! :rolleyes:

Ursprungligen av hljung:

För att komma igång och få in musik i min IPOD MINI fick jag ägna först åtminstone tre timmar på nätet innan jag fann en något mer omfattande instruktionsbok samt lite svar i debattinlägg. Kvar står jag dock med en hel rad frågor som det endast verkar som om jag kan få svar på genom att ägna timmar åt att surfa på nätet vilket är tid jag inte har.

Men Herr Ljung vad är det här för något ? Ska du försöka smälla i oss att det tog 3 timmar att köra något så enkelt som att plugga in en sladd, stoppa i en cd, installera ett program och dra över en låt ? Det låter mycket underligt får jag säga, jag tycker att instruktionsbladet som följde med i förpackningen var mycket utförligt, sen får du ju resten av informationen om du gör som det står, sätta i cd-skivan. Det verkar mer som om du bara är allmänt gnällig och vill ha något att gnälla över. . . Sen vore det bra om du kunde precisera ditt problem så att man fattar vad det egentligen är du vill ha hjälp med, om det är något överhuvudtaget, eller om du bara ville klaga lite ?

  • Medlem
  • 2005-10-30 17:01
Ursprungligen av hljung:

3. Finns det något man kan göra åt att ljudet varierar så stort mellan varje låt. Finns det någon slags dämpningsfunktion man kan installera?

Vet inte om jag förstått dig rätt, men om du högerklickar på en låt och väljer [Visa info] så kan du göra en volymjustering under [Alternativ]

Här luktar det könsdiskriminering.

tycker det luktar idiot lång väg...sorry men herregud

Du måste ju vara sjukt oteknisk om du inte ens klarar av en ipod utan att surfa runt på internet i 3 timmar för att få igång den?!?!
Hur svårt kan det vara, installera itunes, anslut ipoden och dra över valfri låt till itunes fönstret...??

1
Bevaka tråden