- Gäst
- Oregistrerad ●
- 2005-07-15 14:44
Jag har nyligen köpt en liten grön läcker IPOD MINI. Jag är helnöjd med koncept och design och känner mig på det stora hela småförälskad i den MEN....
Jag tycker att det är under all kritik att det inte medföljer en vettig instruktionsbok så att man snabbt kan komma igång och använda den. Bara någon liten futtig starters guide som är så generell att den egentligen inte säger någonting.. Varenda mobiltelefon t.ex. har
ju tjocka och gedigna instruktioner som definitivt kan svara på alla användarens frågor.
För att komma igång och få in musik i min IPOD MINI fick jag ägna först åtminstone tre timmar på nätet innan jag fann en något mer omfattande instruktionsbok samt lite svar i debattinlägg. Kvar står jag dock med en hel rad frågor som det endast verkar som om jag kan få svar på genom att ägna timmar åt att surfa på nätet vilket är tid jag inte har.
Kan tillägga att jag dagligen arbetar med elektronik och användargränssnitt på ganska avancerad nivå så jag är definitivt inte ovan..
Jag ger Apple betyget 1 av 5 när det gäller instruktionsbok och användarvänlighet, jag menar ITUNE´s är ju inte direkt "självinstruerande". Det står över allt att det skall gå så lätt och käckt men finns det någon som har listat ut följande:
1. Varför tar det så lång tid att läsa in en CD-skiva till ITUNES, för mig tar det ca. fem minuter (har en modern dator och använder medföljande IPOD kabel). Apple talar om tio sekunder.. Har någon kollat om firewire går snabbare?
2. Hur gör man om man lägger in ett eller flera album med musik som man lyssnar på mer sällan, för att shuffle funktionen inte skall plocka bland dem. Om man åker på semester kan man ju ta med t.ex. barnens CD-skivor och kanske man inte själv har lust att lyssna på dem direkt...
3. Finns det något man kan göra åt att ljudet varierar så stort mellan varje låt. Finns det någon slags dämpningsfunktion man kan installera?
4. Har fortfarande inte lyckats krångla mig in i jungeln med skapa playlists, är det verkligen värt besväret eller räcker det att hålla sig till shufflefunktionen.
5. Finns det någon ikon eller något i displayen som kan ge mig direktbesked på om shuffle funktionen är aktiv eller inte, utan att man måste leta sig in i menyerna? Jag känner mig tveksam eftersom några låter kommer tillbaka varje gång jag lyssnar trots att jag slängt in 400 låtar, skumt tycker jag...
6. Hur går det till att köpa musik, hur blir man debiterad, har försökt köpa flera gånger men kommer inte igenom processen, kommer till flera olika sidor som sjunger music stores lov men ingen egentlig beställningssida typ "kassan".
Sorry för långt inlägg men jag börjar känna mig smått desperat som inte kan komma igenom de enklaste funktionerna. Är det meningen att man skall motta någon sorts tankeöverförings fil direkt till hjärnan som skall lära mig allt jag behöver utan att läsa en enda instruktion?
Sorry för långt inlägg men jag är så himla frustrerad...