Angående mp3 taggarna, hur i helvete funkar Godfather satt med det igår till ögonen gick i kors ändrar dom men det hjälpte ju inget ting. Det blir fortfarande lika rörigt ipoden sen.
För att använda godfather effektivt bör du ha sorterat låtarna så att de ligger ett väl strukturerat mappsystem. (se bilden)
Börja med att markera den mapp som inehåller de mp3or du vill ändra tagarna i.
Tryck på "Scan"
Om du inte redan gjort det, ändra fälten så att de får den text du vill ha i respektive tag-fält. ex. så som jag beskriver här nedan.
I fältet "track" har jag skrivit in %# (om du väljer "%# incremental number" i listrutan till höger om fältet "track", så får du fram dessa tecken) , det innebär att en räknare räknar upp för varje låt i listan och sätter den siffran i tag-fältet "Track" för respektive mp3a. (första låten i listan får "1", andra "2", osv)
Fältet "Artist" har fått "%U1" (eller välj "Folder" - "%U1 - one level up" i listrutan till höger),. Det innebär att Tag-fältet: artist, tas ifrån mappen som ligger ovanför den mapp i filhirarkin som mp3orna ligger i.
Fältet "Album" har fått "%D", det ger mp3ans tagfält för Album samma namn som den mapp de aktuella mp3orna ligger i.
Fältet "Title" har tilldelats "%F2", det ger mp3ans tagfält för titeln samma namn som den andra teckenombinationen i filnamnet. (tecknet "-" verkar som avdelare i filens namn, ex. om filens namn är "01 - All I Really Want.mp3" så är "01" den första teckenkombinationen och "All I Really Want" den andra, och i det här fallet samma som titeln vi vill ha i mp3ans tag)
Genre väljer du i listrutan.
Om du gör någon ändring i dessa fält efter att du tryckt på "Scan" måste du trycka på "Apply" för att den skall ändras i listan (den gröna)
Listan du ser är bara ett utkast på vad alla fält i mp3-tagen för respektive låt får och är således inte införd i mp3-filen bara för att du trycker på "Apply". För att den information som presenteras i listan skall bli införd permanent i filerna, måste du trycka på "Update" och sedan på "Update all"
När du gjort det så skall alla mp3or du korrigerat sorteras under samma artist och album i din iPod.
Det kan verka rörigt och krångligt men det blir klarare när du lekt lite med programmet. Jag antar att du får fler frågor vartefter, så fråga på så skall jag försöka svara så gott jag kan.