Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver lite hjälp med min nya Ipod!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej !

Jag är ny här och idag köpte jag en Ipod Mini. Inte särskilt teknisk som jag är så fattar jag inte riktigt hur man gör.

Själva spelaren är inga problem men att få låtarna till Itunes (jag vill ha alla 900 låtarna på en gång) fattar jag inte hur man gör sen så vet jag inte hur man tar bort låtarna från Ipoden. Det skulle vara skit schysst om nån kunde hjälpa mig med det så jag har lite musik imorgon till jobbet.

Sen så blir det en massa jobbiga undermenyer i spelaren när jag lagt in ett par låtar hur får man allt i en och samma mapp?

Sitter det nå nattsuddare här nu som kan hjälpa en vilsen själ. Börjar bli trött så jag vill gärna gå å lägga mig så ni får skriva snabbt !

Tackar på förhand!

Mvh//Andreas

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-07-30 00:17

lugnt, allt står i manualen och hjälpen.

• Medlem
  • 2005-07-30 00:29

Anledningen att allt verkar osorterat är för att iPoden sorterar låtarna på informationen som finns lagrad i ID3-tagen i mp3-filerna. Den kan inte sortera låtar efter ett mappsystem som i din dator. Förmodligen har du ofulständig eller varierande information i ID3-tagarna. (ID3 inehåller info om Artist, Album, Årtal, Kompositör, Genre, etc.)

För att hyffsat enkelt ändra i MP3ornas ID3-information kan du ladda ned ett gratisprogram som heter The Godfather på http://users.otenet.gr/~jtcliper/tgf/

Det är ett mycket smidigt program som gör att du kan massredigera ID3-tagar smidigt. I min mening bättre än program som Tag and Rename, etc...

I övrigt så måste du föra in de låtar du vill synka med iPoden i iTunes mediabibliotek, dessa låtar kan du sedan automatiskt eller manuellt synka med iPoden. Det kan verka krångligt till en början, men fungerar smidigt när du blivit van med det.

Det finns även ett plugin till Winamp (mlipod) som gör att du kan synka winamps mediabibliotek med din iPod.

Nae det står ju inte i manualen där står det ju bara hur man lägger in låtarna från skiva eller itunes hemsida.

Men hur tar man bort låtarna från själva ipoden har 4 st låtar där som jag inte vill ha.

• Medlem
  • 2005-07-30 00:41
Ursprungligen av JoeyKiller:

Nae det står ju inte i manualen där står det ju bara hur man lägger in låtarna från skiva eller itunes hemsida.

Men hur tar man bort låtarna från själva ipoden har 4 st låtar där som jag inte vill ha.

Hann du läsa mitt inlägg innan du började skriva ditt?

Om du går in i iTunes och klickar på din iPod i vänstra menyn så skall du se vilka låtar som finns på den. Där kan du högerklicka och välja "ta bort"... om jag minns rätt, jag använder själv winamp och mlipod-plugin för mina överföringar.

Apples hemsida inehåller också många tips för din iPod.

Ursprungligen av nlj:

Hann du läsa mitt inlägg innan du började skriva ditt?

Om du går in i iTunes och klickar på din iPod i vänstra menyn så skall du se vilka låtar som finns på den. Där kan du högerklicka och välja "ta bort"... om jag minns rätt, jag använder själv winamp och mlipod-plugin för mina överföringar.

Apples hemsida inehåller också många tips för din iPod.

Eller så går man in i iPodens låtlista, markerar de låtar man vill ta bort och sedan trycker man på delete (om iTunes frågar om du vill ta bort låtarna så svarar du självklart ja.

Hur funkar det där The Godfather igentligen? Är alldeles för trött för att sätta mig in i det. Det ser jätte krångligt ut.

Citat:

Jupp har provat det men det går inte då man inte kan högerklicka på låtarna. Det är liksom som texten var suddad. Kan inte göra nånting =S.

EDIT:

Nu funkade det. Men det viktigast är taggarna. Jag orkar inte sitta å fylla i förhand 900 låtars taggar =S.

Jupp har provat det men det går inte då man inte kan högerklicka på låtarna. Det är liksom som texten var suddad. Kan inte göra nånting =S.

EDIT:

Nu funkade det. Men det viktigast är taggarna. Jag orkar inte sitta å fylla i förhand 900 låtars taggar =S.

Heh, jag satt och kollade igenom och ändrade i mina 20GB (för hand) ungefär två-tre dagar innan jag köpte min iPod

hehe det är fan illa!

Nu har jag kommit på hur jag ska göra. Är dock helt slut i huvudet. Börjar kl.5 på morgonen. KÄNNS FÖRJÄVLIGT! medn det är stålar och prylbögen innom mig säger att jag måste tagga klart.

hehe det är fan illa!

Nu har jag kommit på hur jag ska göra. Är dock helt slut i huvudet. Börjar kl.5 på morgonen. KÄNNS FÖRJÄVLIGT! medn det är stålar och prylbögen innom mig säger att jag måste tagga klart.

Hehe, pröva att sitta och lära dig Perl i ungefär tre timmar fram till halv sex på morgonen, sitt sedan någon timme dagen efter och håll på med Perl och byt sedan och börja koda PHP om du vill veta hur hemskt någonting kan vara
Men lycka till och ha så kul! Antar att du gör det med The Godfather, eller?

• Medlem
  • 2005-07-30 01:57

hehe det är fan illa!

Även med The Godfather så är det lite pyssel med att fixa Tagarna, men om man får in snitsen så gör man det på 10% av tiden det tar att ändra varje mp3a för sig.

DET GICK ÅT HELVETE JÄVLA SKIT OCKSÅ!! ALLTSÅ DET HÄR GÅR INTE ORKAR INTE.

jag har precis suttit å ändrat 1400 st taggar men inte fan funkade det. Det är exakt samma problem som förut. GodFather hjälpte ju inte direkt.

Använd EphPod - skitenkelt

EphPod fungerar väl inte tack vare databasändringarna i senaste versionen av iPodens firmware?
Jag var i alla fall tvungen att formatera min iPod båda gångerna efter att jag försökt använda det, kunde inte "spara" ändringarna till min iPod.

Angående mp3 taggarna, hur i helvete funkar Godfather satt med det igår till ögonen gick i kors ändrar dom men det hjälpte ju inget ting. Det blir fortfarande lika rörigt ipoden sen.

• Medlem
  • 2005-07-30 14:39

Angående mp3 taggarna, hur i helvete funkar Godfather satt med det igår till ögonen gick i kors ändrar dom men det hjälpte ju inget ting. Det blir fortfarande lika rörigt ipoden sen.

För att använda godfather effektivt bör du ha sorterat låtarna så att de ligger ett väl strukturerat mappsystem. (se bilden)

Börja med att markera den mapp som inehåller de mp3or du vill ändra tagarna i.
Tryck på "Scan"

Om du inte redan gjort det, ändra fälten så att de får den text du vill ha i respektive tag-fält. ex. så som jag beskriver här nedan.

I fältet "track" har jag skrivit in %# (om du väljer "%# incremental number" i listrutan till höger om fältet "track", så får du fram dessa tecken) , det innebär att en räknare räknar upp för varje låt i listan och sätter den siffran i tag-fältet "Track" för respektive mp3a. (första låten i listan får "1", andra "2", osv)

Fältet "Artist" har fått "%U1" (eller välj "Folder" - "%U1 - one level up" i listrutan till höger),. Det innebär att Tag-fältet: artist, tas ifrån mappen som ligger ovanför den mapp i filhirarkin som mp3orna ligger i.

Fältet "Album" har fått "%D", det ger mp3ans tagfält för Album samma namn som den mapp de aktuella mp3orna ligger i.

Fältet "Title" har tilldelats "%F2", det ger mp3ans tagfält för titeln samma namn som den andra teckenombinationen i filnamnet. (tecknet "-" verkar som avdelare i filens namn, ex. om filens namn är "01 - All I Really Want.mp3" så är "01" den första teckenkombinationen och "All I Really Want" den andra, och i det här fallet samma som titeln vi vill ha i mp3ans tag)

Genre väljer du i listrutan.

Om du gör någon ändring i dessa fält efter att du tryckt på "Scan" måste du trycka på "Apply" för att den skall ändras i listan (den gröna)

Listan du ser är bara ett utkast på vad alla fält i mp3-tagen för respektive låt får och är således inte införd i mp3-filen bara för att du trycker på "Apply". För att den information som presenteras i listan skall bli införd permanent i filerna, måste du trycka på "Update" och sedan på "Update all"

När du gjort det så skall alla mp3or du korrigerat sorteras under samma artist och album i din iPod.

Det kan verka rörigt och krångligt men det blir klarare när du lekt lite med programmet. Jag antar att du får fler frågor vartefter, så fråga på så skall jag försöka svara så gott jag kan.

Hm alltså EphPod 2 funkar fint för mig. Och nu har det äntligen löst sig. Tog ett tag men nu är det klart. Tack för hjälpen allihoppa!

The GodFather är faktiskt riktigt effektivt när man har fått lite känn på hur det funkar, men rekomenderar att ta bort skrivskydd på all musik. Kan kännas rätt meningslöst annars

1
Bevaka tråden