- Cliff Barnes
- Medlem ●
- 2005-07-28 14:32
Tänkte berätta lite för forumets medlemmar exakt hur illa det kan gå när man köper grejer av Apple och behöver reparera dom.
För ungefär 4 veckor sedan började min Ipod 4g 40GB bete sig lustigt, den hoppade över låtar och ett oskönt klickljud kunde höras från den högt surrande hårddisken. Till slut gick det inte ens att synka den mot datorn - alltså var det dags för en garantireparation. Själva inskickandet av Ipoden gick snabbt, UPS var snabbt hemma med en plastpåse och kartong som den skulle skickas i och lika snabbt kom den iväg. Det är nu det roliga börjar.
Då jag skickat in Ipoden inser jag att detta kommer inte Apple att fixa på 7-8 dar, utan förmodligen tar det mer tid - och då har jag redan hunnit dra på semester i södra Sverige. Tog därför och ringde Apples support i Sverige och bad dom skicka tillbaka Ipoden till min sommaradress (Karlskrona) istället för hemadressen (Linköping). Inga problem säger man på supporten, jag mejlar dom. Så går dagarna, och jag ser på Apples hemsida att nu har den skickats.
Fre 22 juli
Tyvärr verkar det här med e-post inte funka helt klockrent hos Apple, varför nyss nämnda Ipod nu hamnar i Linköping enligt UPS hemsida (på det första leveransförsöket). Där är förstås inte jag, så då tar jag kontakt med UPS direkt och talar om att här har det brustit mellan er och Apple. Ingen fara säger UPS killen, ge mig adressen så skickar vi den till din sommaradress.
Må 25 juli
Blir uppringd av min syster som kollat till min lägenhet på förmiddagen och av en slump befunnit sig där när UPS stjärnorna nu bestämt sig för att göra ett andra (!) försök att leverera min Ipod till Linköping. Syrran förklarar bestämt att den skall till en annan adress och att detta är meddelat UPS och vägrar därför att ta emot den. UPS killen ser fundersam och vilsen ut, men får adressen och skall fixa detta.
On 27 juli
Loggar in på UPS hemsida eftersom jag finner det lite märkligt att det skall behöva ta två dagar att skicka ett paket 30 mil inom Sverige. Blodtrycket stiger markant, hjärtat slår hårt och fula ord far ur min mun. UPS har nu bestämt sig för att göra ett tredje (!!) försök att leverera min Ipod till fel adress. Ringer upp UPS efter att ha lugnat ner mig något och försöker lägga band på mig själv när jag talar med en av tjejerna där. (Sannolikheten att det är hon som orsakat alla misstagen är väl noll och då är det lite orättvist att hon skall behöva ta all skit). Förklarar vänligt men bestämt att nu får det vara nog - och att hon personligen får tillse att paketet skickas till rätt adress och att någon på UPS ringer upp mig och meddelar att det är på väg åt rätt håll. Senare under eftermiddagen ringer så en kille på UPS upp, och meddelar att det är deras underleverantör i Linköping som strulat. Men nu är det på väg, och det skall vara framme på torsdagen 28 juli.
To 28 juli
Loggar återigen in på UPS hemsida. Läser att de återigen gjort ett försök att leverera till Linköping....