Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod Mini - distande bas?!

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 04:50

Tycker att det distar rätt friskt ibland vid bastunga låtar i min mini...
Är det någon annan som har samma problem?
Jag har provat flera olika lurar och det är inte de som är problemet, det är samma problem på många låtar så jag tror inte att de är inspelade med för hög volym. Jag tror inte heller det är det problemet med den dåliga lödningen vid kontakten...

Några tips på felsökning?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-05-03 07:35

Prova med att ändra på Equalizer inställningarna!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 16:06

Jag har provat detta, det blir värre om jag sätter på "extra bass" eller va de heter, kör utan någon eq-setting nu... :/

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 19:09
Ursprungligen av mellow:

Jag har provat detta, det blir värre om jag sätter på "extra bass" eller va de heter, kör utan någon eq-setting nu... :/

Har samma problem. Det är ett känt problem. Vänta tills man får skicka in mini'n till teknikerna så de kan byta ut den. Jag tippar på att det är Analog Dist. Digital dist låter inte så, så dina låtar är inga problem med. Det ska inte dista om man har på någon EQ.

Hälsningar
Raptor

Distad bas

Ursprungligen av Raptor:

Har samma problem. Det är ett känt problem. Vänta tills man får skicka in mini'n till teknikerna så de kan byta ut den. Jag tippar på att det är Analog Dist. Digital dist låter inte så, så dina låtar är inga problem med. Det ska inte dista om man har på någon EQ.

Hälsningar
Raptor

När får man skicka in den? och hur gör man...?
Har en kompis som säger sig ha jättebra och djup bas i sin ipod mini...så är detta fabriksfel på vissa eller?

mvh. Emil

Ursprungligen av mellow:

Jag har provat detta, det blir värre om jag sätter på "extra bass" eller va de heter, kör utan någon eq-setting nu... :/

Prova treble-reduser, lätt bästa eq-inställningen om problemet kvarstår prova att slå på ljudkontrollen. ///Ooak1m

  • Medlem
  • 2005-11-18 13:00

Det handlar inte om andra lurar osv. som så många försöker påskina. Det handlar om att det är ett jävla fel på vissa iPods verkar det som?

Det låter skit helt enkelt. Det är en skräpmaskin som leverear kassetbandsljud på vissa låtar för många. Jag hade en mini som allt lät skit på direkt det vart lite bas. Nu har jag en 4g 20gb och har samma problem fast bara ibland. Testat flera olika pluggar och hörlurar...same same.

Något som vet om de har kommit till rätta med etta på G5? För uppenbarligen verkar det ju inte som att det går att göra något?

Treble reducer var fan det skräpigaste jag hört som någon föreslog!!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 19:46

Raptor -> Har du något kvitto till din iPod mini? Jag köpte min på eBay och den var sprillans men har dock inget kvitto. Är Apple kinkiga med sånnt?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 19:54
Ursprungligen av mellow:

Raptor -> Har du något kvitto till din iPod mini? Jag köpte min på eBay och den var sprillans men har dock inget kvitto. Är Apple kinkiga med sånnt?

Jag ringde Apple och registrerade min ipod så fort jag fick den. Köpte också den från ebay utan kvitto. De frågade mig lite frågor, och sedan var den registrerad. De sa att garantin börjar att gälla från den dagen jag köpte den (inte den dagen jag fick den). JAg fick något nr, skrev ned det och så var det klart!

Hälsningar
Raptor

Vilka lurar kör du med? Drivsteget i alla ipoddar är rätt klent, och det brukar vara basen som börjar bröla först, när man har lurar den inte riktigt orkar med.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-06 18:11

Stäck -> Jag kör med orginallurarna, det är samma problem i mina lite mastigare SONY DBR-605.

  • Medlem
  • 2005-06-23 00:46

Har precis lagt över mina första låtar på min nya Ipod mini 4g. Märkte med direkten att den inte pallade med djup bas när man ändrar nått under eq. Testade både med de vita lurarna som kommer med, koss the plug och mina stora seinheiser och problemet fanns där hela tiden så det var inte lurarna som inte pallade med.
Fanns det något man kunde göra åt detta? för det är väldigt irriterande. Har en Iriver ftp-790 sen innan som låter f*n så mycket bättre än mina nya ipod mini =/. väldigt besviken.

Vill man ha grov bas så är det iriver eller iaudio spelare man ska köpa. Vill man ha kristalklart och rent ljud så ska man köpa en ipod. Jag har bara fått tillfredställande bas med min ipod genom att använda koss porta pro. Ni som klagar på basen borde även ta bort ljudspärren eftersom det gör att man inte kan lyssna högt.
Mitt tips är att testa porta pro för att dom fungerar kanon med ipod.

Ursprungligen av homeboy87:

Vill man ha grov bas så är det iriver eller iaudio spelare man ska köpa. Vill man ha kristalklart och rent ljud så ska man köpa en ipod. Jag har bara fått tillfredställande bas med min ipod genom att använda koss porta pro. Ni som klagar på basen borde även ta bort ljudspärren eftersom det gör att man inte kan lyssna högt.
Mitt tips är att testa porta pro för att dom fungerar kanon med ipod.

Hur tar man bort ljudspärren? tack för svar...

okej, nu har jag fixat gopod efter att ha sökt runt lite i forumet... verkar vara den enda som inte lyckas med de, kan de bero på att jag använder usb 1 ingång? har förövrigt gjort som de står

Samma sak här...

Blev allvarligt irriterad på min MINI
Jag satte på en metallåt och tyckte det vart lite tamt ljud...
Provade att ändra lite EQ till rock...
Basen distade och skallrade som fan...RIKTIGT FÖRBANNAD e vad jag e!
Hur kan ipod få så bra betyg om det är så dåligt ljud!
Jag hade en iaudio 4 innan som det var brutalt mycket bättre ljud i...

Är det bara att acceptera eller finns det något man kan göra?

Ursprungligen av mellow:

Tycker att det distar rätt friskt ibland vid bastunga låtar i min mini...
Är det någon annan som har samma problem?
Jag har provat flera olika lurar och det är inte de som är problemet, det är samma problem på många låtar så jag tror inte att de är inspelade med för hög volym. Jag tror inte heller det är det problemet med den dåliga lödningen vid kontakten...

Några tips på felsökning?

Du kan ju alltid testa om autovolym inställaren kan hjälpa dig..

kolla under redigera-> inställningar -> ljud, kryssan sen i justera automatiskt ljud till samma nivå, låt sedan itunes gå igenom din katalog..
annars tycker jag att det låter konstigt med distande bas...speciellt om du inte har hackat din ipod så att du kan ställa volym till vad du vill...
och om du nu har hackat din ipod så kan jag ju tala om att mina kosslurar inte heller klarar maxvolym utan att dista...men då ska man spela så högt att man måste hålla lurarna en halvmeter från huvudet....
alternativet där är om du kanske lägger tillbaka volymregleraren, finns på http://www.randgruppe.info/ipod/..

hoppas nått av ovanstående hjälpte..

  • Medlem
  • 2005-07-01 22:35

Jag har sett att man kan lösa det genom att använda mp3gain.

I en tidigare tråd nämns det att mp3gain löser problemet och på ett annat ställe finns en detaljerad beskrivning vad det beror på och hur man löser det.

Kortfattat går det ut på att använda mp3gain för att normalisera låtar till 89dB så att det finns utrymme att höja t.ex. basen.

  • Medlem
  • 2005-08-23 11:23

Fattar inte heller varför en så dyr maskin ska krångla och leverera skitljud!!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-28 12:38

Apple borde verkligen ta tag i det här problemet. Just att det ltåer illa känns inte som ett välkommet problem när det är en maskin som är till för att spela musik.

Jag fick min ipod här om dagen och upptäckte genast samma fel. Men jag får distortions även utan EQn. Hjälper även MP3Gain i alla fall?

  • Medlem
  • 2005-09-07 18:10

Jag köpte min ipod mini igår och upptäckte att jag också hade samma fel:) går det att fixa på något sätt? eller är det bara o skicka in den?

citat:Blev allvarligt irriterad på min MINI
Jag satte på en metallåt och tyckte det vart lite tamt ljud...
Provade att ändra lite EQ till rock...
Basen distade och skallrade som fan...RIKTIGT FÖRBANNAD e vad jag e!
Hur kan ipod få så bra betyg om det är så dåligt ljud!
Jag hade en iaudio 4 innan som det var brutalt mycket bättre ljud i...

Har exakt samma problem o tycker det låter skit i ipoden!
e hur missnöjd som helst! min gamla kendo skit spelade ju fan bättre! fast den hade bara 128MB så det var det som var felet med den
fattar inte heller hur den kan få så bra betyg!! lr e det att en del e fel på? min kompis påstod att han inte hade nåt porblem:S

har även märkt att låtarna låter mkt sämre om man spelar dom i itunes än wmp! verkar som itunes gör nåt med låtarna...(ingen eq på i nån av spelarna)

  • Oregistrerad
  • 2005-09-30 00:15

Har inga problem med distande bas från mini. Men jag får distat ljud från iTunes till stereon med "volymkontroll" checkat i inställningar. Ljudet verkar komprimeras och klippa med massor av dist med denna inställning.

Vet inte om det spelar någon roll för Ipod, men mitt tips är att kolla detta.

  • Medlem
  • 2005-10-04 10:11

Är det någon som löst problemet genom att skicka in den??

  • Medlem
  • 2005-11-17 10:02

Inte?

iPods och deras bas är väldigt speciel och det är väldigt få hörlurar som fungerar bra med ipod. Dom ända lurarna som jag hit tills har kunna klämma ur tillfredställande bas ur är koss porta pro som ska fungera utmärkt om man häver ljudspärren. Lur nummer två är Koss sparkplug som är väldigt ipod anpassande i den meningen att dom är vita och är extra kännsliga vilket gör att man inte behöver häva ljudspärren för att få ut riktigt högt ljud.

Annars så rekommenderar jag er verkligen att testa eran ipod med respektive lurar innan ni köper dom.

Jag jämnförde min G4a med G5an och G5an hade klarare ljud och en bättre bas men skillnaden är inte som natt och dag. G5an har fortfarande samma ljudbild som alla andra ipods och det är inget fel på ipod som verkar påstå. Ipod har helt enkelt en annan ljudbild än iriver spelare och det är många som gillar rena och naturliga ljudbilder. En av dom stora problemen med ipod är EQ, den suger verkligen och om Apple fixar en bättre EQ så ska en del av klagomålen kunna lösas.

  • Medlem
  • 2005-11-22 10:04
Ursprungligen av homeboy87:

och det är inget fel på ipod som verkar påstå.

Hur kan du säga att det inte är något fel när det distar och sprakar? Du anar inte hur dåligt det låter på vissa låtar!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-22 11:02
Ursprungligen av Issus:

Hur kan du säga att det inte är något fel när det distar och sprakar? Du anar inte hur dåligt det låter på vissa låtar!!

Du har inte funderat på om det är låtarna som är felet? Jag har haft problem med distande bas jag med men efter omkodning av låten så har det inte varit några probelm. Många som rippar låter ligger på gränsen och det är ofta det som är bekymmret. Jag tror på förslaget mp3gain som givits tidigare i denna tråd då det har hjälpt mig.

Bevaka tråden