Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire-sladd inte bra?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en mac utan USB 2.0 och borde altså köpa en firewire-dock adaptor-sladd, men jag läste någonstan att man inte kan synca med den, utan bara ladda upp batteriet - stämmer det?

Stämmer bra, bör dock gå att synca den med vanliga USB. Det tänkte jag göra. Får nog min imorron så kan jag svara om det funkar eller ej.

Det borde med största sannolikhet att gå att synca den via USB 1. Då kablar avsedda för USB 2 funkar med USB 1 portar och tvärtom. Det är samma "gränssnitt" det som kommer att skilja är hastigheten, som tyvärr blir markant mycket sämre.

Att de gått ifrån firewire mer och mer är en annan sak som är konstig då det alltid varit synonymt med apple/mac. Men det är dock ett helt annat ämne.

Altså, firewirekabel är inget för mig utan ett helt nytt USB-kort?? Aldrig att jag tänker synca 4gb låtar via USB 1!! Jag kopierade just halva mängden data från en extern HD via USB, och det tog två timmar

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 00:00
Ursprungligen av attila:

Altså, firewirekabel är inget för mig utan ett helt nytt USB-kort?? Aldrig att jag tänker synca 4gb låtar via USB 1!! Jag kopierade just halva mängden data från en extern HD via USB, och det tog två timmar

det funkar med firewire och usb 1 samt 2, nackdelen med usb 1 är attd et kan ta en hisklig tid.. funkar att ladda med firewire, usb 1 och 2.. så mde andra ord använd det du och och den kabeln

Problemet är ju fortfarande att jag inte har lust att överföra låtar via USB 1!
Jag har svårt att acceptera tanken att jag inte kan synca med firewire...

VIlket är det billigaste USB 2.0-kortet?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 07:34
Ursprungligen av attila:

Problemet är ju fortfarande att jag inte har lust att överföra låtar via USB 1!
Jag har svårt att acceptera tanken att jag inte kan synca med firewire...

VIlket är det billigaste USB 2.0-kortet?

köp en firewire sladd, jag tycker det går bättre att synca med firewire än usb 2..

Har någon testat detta på en nano då? SÅ många säger att det inte går att synca med firewire...

Ursprungligen av attila:

Har någon testat detta på en nano då? SÅ många säger att det inte går att synca med firewire...

Det går inte...

USB2 bara!!! (kan ladda via firew)

Mmm, precis vad jag misstänkte. Mycket tråkigt...

Så; vad är det billigaste USB2-kortet?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 16:02

Apple gjordee säkert en kalkyl och kom fram till at de skulle spara $20 per enhet om de skippade FireWire-chipet och endast körde USB - Synd, själv hade jag mer än gärna pröjsat lite extra för att kunna använda FireWire isstället för USB2

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-21 00:39
Ursprungligen av oskich:

Apple gjordee säkert en kalkyl och kom fram till at de skulle spara $20 per enhet om de skippade FireWire-chipet och endast körde USB - Synd, själv hade jag mer än gärna pröjsat lite extra för att kunna använda FireWire isstället för USB2

Ja, samma här. Vem gör inte det?

Förövrigt, varför i herrans namn kan man bara använda FireWire till att ladda en iPod. Min erfarenhet av Firewire400 är att det i 99% av alla enheter (dock aldrig iPod) jag anvnänt med det har det utklassat USB2 totalt. Då kan man ju börja reflektera över potentialen hos Firewire800 ;-).

Jag upplever USB1&2 som ett blink-och-tut-PC påhitt, som (som så vanligt inom PC världen) bara fokuserar på Mbit (I detta fall. Annars är det ju Gigahertz hysterin...), utan att reflektera över att det finns hundratals andra faktorer som gör att den ena är överlägsen den andra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-21 07:47

Varför bry sig överhuvudtaget? Apple valde säkert USB eftersom det finns på många fler datorer än Firewire. Även om det finns gamla datorer som bara har USB 1.x så skulle inte jag bekymra mig speciellt mycket för det. Meningen med 4 Gb minne är väl inte att du skall flasha det varje gång du synkar utan bara en enda gång och sedan bara göra mindre uppdateringar. En synkning på en halvtimme eller en timme skulle inte vara några problem för mig, om det var en engångsföreteelse.

Trött på folk som måste käbbla om olika standarder och vilken som är bäst.

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-21 09:22
Ursprungligen av ridax:

Varför bry sig överhuvudtaget? Apple valde säkert USB eftersom det finns på många fler datorer än Firewire. Även om det finns gamla datorer som bara har USB 1.x så skulle inte jag bekymra mig speciellt mycket för det. Meningen med 4 Gb minne är väl inte att du skall flasha det varje gång du synkar utan bara en enda gång och sedan bara göra mindre uppdateringar. En synkning på en halvtimme eller en timme skulle inte vara några problem för mig, om det var en engångsföreteelse.

Trött på folk som måste käbbla om olika standarder och vilken som är bäst.

Ja, jag förstår att det kan vara tröttsamt. Jag tycker dock att det är befogat. Apple har inte "valt USB". De har lagt till USB för att öka kompatibilitet med mera hårdvara, och det är jättebra. Bättre med söig USB hårdvara än att den inte kan användas alls.

Problemet är att jag tycker det är så tragiskt att se just Apple ge vika för saker såsom "
de flesta har , etc. De har inte varit mycket för sådant tidigare, vilket jag varit väldigt stolt över. De har gått egen väg, och resultaten har ofta varit total utklassning.

Så, självfallet är jag glad över att Macar har USB, men absolut inte att det på något vis skulle kuna ersätta Firewire. Någonsin.

Frågan för mig är högst aktuell efterssom min G4 inte har USB2, men dock Firewire400.

Vidare anser jag nog att tron att alla använder sin iPod som en själv råkar göra inte håller. Världen är ful av folk som raderar / fyller på sina mp3 spelare med så mycket musik de kan lagra, och de vill ha en snabb anslutning. Med respekt till att det här forumet är till för iPod, och inte en USB/Firewire debatt specifikt, lämnar jag gärna ämnet.

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-21 10:43

Skulle dock ändå vilja ha svar på frågan:

Varför går det inte bra att synca med Firewire anslutning?

Det ligger, som jag skriver ovan, onekligen i mitt intresse.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-21 13:17
Ursprungligen av dalo:

Skulle dock ändå vilja ha svar på frågan:

Varför går det inte bra att synca med Firewire anslutning?

Det ligger, som jag skriver ovan, onekligen i mitt intresse.

För att nanon inte har något Firewire-interface... Förstår inte riktigt frågan om det inte var detta svar du ville ha?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-22 16:56
Ursprungligen av dalo:

För att jag bryr mig om hastigheten, i första hand, och för att jag vill ta avstånd från medelmåtteri i andra hand.

Jag tror knappast du hinner märka någon skillnad mellan FW och USB 2.0 när du ändå bara kan synka 4 Gb. Har du så bråttom att den skillnaden är avgörande, så kanske du inte har tid att lyssna på musiken heller...

Som sagt... Jag tycker diskussionen om snabbheten och "medelmåtteri" är rena sandlåde-nivån. Att inte kunna inse att det är betydligt väsentligare att USB har en mycket större installationsbas än FW och att det är ett av de viktigare argumenten om man skall välja det ena eller det andra gränssnittet i en mp3-spelare som riktar sig till en allmän kundkategori och inte enbart Apple dator-användare.

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-22 18:06
Ursprungligen av ridax:

Jag tror knappast du hinner märka någon skillnad mellan FW och USB 2.0 när du ändå bara kan synka 4 Gb. Har du så bråttom att den skillnaden är avgörande, så kanske du inte har tid att lyssna på musiken heller...

Som sagt... Jag tycker diskussionen om snabbheten och "medelmåtteri" är rena sandlåde-nivån. Att inte kunna inse att det är betydligt väsentligare att USB har en mycket större installationsbas än FW och att det är ett av de viktigare argumenten om man skall välja det ena eller det andra gränssnittet i en mp3-spelare som riktar sig till en allmän kundkategori och inte enbart Apple dator-användare.

Ja, det är till viss del sandlådenivå, helt klart. Ur Apples synvinkel förstår jag valen mycket väl.

Problemet är egentligen:

Det hjälper inte mig att "de flesta har USB", när jag kanske hade velat ha en iPod Nano eller Mini, och inte har USB2. Ett klassiskt problem. Alla kan nog inte bli nöjda. Det är inte bara Apple datorer som har Firewire.

Jag kanske hade valt en iPod 20/60 Gb även om Nano hade Firewire, det vet jag inte, men det är tråkigt att det begränsar valalternativen. Jag hade betalat MYCKET för att få Nano med Firewire stöd. Men det är en svår sits för Apple också, och jag tycker väl ändå att de lyckats ganska bra med att ta reda på hur A) Det ser ut därute och B) Vad dom vill ha därute.

Jo, för att med tidigare iPods kunde man köpa en extra firewire-sladd för att kunna köra firewire istället för USB. De som bara hade USB2.0 (PC) kunde ha snabb anslutning på sin dator och de som hade firewire (de macar som saknar USB2.0) kunde få ha minst lika snabb anslutning.

Nu skiljer sig nanon från de andra, och det är lite mer vad dalo undrade...

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-21 23:44
Ursprungligen av attila:

Jo, för att med tidigare iPods kunde man köpa en extra firewire-sladd för att kunna köra firewire istället för USB. De som bara hade USB2.0 (PC) kunde ha snabb anslutning på sin dator och de som hade firewire (de macar som saknar USB2.0) kunde få ha minst lika snabb anslutning.

Nu skiljer sig nanon från de andra, och det är lite mer vad dalo undrade...

Ja, nu förstår jag fullstänidgt; ett idiotiskt misstag av mig. Jag hade ingen aning om att den här diskussionen låg på Nano delen av forumet. Självfallet känner jag ju till att Apple officiellt inte söder Firewire för Nano. Pinsamt, och jag ber om ursäkt. Jag tänker köpa en iPod, antingen iPod eller iPod U2, och då förstår ni säkert varför jag var så angelägen och varför det gjorde mig så nervös. Min mac har inte USB2, och jag vill inte skaffa det heller. Men onekligen är det skönt att ha någon form av anslutning ;-), så jag vart ganska oroad där för en stund.

Nåja, det förklarar saken, jag ber om ursäkt för eventuella missförstånd.

Innan jag läste den här tråden var allt glasklart för mig. Nu undrar jag dock; kan man lägga över låter till Nano med USB 1.0?

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-22 00:49
Ursprungligen av simon1583:

Innan jag läste den här tråden var allt glasklart för mig. Nu undrar jag dock; kan man lägga över låter till Nano med USB 1.0?

Jag tror du kan göra det med USB 1.1 och USB 2.0.

Ursprungligen av dalo:

Jag tror du kan göra det med USB 1.1 och USB 2.0.

Okej. Det jag tänkte från början också. Någon som kan bekräfta?

1
Bevaka tråden