Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mer krääääääm.

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-09-25 20:36

Vafan sej. Tjena på er. Tycker att volymen är lite klen på nanon. Måste ungefär köra på max volym med mina koss porta pro för att njuta av en bra låt fullt ut. Och vad är den här volym spärren vissa snackar om? Att i frankrike så är staten helt slut och sätter en gräns på hur högt en spelare kan låta och där med drabbar det alla i EU? stämmer det ? Hur får man bort denna spärr på nanon?

mvh d0e

Personligen tycker jag att det är konstigt att ni tycker att volymen är för låg på iPodsen.
Jag har en nano och jag använder "the plug".
Jag får ont i öronen när jag har volymen på 80-100% och jag är till och med musiker.

Om ni vill ta bort spärren borde ni nog tänka efter varför ni tycker att det är låg volym.
Är det för att Apple är mesar eller är det för att ni har förstört eran hörsel? Det kan ju också vara så att iPod snäckorna inte har samma effekt som in-ear snäckor så därför är volymen låg jämförelsevis men det är ändå ganska högt.

Sen så kan man ju alltid läsa i tidningen om folk som lyssnat med för hög volym och som ångrar det nu. Om du har lyssnat ett tag så kanske det känns som volymen har blivit svag...
Det har den inte utan det är du som har vant dig till ljudnivån. Du kanske ska ta en paus eller inte höja helt enkelt :D.

Ursprungligen av hamonio:

Personligen tycker jag att det är konstigt att ni tycker att volymen är för låg på iPodsen.
Jag har en nano och jag använder "the plug".
Jag får ont i öronen när jag har volymen på 80-100% och jag är till och med musiker.

Om ni vill ta bort spärren borde ni nog tänka efter varför ni tycker att det är låg volym.
Är det för att Apple är mesar eller är det för att ni har förstört eran hörsel? Det kan ju också vara så att iPod snäckorna inte har samma effekt som in-ear snäckor så därför är volymen låg jämförelsevis men det är ändå ganska högt.

Sen så kan man ju alltid läsa i tidningen om folk som lyssnat med för hög volym och som ångrar det nu. Om du har lyssnat ett tag så kanske det känns som volymen har blivit svag...
Det har den inte utan det är du som har vant dig till ljudnivån. Du kanske ska ta en paus eller inte höja helt enkelt :D.

Jovisst är volymen fullt tillräcklig vid normalt lyssnande men om man ska koppla in iPoden till stereoanläggningar eller lyssna med hörlurar för väldigt korta stunder kan det vara bra att ha lite extra att ge. Får ont i öronen får jag väl inte vid 100% direkt, men det känns lite obehagligt att ha högsta volym längre än en låt.

  • Medlem
  • 2005-09-25 22:40

Jaja självklart. Koss the plug är ju riktigt lättdrivna lurar. Blev lite besviken. Har en iriver och har haft en rio karma. Båda 2 har kanon bra ljud. Min iriver IFP-795 har betydligt mer kräm för att driva ett par lite mer större hörlur än earphones än nanon. Men men. Man vänjer väl sig. Nanon är fett coool

nanon e gangsta haha
ja iriver e ju kända för sitt feta ljud

  • Medlem
  • 2005-10-05 13:28

Har hört att ljudet i ipod blir väldigt dåligt om man inte använder ipod orginal lurar hur ställer du dig till det du som använder the plug?

Ursprungligen av hamonio:

Personligen tycker jag att det är konstigt att ni tycker att volymen är för låg på iPodsen.
Jag har en nano och jag använder "the plug".
Jag får ont i öronen när jag har volymen på 80-100% och jag är till och med musiker.

Om ni vill ta bort spärren borde ni nog tänka efter varför ni tycker att det är låg volym.
Är det för att Apple är mesar eller är det för att ni har förstört eran hörsel? Det kan ju också vara så att iPod snäckorna inte har samma effekt som in-ear snäckor så därför är volymen låg jämförelsevis men det är ändå ganska högt.

Sen så kan man ju alltid läsa i tidningen om folk som lyssnat med för hög volym och som ångrar det nu. Om du har lyssnat ett tag så kanske det känns som volymen har blivit svag...
Det har den inte utan det är du som har vant dig till ljudnivån. Du kanske ska ta en paus eller inte höja helt enkelt :D.

off topic: d0e hur pass bra batteritid får du med din nano. jag kommer nog inte maxa volymen på min om jag beställer en men vill ändå ha en uppfattning om batteritiden. vad ligger den på ungefär 3-4 eller 6-7 tim?

Ursprungligen av andst972:

off topic: d0e hur pass bra batteritid får du med din nano. jag kommer nog inte maxa volymen på min om jag beställer en men vill ändå ha en uppfattning om batteritiden. vad ligger den på ungefär 3-4 eller 6-7 tim?

ca 14 timmar...

Jag har 4-5 timmar med batteritid.
Är det konstigt eller? Jag klickar runt en massa ibland och tittar på bilder.
Ibland spelar jag solitaire fast väldigt sällan. Är det samma för er? Jag är lite orolig.
Tänk om mitt batteri är dåligt.
Jag trodde i alla fall att det inte skulle dra så mycket så snabbt.

Ursprungligen av hamonio:

Jag har 4-5 timmar med batteritid.
Är det konstigt eller? Jag klickar runt en massa ibland och tittar på bilder.
Ibland spelar jag solitaire fast väldigt sällan. Är det samma för er? Jag är lite orolig.
Tänk om mitt batteri är dåligt.
Jag trodde i alla fall att det inte skulle dra så mycket så snabbt.

Jag har inte gjort något batteritest (ska nog göra det) men jag tycker också att batteritiden verkar lite låg. Batteriet kör inte på full kapacitet i början och jag tror att apple har specificerat runt 4 timmar när man tittar på bilder, så det är nog ingen fara. Men jag ska ändå testa så att den uppfyller specifikationerna.

Ursprungligen av d0e:

Vafan sej. Tjena på er. Tycker att volymen är lite klen på nanon. Måste ungefär köra på max volym med mina koss porta pro för att njuta av en bra låt fullt ut. Och vad är den här volym spärren vissa snackar om? Att i frankrike så är staten helt slut och sätter en gräns på hur högt en spelare kan låta och där med drabbar det alla i EU? stämmer det ? Hur får man bort denna spärr på nanon?

mvh d0e

Jag har också ett par koss porta pro.. När jag lyssnar med dem måste jag ha ca 90% av volymen för att de ska bli samma effekt som med ett per in-ear av märket sony med 50 % av volymen..

har för mig att equlisern (stavning) drar rätt mycket kräm, den man ställer in själv det vill säga.
offtopic igen: nu menade jag med koss porta pro + nano. du kan väll post ett ungefärligt värde. sparkplug har en impedans på runt 30 medans porta pro har 60 ohm, kan jag räkna med 4 timmar då?

ok, nu har jag gjort ett test. Equalizern var på och batteriet räckte i ca 12 timmar. Alltså möter batteriet sina specifikationer.

Jag är inte heller nöjd med ljudvolymen på min ipod nano, och frågan kvarstår: Spärren som finns på europeiska ipods går att ta bort när det gäller ipod mini och vanliga ipod, men går det ännu att göra med ipod nano? Tacksam om det är någon som vet.

Jag använder Koss Porta Pro till min nano, och det fungerar bra, märker inte direkt någon skillnad från min iPod 4G, har även BOSE TriPort, som också fungerar bra, men de är lite tystare, men det är de även på iPod 4G också. MEN jag tycker båda spelarna har tillräckligt hög volym och jag får också ont i öronen av högsta volymen på nanon med porta pro, antagligen beror det på hurdana ens musikfiler är.. Batteritiden håller jag med om, den verkar vara rätt låg, jag kan få batteristapeln att bli röd på bara några få timmars spelning, eller kanske inte ens det, men det kan också vara en inkörningsgrej.

Att ljudspärren finns tycker jag är bra, det finns en anledning till att den är där.

Mibook84: har du koll på en ungefärlig tid (tim), har aldrig ägt en ipod och skulle vilja jämföra batteri tiden mot min iriver

  • Medlem
  • 2005-09-28 18:07

Oj, glömt bort denna tråd
Angående batteri tiden så har jag inte hunnit eller orkat kollat det. Har iaf laddat på nanon 2 gånger bara sen jag fick den, kanske 3? så det är ganska eller rättare sagt jevligt bra. Får leva med att dra på 80-90 procent av fulla ljudet med vissa hörlurar. Funderar på att beställa Sony MDR-E888LP Fontopia Earphones snart för ipod lurarna är inte speciellt vassa. Har nu Sennheisers mx-450 och dom är rätt bra men det saknas nåt. Vill ha lite mer tung gung i musiken.

Har ni fått några repor på eran nano än då ? Inte jag iaf. Har haft på skyddet som följde med. Funkar tillsvidare.

Ursprungligen av d0e:

Oj, glömt bort denna tråd
Angående batteri tiden så har jag inte hunnit eller orkat kollat det. Har iaf laddat på nanon 2 gånger bara sen jag fick den, kanske 3? så det är ganska eller rättare sagt jevligt bra. Får leva med att dra på 80-90 procent av fulla ljudet med vissa hörlurar. Funderar på att beställa Sony MDR-E888LP Fontopia Earphones snart för ipod lurarna är inte speciellt vassa. Har nu Sennheisers mx-450 och dom är rätt bra men det saknas nåt. Vill ha lite mer tung gung i musiken.

Har ni fått några repor på eran nano än då ? Inte jag iaf. Har haft på skyddet som följde med. Funkar tillsvidare.

ja har fått repor. Ndå har jag bara haft den utan fodral typ nån timme i fickan. Räckte tydligen...:(

  • Medlem
  • 2005-09-28 21:30

Fan vad illa :< Har hänt en hel del tydligen så du är inte ensam. Kanske är för att nanon är ny tillverkad och behöver "torka" innan man använder den =P

Just därför valde jag vit för att slippa se repor tydligare.

Ursprungligen av d0e:

Fan vad illa :< Har hänt en hel del tydligen så du är inte ensam. Kanske är för att nanon är ny tillverkad och behöver "torka" innan man använder den =P

Just därför valde jag vit för att slippa se repor tydligare.

Mm...Jag köpte åxå en vit pga repsynligheten.

  • Medlem
  • 2005-10-04 19:50

postade precis samma länk åså såg ja att du posta den så ja får la redigera om mitt mess å ge dig en eloge

d0e: jag ber om ursäkt för att jag tjatar, men det enda som hindrar mig från att lägga in beställningen är batteri tiden. har haft min iriver i snart 3 år och joysticken börjar glappa och med den hade jag ca 7 timmar batteri tid. älskar min koss och har i princip haft dom lika länge som min iriver (har bytt kuddarna dock av hygieniska skäl).

  • Medlem
  • 2005-09-29 04:10

Alltså. Nanon Ska ha 14 timmar speltid och det verkar stämma oxå. Sett eller snarare läst en del om folk som provat och dom har fått mellan 12-14 timmar på en full laddning. Om du nu inte fibblar med knapparna för backlight displayen drar en del sås tydligen. Men kör du någorlunda normal volym och har den i fickan så lär du få ut nånstanns där imellan.

Så du kan nog va lugnt =p

Ursprungligen av d0e:

Alltså. Nanon Ska ha 14 timmar speltid och det verkar stämma oxå. Sett eller snarare läst en del om folk som provat och dom har fått mellan 12-14 timmar på en full laddning. Om du nu inte fibblar med knapparna för backlight displayen drar en del sås tydligen. Men kör du någorlunda normal volym och har den i fickan så lär du få ut nånstanns där imellan.

Så du kan nog va lugnt =p

jo det är bara det att min irivers officiellt ska ha en batteritid på 24 tim. men koss drar mer kräm. och därför har jag bara en batteritid på 7 tim 1/3 av det ursprungliga. i och för sig är det aa batterier, men batteritiden borde minska om man inte kör med orginal lurarna?

Jag tycker att det är tämligen dåligt med en "ljudspärr". Jag känner mig vuxen nog att avgöra volymstyrkan för mina egna öron. Har man lite mer tungdrivna lurar, så behövs det mer kräm. Mitt förslag: Bort med spärren.

Ursprungligen av weldion:

Jag tycker att det är tämligen dåligt med en "ljudspärr". Jag känner mig vuxen nog att avgöra volymstyrkan för mina egna öron. Har man lite mer tungdrivna lurar, så behövs det mer kräm. Mitt förslag: Bort med spärren.

Men alla kanske är lika vuxna som du..
Därför tycker jag det är bra med volymspärr. Om man sedan vill ha bort den är de ju bara att ladda ner programet som tar bort spärren..

  • Medlem
  • 2005-09-29 14:36

Borde finns ett val att välja hur man vill ha det. Köper jag en bil t.ex vill jag inte att den ska vara nerskuren till 150 hästar istället för 200. Samma med mp3 spelare.

Ursprungligen av Ollesallagetter:

Men alla kanske är lika vuxna som du..
Därför tycker jag det är bra med volymspärr. Om man sedan vill ha bort den är de ju bara att ladda ner programet som tar bort spärren..

Jag frågar igen, går det att ta bort spärren på ipod nano (än)? Vilket program är det som gäller i så fall?

  • Medlem
  • 2005-09-29 22:54

Give me!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-04 14:16
Ursprungligen av Gabeish:

Jag frågar igen, går det att ta bort spärren på ipod nano (än)? Vilket program är det som gäller i så fall?

GoPod skall tydligen fungera, jag har inte testat det själv så kan inte ge några garantier.
http://gopod.free-go.net/

Bevaka tråden