Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertering av film till nya iTunes & iPod?

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-29 09:32
Ursprungligen av Fritzo:

Som jag förstår det beror det på vilka inställningar du har när du rippar och konverterar, och beroende på format, men en timme kanske tar upp 500MB (en väldigt grov uppskattning som kan vara helt fel)... Men är ett avsnitt av Lost verkligen en timme? Är det inte mer 45 minuter bara, eftersom all reklam är borttagen?

Hur lång tid det tar beror väl också på inställningar och vilket program du använder?

Tack så mycket för svar!

filer som är i Windows Media-fil för ljud/video..?

har ett problem.. har lagt över mina festfilmer från dv- kameran till min pc... dem är nu i Windows Media-fil för ljud/video .. men dem går ej att konventera i videora ipod converter....
vet någon OM det går eller får man gilla läget!!!
TUSEN TACK FÖR ETT SVAR!!! HAR EN iPod 30 GB

BOBBAN

  • Medlem
  • 2005-10-29 15:25
Ursprungligen av Adzam 1:

Två frågor:

1. Hur stor plats kommer en film att ta? Jag tänker mest på LOST, en timme brukar de programmen vara...

2. hur lång tid tar det att konvertera en film på 1h?

Tackar och bugar för svar.

Jag har flera Lost avsnitt inlaggda på min iPod som jag har konverterat själv. Har dem i 300kbit/s och i storlek 320*176 (bätter kvalite ger ingen synlig skillnad på iPoden)

Ett avsnitt tar ungerför 140mb och är runt 42 min långt.

Måste bara säga att jag inte förstår alla som konverterar så att filerna blir 500mb. Det är ju bara om man ska kolla på TV:n som det behövs.

Ursprungligen av FIIZ:

Jag har flera Lost avsnitt inlaggda på min iPod som jag har konverterat själv. Har dem i 300kbit/s och i storlek 320*176 (bätter kvalite ger ingen synlig skillnad på iPoden)

Ett avsnitt tar ungerför 140mb och är runt 42 min långt.

Måste bara säga att jag inte förstår alla som konverterar så att filerna blir 500mb. Det är ju bara om man ska kolla på TV:n som det behövs.

Som jag skrev var det en grov uppskattnig, som jag helt ologiskt baserade på att min 6 minuter långa film blev c:a 40 mb, så multiplicerade jag med 10 (6x10=60minuter) alltså c:a 400 mb. Jag har nu konverterat ett 42 minuter långt avsnitt av Buffy med 768 kbps och storlek 320x240 och den filen tar "bara" upp 260 mb. Jag har valt att gå efter inställningarna som gavs på http://www.pspvideo9.com/forums/viewtopic.php?t=2232... Antar att lägre kbps ger mindre fil...

Ljudet släpar efter - lösningen?

Jag har läst att ljudet släpar efter mot slutet av filmerna och det kan ju vara störande. Sedan hörde jag något om att det kan bero på att inställningen för framerate är 29.97 istället för 30.

För att lösa det problemet behöver man bara göra så här i Videora:
istället för att välja ett alternativ i rullgardinsmenyn så markerar man siffrorna i rutan och skriver manuellt in 30. Detta verkar inte vara något problem sen när man ser på filmen och ljudet är synkat med bilden hela tiden.

Jag har också hört att en widescreenfilm inte blir så bra om man använder storleken 320x240, för då sträcks den ut, men att man istället kan använda 320x132, men detta är inget jag själv har hunnit testa än, så det vore bra om någon som kanske har upplevt detta vet OM det stämmer, och i så fall vilken den bästa lösningen på det problemet är.

För att rippa en film från DVD använder jag DVD Decrypter, och använder inställningarna som står på http://www.videora.com/en-us/Converter/guides.html

Det verkar också råda lite tveksamheter kring vilken bitrate man ska använda sig av, jag går efter de inställningar som angavs i guiden på http://www.pspvideo9.com/forums/viewtopic.php?t=2232 (bortsett från framerate, som jag har ställt in på 30), men går det att få lika bra kvalitet med lägre siffra på bitrate och därmed mindre storlek på filen? Ytterligare en sak att ta reda på för alla nyfikna...

  • Medlem
  • 2005-10-29 21:10

tack så jättemycket, nu verkar ljudet fungera

Ursprungligen av cwolf:

tack så jättemycket, nu verkar ljudet fungera

GRATTIS!
Hoppas du får din iPod snart, så du kan testa och uppleva filmen på skärmen, nästan bättre än bio!

Tufft om det funkar, för jag har alltid ansett mig vara helt värdelös på datorer och teknik...

Grrr kan inte vänta på att min nya ipod kommer!!! och jag va typ bara tvungen att betala 200 spänn! (för jag gav in min gamla på garantin...)

lyx
köp en gamnal å pajja den.. de blir billigare:P

de blir det ju inte om inte man får den för typ 1000 och den fortfarande har garanti

  • Medlem
  • 2005-10-30 10:31
Ursprungligen av Fritzo:

GRATTIS!
Hoppas du får din iPod snart, så du kan testa och uppleva filmen på skärmen, nästan bättre än bio!

Tufft om det funkar, för jag har alltid ansett mig vara helt värdelös på datorer och teknik...

Lite verkar du kunna iaf :). Jag kollade i slutet av ett Lost-avsnitt, och det var inte det minsta felsynkat. Jag körde dock på 29.97 FPS, verkade fungera bra det också. Det viktigaste verkar bara vara att man inte lämnar rutan tom

Ursprungligen av FIIZ:

Jag har flera Lost avsnitt inlaggda på min iPod som jag har konverterat själv. Har dem i 300kbit/s och i storlek 320*176 (bätter kvalite ger ingen synlig skillnad på iPoden)

Ett avsnitt tar ungerför 140mb och är runt 42 min långt.

Måste bara säga att jag inte förstår alla som konverterar så att filerna blir 500mb. Det är ju bara om man ska kolla på TV:n som det behövs.

asso jag har quicktime pro och det tar typ 2 h för en musikvideo... vet ngn hur man gör det snabbare (min videora funkar inte)

  • Medlem
  • 2005-11-06 14:36

en fråga bara...

[QUOTE="FIIZ"]

"Vilken kbit/s man väljer beroe lite på vad man ska använda filmen till. Ska du bara se filmen på iPoden räcker det med 3-500 där 500 är i överkant. Ska man koppla iPoden till TV:n eller se filmerna på datorn bör man överväga att gå upp mot 1000 (vilket dock påvärkar filstorleken mycket)"

"Även Video size bör övervägas beroende på användnings område. Ska du bara se på iPoden är 320*240 för 4:3 bild eller 320*176 för 19:9 bild det optimala eftersom det motsvarar iPodens bildskärm. Ska man kopplatill TV:n kan man använda ända upp till 480*480 pixlar = 230 400. Vilket betuder att man egentligen kan använda sig av vid 4:3 550*416."

Först och främst cred till dig för att ha experimenterat och delat med dig av dina resultat. Testerna du gjorde va på mac och själv har jag PC så jag undrar om det du skrev angående kbit/s och videosize(urklippt ovan) även gäller PC. Är inte så kunnig kring det här, men jag upptäckte att de filmer jag försökte komprimera tog oväntat stor plats. Använder videora kan tilläggas. Det är även fritt fram för andra kunniga att svara på frågan.

  • Medlem
  • 2005-10-30 11:16

Vad är det som är bättre med detta format?

Ursprungligen av cwolf:

Vad är det som är bättre med detta format?

http://www.apple.com/quicktime/technologies/h264/

Detta är till mac Video convert [har ej testat för jag har PC).

  • Medlem
  • 2005-11-02 10:58

Någon som vet vilka inställningar som QT Pro använder sig av när man väljer att exportera till iPod?

Har den 2-pass osv.

  • Medlem
  • 2005-11-02 15:13

Äntligen fått min iPod nu!
Sjukt snygg kan knappt släppa den ur blicken!

För alla som har problem med video konvertering så är det omöjligt att misslyckas med videora iPod converter.

  • Medlem
  • 2005-11-02 16:25
Ursprungligen av Johaf:

Äntligen fått min iPod nu!
Sjukt snygg kan knappt släppa den ur blicken!

För alla som har problem med video konvertering så är det omöjligt att misslyckas med videora iPod converter.

Kan jag meddela att det visst är. Jag sitter visserligen på en mac men testade programet. Och jag vet att många med mig har haft prblem med att ljudet släpar efter.

Jag har konverterat en DVD i Nero, enligt anvisningar från ars technica och jag undrar om det är någon som orkar ladda hem den och testa om det fungerar?

Andersson: Tjår. Adress?

  • Medlem
  • 2005-11-02 21:28

Någon som vet om det finns något program så man kan konvertera en mapp? Vore rätt smart! Konvertera ett serie avsnitt förut med videora (default inställnigar) funka perfekt! Var dock 900bitrate så filen blev relativt stor 277mb. Har dock en hel del plats över för tillfället. Vad kör ni andra för inställnigar i videora?

Video överförings problem

Har letat runt på forumet men inte sett att någon annan verkar ha samma problem med videoöverföring till G5 som jag. Jag har använt mig av Videora och konverterat filerna till rätt format men när jag sedan försöker överföra dem till min iPod genom iTunes får jag felmeddelandet
"En del av videorna i ditt iTunes-bibliotek, bland annat videon "......", kopierades inte till iPod "....." eftersom de inte kan spelas upp på denna iPod".
Har provat flera olika filmer som jag konverterat men ingen går att överföra. Är det någon som haft liknande problem och isof vad skall jag göra? Tacksam för svar...

Först och främst: jag har sökt men inte riktigt hittat det jag söker.
Så till min fråga:
Säg att jag vill använda iPoden enbart som en bärbar "filmstation" för att kopplas in till TV:n. I vilken upplösning kan jag då se film på TV:n och hur stor plats (av bäst kvalitet) tar ex. en timme?
Vore kul att höra om det faktiskt går att se på film från iPoden på en TV eller om det trots maximering av filmkvaliteten inte blir bra...

  • Medlem
  • 2005-11-03 20:39

Videora fungerar hur bra som helst för mig. Förutom en sak! Den klara inte som ni skrev tidigare, mov filerna. Någon som vet om det går att fixa, eller bli man "tvungen" till att använda quicktime pro för just dom filerna då?

ingen med tv-erfarenheter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-04 11:24

checka några tvbilder här: http://www.xtremprod.net/ipod/tv/

lost i 368x208 512kbps med apples originalkabel på en Sony 28" Widescreen
originalet i 624x352

Hur gör ni andra när ni ska konvertera filmer som är inte är i 4:3 format?
Gör ni om dem till 4:3 och förlorar proportionerna eller kör ni med svarta ränder?

Ursprungligen av xtrem:

checka några tvbilder här: http://www.xtremprod.net/ipod/tv/

lost i 368x208 512kbps med apples originalkabel på en Sony 28" Widescreen
originalet i 624x352

tack för tipset!

jag kulle behöva två enkla program som konverterar med. Ett för mac och ett för pc. Det jag inte fattar är hur man kan konverterar en dvd-skiva som man har köpt så att man kan använada den i itunes och ha den där.förklara gärna i detalj.

Bevaka tråden