Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes mappalternativ?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det fler än jag som anser att iTunes är underutvecklat. Skulle gärna sett att man kan lägga musikfilerna i mappar, såsom man gör i windows. Håller fler med om detta?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-11-10 13:46

Det här är ju en gammal fråga...

Jag skulle knappast kalla iTunes underutvecklat. Varför inte ställa in iTunes för att inte kopiera in musikfilerna till sitt bibliotek, utan behålla dem på ursprungsplatsen. Då kan du ju ha kvar mappstrukturen och ändå använda iTunes.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-10 23:12
Ursprungligen av Spyder:

Det här är ju en gammal fråga...

Jag skulle knappast kalla iTunes underutvecklat. Varför inte ställa in iTunes för att inte kopiera in musikfilerna till sitt bibliotek, utan behålla dem på ursprungsplatsen. Då kan du ju ha kvar mappstrukturen och ändå använda iTunes.

hur gör man det??

  • Medlem
  • 2005-11-10 23:25

Kan man verkligen inte skapa egna mappar, måste man ha dem som skapas efter ID3 taggarna? Jag vill ju helst ha mappar med artist > album > låtlista och inte som det är nu, att dem hamnar i enskilda mappar etc., och sen helst en mapp med Blandade artister,

är det enda sättet genom att skaffa spellistor? Isåfall suger iTunes

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-11-11 08:43
Ursprungligen av seven:

hur gör man det??

I iTunes: Redigera - Inställningar, fliken Avancerat. Ta bort bocken för "Kopiera filer till mappen iTunes Music..."

Ursprungligen av OveR-:

Kan man verkligen inte skapa egna mappar, måste man ha dem som skapas efter ID3 taggarna?

Som sagt, i iTunes kan du behålla din mappstruktur om du vill. iPoden måste dock få ha sin egen.

F.ö. är det A och O med musikfiler att man vårdar och sköter om sina taggar.

  • Medlem
  • 2005-11-11 09:58
Ursprungligen av Spyder:

I iTunes: Redigera - Inställningar, fliken Avancerat. Ta bort bocken för "Kopiera filer till mappen iTunes Music..."

Som sagt, i iTunes kan du behålla din mappstruktur om du vill. iPoden måste dock få ha sin egen.

F.ö. är det A och O med musikfiler att man vårdar och sköter om sina taggar.

OK hur behåller man den då? Den gör det automatiskt, och när jag har inte lyckats skapa mappar på iPoden?! Du skrev nånstans att man kunde men aldrig hur ... För övrigt ändrar jag inte mina taggar, har man en artist som gjort en låt med nån annan (någon feat. någon), så hamnar den i annan artistmapp, störigt, ja. Dem kommer oftast från samma album dessutom

Det är säkert fler som håller med men jag har aldrig förstått varför. Vad har man för glädje att rota runt i Utforskaren efter sin musik? Man hittar ju allt i iTunes så hur mappstrukturen ser ut är högst ointressant.

Enda användningen av mappstruktur är väl när man delar ut musiken på DC eller liknande.

Jag tycker att itunes är väldigt oöverskådligt när man har många låtar att rota runt bland. Håller fullständigt med om att man borde kunna ha någon form av mappstruktur, eller nivåer i itunes.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-11-10 20:49

Oöverskådligt? Genom att använda Bläddra-funktionen har man ju en suverän överblick över sin musik, tycker jag.

håller med helt. dessutom funkar den automatiska mappindelningen (som i alla fall finns på mac) jättebra... (förutsatt att man hålle rkoll på sin id3taggar förstås).

själv använder jag genre-möjligheten som ett slags stormappar. har typ fyra genrer (audiobooks, classical, music, worship). trevligt värre...

  • Medlem
  • 2005-11-10 21:49
Ursprungligen av hmm_markus:

håller med helt. dessutom funkar den automatiska mappindelningen (som i alla fall finns på mac) jättebra... (förutsatt att man hålle rkoll på sin id3taggar förstås).

själv använder jag genre-möjligheten som ett slags stormappar. har typ fyra genrer (audiobooks, classical, music, worship). trevligt värre...

Jag gör en annan variant. Jag skapar en spelista för varje genre. Då slipper man gå in och skriva vilken genre varenda låt ska till höra. Man slänger helt enkelt bara in den i spellistan från utforskaren i windows och vips blir det mycket lättare att hitta enstaka låtar för dom tex ligger i rockspellistan som man lätt hittar på iPoden.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-11-11 15:57

Ok, jag har nog uttryckt mig lite oklart.

När det gäller iTunes så kan du välja att behålla den mappstruktur du själv gjort iordning, genom att stänga av inställningen "Kopiera filer till mappen iTunes Music...". Då får du dra-och-släppa låtarna i iTunes för att lägga till dem, eller göra det via menyvalet Lägg till mapp. Dock kommer de låtar som man rippar i iTunes fortfarande lägga sig i iTunes Music-mappen.

När det gäller iPoden så kan du inte styra detta på nåt sätt, det gör iTunes (eller ev. tredjepartsprogram) åt dig. Där läggs ju heller inte låtarna i särskilda mappar, utan i en enda - ipod_control, om jag inte minns fel.

När det gäller taggarna så missförstod jag dig, och trodde att de inte var ifyllda, eller var ifyllda fel. Jag håller med dig, jag vill också hålla i sär artister med "featuring", och det blir en hel drös olika artister av det i iTunes. Men då kan man ju använda sökfunktionen och söka på t.ex. en av artisterna, då får man ju fram alla låtar som artisten varit inblandad i, bara artistens namn finns med nånstans i taggarna.

Hoppas jag lyckades göra det lite klarare...

  • Medlem
  • 2005-11-12 01:32
Ursprungligen av Spyder:

Ok, jag har nog uttryckt mig lite oklart.

När det gäller iTunes så kan du välja att behålla den mappstruktur du själv gjort iordning, genom att stänga av inställningen "Kopiera filer till mappen iTunes Music...". Då får du dra-och-släppa låtarna i iTunes för att lägga till dem, eller göra det via menyvalet Lägg till mapp. Dock kommer de låtar som man rippar i iTunes fortfarande lägga sig i iTunes Music-mappen.

När det gäller iPoden så kan du inte styra detta på nåt sätt, det gör iTunes (eller ev. tredjepartsprogram) åt dig. Där läggs ju heller inte låtarna i särskilda mappar, utan i en enda - ipod_control, om jag inte minns fel.

När det gäller taggarna så missförstod jag dig, och trodde att de inte var ifyllda, eller var ifyllda fel. Jag håller med dig, jag vill också hålla i sär artister med "featuring", och det blir en hel drös olika artister av det i iTunes. Men då kan man ju använda sökfunktionen och söka på t.ex. en av artisterna, då får man ju fram alla låtar som artisten varit inblandad i, bara artistens namn finns med nånstans i taggarna.

Hoppas jag lyckades göra det lite klarare...

okej tack, det var ju tråkigt. jag syftade på iPodens mappar, struntar i iTunes mappar för jag använder ändå inte det till annat än att lägga över låtar till iPoden. Nu fick jag ändra Album på alla mina blandade artister så dem e från albumet "Blandat".. hoppas inte detta påverkar taggarna på mina original MP3or som jag brukar lyssna på i WinAmp

1
Bevaka tråden