Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudspärr På 5g (video)

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har haft min ipod video 5g i snart en vecka, underbar liten pryl, j'adore.´
Video-problemet löstes med Videora Converter, gryymt bra!

NU TILL FRÅGA:
HUR TAR MAN BORT LJUDSPÄRREN? goPod fungerar inte. HJÄLP!
tack

Ursprungligen av mr lindahl:

Har haft min ipod video 5g i snart en vecka, underbar liten pryl, j'adore.´
Video-problemet löstes med Videora Converter, gryymt bra!

NU TILL FRÅGA:
HUR TAR MAN BORT LJUDSPÄRREN? goPod fungerar inte. HJÄLP!
tack

Börja med att kontakta en öronläkare och kolla hörseln. Är inte "fabriksvolymen" tillräcklig så lider man av grava hörselskador.
Jag har en hörselnedsättning i mellanregistret men anser trots detta inte att volymen är för låg. Sen jag köpte Shurelurarna har jag aldrig haft volymen uppskruvad mer än 40 procent på Ipoden.

Ursprungligen av Kayano:

Börja med att kontakta en öronläkare och kolla hörseln. Är inte "fabriksvolymen" tillräcklig så lider man av grava hörselskador.
Jag har en hörselnedsättning i mellanregistret men anser trots detta inte att volymen är för låg. Sen jag köpte Shurelurarna har jag aldrig haft volymen uppskruvad mer än 40 procent på Ipoden.

jag bad varken om din åsikt eller en diagnos av dina hörselproblem. om du inte har nåt vettigt att skriva kan du lika gärna skita i det!

Pusss

Ursprungligen av mr lindahl:

jag bad varken om din åsikt eller en diagnos av dina hörselproblem. om du inte har nåt vettigt att skriva kan du lika gärna skita i det!

Pusss

Å jag gav dig ett råd om att vara rädd om din hörsel.

Edit: Raderat personangrepp av jnx

Tycker volymen är helt okej på iPoden, man ska vara försiktig med att lyssna på hög musik, min kompis fick tinnitus av just detta fenomen.

  • Medlem
  • 2005-11-26 16:59

fy fan jag råkade starta den och volymen var på max, slängde av dem av reflex, hade ont i öronen flera minuter efter... Om detta är för tyst så har man nått allvarligt fel... Visserligen körde jag på max volym för att det var låg volym i Ali G, men tar man bort spärren kan det sluta illa

  • Medlem
  • 2005-11-26 17:13

Nu måste det finnar minst 100 trådar om detta ämnet. Klart att ljudstyrkan på iPoden är bra om man använder apples standardhögtalare, man spränger ju dem om man har dem på max. Men nu är det så att vissa lurar kräver lite mer power för att köras. Volymen på iPoden är olika stark i olika lurar.

Ursprungligen av FIIZ:

Nu måste det finnar minst 100 trådar om detta ämnet. Klart att ljudstyrkan på iPoden är bra om man använder apples standardhögtalare, man spränger ju dem om man har dem på max. Men nu är det så att vissa lurar kräver lite mer power för att köras. Volymen på iPoden är olika stark i olika lurar.

vad tror du på nej man spränger INTE standardlurarna på max. Har under kortare tider lyssnat på max volym på nano utan spärr. Visst låter lurarna lite illa men de har mer att ge innan de går sönder. Och förresten så är det inte så jävla högt utan spärr. Med spärr är det däremot fruktansvärt lågt, helst i lite bullriga miljör (läs: skolan).

Ursprungligen av OveR-:

fy fan jag råkade starta den och volymen var på max, slängde av dem av reflex, hade ont i öronen flera minuter efter... Om detta är för tyst så har man nått allvarligt fel... Visserligen körde jag på max volym för att det var låg volym i Ali G, men tar man bort spärren kan det sluta illa

A de är förjävligt när det händer, råkade ut för det en gång och blev svagt hörselskadad på vänstra örat när jag hade på mej mina stora hörlurar, har tagigt bort ljudspären också men kör aldrig på full volym endå hälften räcker ju oftast

Ursprungligen av DOWN101:

A de är förjävligt när det händer, råkade ut för det en gång och blev svagt hörselskadad på vänstra örat när jag hade på mej mina stora hörlurar, har tagigt bort ljudspären också men kör aldrig på full volym endå hälften räcker ju oftast

Hur tar man bort det då?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-26 21:47

Jag tycker att ljudet är helt ok när det gäller musiken, har aldrig på högsta då.

Men ljudnivån på filmer är mycket lägre! Det är därför även jag vill höjja ljudnivån lite...

  • Medlem
  • 2005-11-26 22:19

Ännu en gång, som andra har sagt, volymen skiljer sig EXTREMT mycket beroende på vilka hörlurar man har. Att säga att ngn har hörselproblem bara för att han inte tycker att uteffekten räcker för sina tungdrivna lurar känns ju inte så smart.

Jag tycker själv att volymenen blir för låg på filmer med mina HD555-lurar, men jag har bara 1/3-½ volym på när jag använder mina koss the plug.

SKÄRP ER!!!!
Han frågade en fråga inte vad ni tkr om volymen i standard.
Svara nu! JAg undrar också.

Vissa saknar lite intelligens. I och med att han tycker att volymen är låg så tyder det på att han använder standard lurar eller liknanade och inga ultra sensetiva in ear lurar. Därför tycker jag att det är ganska korkat att nämna hörselskador och liknande utan att läsa och förstå hans inlägg.

Till baks till ämnet. Testa eupod om det inte fungera så får du vänta till nästa version som sägs kommer att kunna häva ljudspärren på G5an.

Jag tror faktiskt inte killen bryr sig ett dugg om vad vi andra tycker om volymen HAN VILL TA BORT SPÄRREN helt enkelt. Själv vet jag inte, goPod kanske inte stöder G5 än. Isf får han vänta tills det gör det (eller använda nåt annat program). Bör inte gå alltför många veckor tills goPod funkar i vilket fall som.

här kmr en guide till de att ta bort ljudspärren ! har ej testat de men ska funka! http://www.ipodstyle.se/index.php?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=51

ta bort ljudspärren

GoPod har gjort en version till g5 så att man kan ta bort ljudspärren men dem har inte hunnit lägga ut den så maila dem så får ni den

Fungerar nu... Go GoPod...

Ursprungligen av bernheden:

GoPod har gjort en version till g5 så att man kan ta bort ljudspärren men dem har inte hunnit lägga ut den så maila dem så får ni den

Nu kan du ta bort volymspärren (vilket är upp till var och en att avgöra) på G5. G0 GoPod....

  • Medlem
  • 2005-11-27 00:51

Om man använder någon annan än standard hörluren kan volymen bli mycket minde än om man har dom "vanliga". Ett exempel är pappas galet bra Grando Labs SR60 där volymen kommer upp i 50-70% av vanlig volym.

Tack till er som respekterar min FRÅGA och mitt ointresse av åsikter rörande ämnet!
goPod versionen som finns ute nu fungerar inte på videon, men det kanske kommer en ny snart...får väl vänta om inte någon kan hjälpa mig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-28 14:25

Sen är det ju skillnad på hur låtarna är inlästa från skiva. Vissa kan ha högre volym än andra. Jag är på g att skaffa en 5G (om jag inte köper en beg 4G) och kommer ocskå vilja ha bort spärren så hojta till om du får till det...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-11-27 16:51

Såklart att det är upp till honom, jag kommer nog att låsa upp min också eftersom mina Sennheiser HD650 också är lite tröga, men det är väl bra att folk försöker upplysa om riskerna? Själv tycker jag att det är så viktigt att det hellre får sägas en gång för mycket än en gång för lite. Det blir ju vi alla som får betala hörselstöd och så vidare senare, förutom det personliga lidandet från hörselskador. Om man nu drabbas.

Men jag väntar också på en goPod som funkar.

Ursprungligen av mr lindahl:

Har haft min ipod video 5g i snart en vecka, underbar liten pryl, j'adore.´
Video-problemet löstes med Videora Converter, gryymt bra!

NU TILL FRÅGA:
HUR TAR MAN BORT LJUDSPÄRREN? goPod fungerar inte. HJÄLP!
tack

iMod sägs nu kunna ta bort spärren på 5G...

http://www.randgruppe.info/ipod/

Lycka till!

OBS!!!

OK, avskyr att behöva lägga till detta, men jag måste utfärda en STOR varning!

Eftersom jag visste att iPod har en volymspärr var jag mycket noga med att sänka volym till min efter att jag låste upp spärren, och sakta höja den. Ungefär efter tre fjärdedelar var det FÖR HÖGT! Och jag använder de medföljande hörlurarna från Apple...
Bara så ni vet det. Ta det försiktigt med volymen efter att ni har låst upp den!!!

Återigen, ta det försiktigt!

OBS!!!

Däremot blir det bra att äntligen kunna titta på film utan att höra tanterna bredvid på pendeltåget

Ursprungligen av Fritzo:

iMod sägs nu kunna ta bort spärren på 5G...

http://www.randgruppe.info/ipod/

Lycka till!

En liten fråga. Var inne på denna sida och kollade lite. Men vad jag förstod så måste man ha en linuxdator för att använda iMod. Har jag fel?
Skulle vara trevligt med en lösning som klarar G5 och PC...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-11-29 11:44

funka för pc

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 12:28

någon som vet om batteritiden påverkas märkbart om man tar bort volymspärren? det borde ju krävas mer juice av poden för att höjja volymen.

nån som har testat patchen å vet om den fungerar. jag har blivit försiktig med sånt här på sista tiden

Fungerar jättebra med PC, men deras disposition på sidan är inte så tydlig. Jag markerar med fetstil var du ska klicka för att få PC-varianten:

DOWNLOADS
here you can download a little patch to enable your full-featured 3G ipod. (for 2.2 only)
hint: you can also use this tool to set the max. volume even lower. e.g. if kids use your ipod.
And finally:
here*new* windows version which should work for 3G, Mini 1G+2G, 4G and even 5G (Video)

Ursprungligen av lordset:

nån som har testat patchen å vet om den fungerar. jag har blivit försiktig med sånt här på sista tiden

Om du läste mitt inlägg, så tror jag att jag skrev att volymen blir väldigt hög när man tar bort spärren, vilket rimligtvis kan tolkas som att jag har tagit bort den med iMod, på min 5G? Men för tydlighetens skull:
Jag har tagit bort volymspärren, på min iPod 5G (Video), och patchen fungerar. Det vet jag nu, eftersom jag har tagit bort volymspärren på min iPod 5G (Video). Ok?

Lycka till, och var rädda om hörseln nu!
(Jag är av princip emot att andra än individen ska fatta egna beslut, så jag stöder borttagandet av volymspärren, men man får komma med små råd och varningar. I slutändan är det ju upp till var och en hur de vill leva sina liv...)

Fritzo: Sweet! Tack så mycket. Den informationen missade jag på sidan. Till mitt försvar måste jag säga att det inte är den snyggaste, smartaste och mest pedagogiska sida jag surfat på.

Ursprungligen av Archangel:

Fritzo: Sweet! Tack så mycket. Den informationen missade jag på sidan. Till mitt försvar måste jag säga att det inte är den snyggaste, smartaste och mest pedagogiska sida jag surfat på.

Skojar du?! Snubben kanske vet hur man fixar volymspärren, men hur man lägger upp en sida så den blir lätt att förstå är inte hans starka sida. Tog mig ett litet tag att hitta var man skulle tanka ner rätt version...

Hur blev det då? Hör du mig?

Bevaka tråden