Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertering av film till nya iTunes & iPod?

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-04 16:19

datorn: jag googlade och det tog 5 sekunder att hitta. så testa SÖK, Goole, istället för att skriva i flera olika trådar.

eftersom du verkar lat, så här lägger du in en dvd:
rippa den till avi. konvertera avi till mpg4 eller h.264 med lämpliga ipodinställningar, tex med http://www.videora.com/en-us/Converter/iPod/

jag är bara inte så bra på att söka saker och har inte gjort så mycket med internet. (mest chattat med msn och läst nyheter)
vet nån nåt bra program för mac att konvertera??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-06 22:49

gubie: det blir lättare att svara om du skriver vilken bitrate och videosize du gjorde filmerna som blev stora...

  • Medlem
  • 2005-11-07 16:03
Ursprungligen av xtrem:

gubie: det blir lättare att svara om du skriver vilken bitrate och videosize du gjorde filmerna som blev stora...

Helt sant xtrem. Håller på och exprimenterar lite hela tiden och upptäcker nyheter kring videora. För att bli av med det släpande ljudet försökte jag göra en egen "mall" där jag ändrade frameraten till 30(manuellt). Valde sedan h.264 cbr och 512kpbs, 320*240 i upplösning. Avsnittet (the oc) blev 200mb och ljudproblemet verkade ha löst sig när jag kollade i iTunes, men i ipodden blev bilden bara svart.Jag ska fortsätta testa olika alternativ, men det vore kul om andra Det gäller alltså videora.

Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-07 23:22
Ursprungligen av gubie:

Helt sant xtrem. Håller på och exprimenterar lite hela tiden och upptäcker nyheter kring videora. För att bli av med det släpande ljudet försökte jag göra en egen "mall" där jag ändrade frameraten till 30(manuellt). Valde sedan h.264 cbr och 512kpbs, 320*240 i upplösning. Avsnittet (the oc) blev 200mb och ljudproblemet verkade ha löst sig när jag kollade i iTunes, men i ipodden blev bilden bara svart.Jag ska fortsätta testa olika alternativ, men det vore kul om andra Det gäller alltså videora.

Tack

jag kör mina TV-avsnitt (de flesta är ca 43 min) mpeg4 512kpbs, 96 kbps 320*240, 2passes och landar runt 180-190mb

  • Medlem
  • 2005-11-08 10:28

Kan medela att HandBrake nu kan koda i H.264 så att det fungerar i handbrake.

När ni valt H.264 codecen är det bara att gå till Encoder och byta till x264 (baseline profile) istället. Fungerar underbart.

  • Medlem
  • 2005-11-08 10:29
Ursprungligen av xtrem:

jag kör mina TV-avsnitt (de flesta är ca 43 min) mpeg4 512kpbs, 96 kbps 320*240, 2passes och landar runt 180-190mb

Ungefär hur lång tid tar det att konvertera filmen över till din Ipod?

  • Medlem
  • 2005-11-08 10:54

Någon som vet om det har kommit något script till iTunes som kan placera filmerna under TV-program fliken i iTunes.

Det börjar bli jobbigt all hålla reda på alla filer i iPoden och jag hatar spellistor.

videora funkar inte för mig längre...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 10:08
Ursprungligen av delit:

Ungefär hur lång tid tar det att konvertera filmen över till din Ipod?

det bror på ju helt vilken dator du har, processor, minne, etc samt om du gör någonting i bakgrunden.

för mig tar det ca 30h-1h

  • Medlem
  • 2005-11-07 23:01

Är det nån som vet hur man blir av med "muxed" ljud filen på quicktime?? Och är det nån som vet hur man kollar på avi filmer?? kan nämligen inte det och jag HAR quicktime pro 7

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 10:16

FIIZ: det går inte ännu att välja TV-show. högerklicka på filmen och välj Music Video så får du iaf lite bättre uppdelning

Miderz: vad har slutat funka? hur ska någon kunna hjälpa dig om du bara säger att det inte funkar??!!!

Det säger att det är fel filformat eller liknande efter den har konverterat man kan inte spela upp i quicktime eller föra över till ipod (funkar att se med VLC)

  • Medlem
  • 2005-12-02 00:02
Ursprungligen av xtrem:

FIIZ: det går inte ännu att välja TV-show. högerklicka på filmen och välj Music Video så får du iaf lite bättre uppdelning

Miderz: vad har slutat funka? hur ska någon kunna hjälpa dig om du bara säger att det inte funkar??!!!

Jag har ett tips till xtrem.. jag har läst många av dina inlägg och här kommer tipset: Försök vara lite mer ödmjuk i dina svar.. det blir trevligare då God jul!

Video_ts

när jag använder dvd decrypter så blir det bara en VIDEO_TS med en massa små filer, hur gör jag för att få in en dvd film i ipodden i en fil?

  • Medlem
  • 2005-11-17 01:13

Jag kan inte starta Videora Ipod Converter, så jag använder mig av programmet AVS Video Converter. Men i varje konverterad film har ljudet släpat efter. Detta sker när jag använder inställningarna: Frame size: 368x208, Audio format: 128 kbps, Framerate 30 fps eller 29,7 och frequency 24 000 Hz. I orginalfilerna står det att frequency är 48 000 Hz. Kan det vara frekvensen som gör att ljudet hamnar efter? För att kunna ändra till den frekvensen krävs det att man ändrar filtyp från PSP till MP4. Då kan man ändra frekvensen till 48 000 Hz. Sedan när jag ska öppna MP4 filen i ITunes. Men när jag kopplar in Ipoden uppdateras inte den filen? Vad är felet? Tacksam för svar.

Hejsan! Köpte en ipod för några dagar sedan och har sedan dess febrilt försökt att få in filmer på den. Igår lyckades jag göra om en musikvideo till rätt format (tror jag) med hjälp av videora. Nu är det så att "filmen" kom in i ipoden men det är bara ljudet jag hör... ser inte en skymt av något som rör sig förutom hur långt den har spelat... Någon vänlig själ här som kan hjälpa mig?

Hej jag är ny på det här forumet och ny på Ipod. Jag har köpt den nya Ipoden. Hur ska man överföra filmer till Ipoden? Altås har jag fattat det rätt att man måste skaffa Quicktime Pro för att kunna för att föra över de? Jag kan ju föra över bilder och sådär. Hjälp?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-21 09:43

Bitraten har jag satt på över 1000 så det är inte det som är problemet. Dock tror jag att ni har missat att sänka storleken på bilden.

När man har öppnat filmen i Handbrake så finns det en knapp som heter "Picture settings..." nere till höger. Där ska man ställa in så att upplösningen inte överstiger 480x480 (om man använder MPEG-4 konvertering, GÖR DET!). Gångrar man den upplösningen får man 480x480=230400 pixlar.

Så länge ni håller er under 230400 pixlar så fungerar nästan alla andra inställningar på iPoden. T.ex. Widescreen 720x304=218880.

Men detta gäller bara MPEG-4. H264-codecen kan bara köras med 320x240=76800 pixlar i iPoden

  • Medlem
  • 2005-11-21 12:37
Ursprungligen av Ree_Tab:

Bitraten har jag satt på över 1000 så det är inte det som är problemet. Dock tror jag att ni har missat att sänka storleken på bilden.

När man har öppnat filmen i Handbrake så finns det en knapp som heter "Picture settings..." nere till höger. Där ska man ställa in så att upplösningen inte överstiger 480x480 (om man använder MPEG-4 konvertering, GÖR DET!). Gångrar man den upplösningen får man 480x480=230400 pixlar.

Så länge ni håller er under 230400 pixlar så fungerar nästan alla andra inställningar på iPoden. T.ex. Widescreen 720x304=218880.

Men detta gäller bara MPEG-4. H264-codecen kan bara köras med 320x240=76800 pixlar i iPoden

Kör man H264 så blir det problem med en bitrate på 768 eller högre. jag skulle ändå rekommendera h264 framför vanliga MPEG-4, jag tycker iaf att bilden blir bättre på TV:n, och man kan köra med ett lägre format = mindre plats, även fast man får samma kvalitet

Tid!

Helskotta vilken tid det tar att exportera en långfilm till ipodformat i quicktime. Finns det inget snabbare sätt?

Jag tyckte att jag följde beskrivningarna extremt noggrannt, men fick ändå inte in några filmer i iPoden. Men så upptäckte jag något som nästan ingen här på forumet kommenterat:
fps=frames per second. Apple har angett att iPoden måste ha 30 fps, vilket är konstigt för oss i Europa, eftersom vi kör med PAL-system och 25 rutor i sekunden. T ex kan ffmpegX inte ställas in på Pal och 30 fps. Men det kan QuickTime, och Handbrake. Men det står sällan något om detta i handledningarna, av någon skum anledning.

  • Medlem
  • 2005-11-28 15:17
Ursprungligen av Larsal:

Jag tyckte att jag följde beskrivningarna extremt noggrannt, men fick ändå inte in några filmer i iPoden. Men så upptäckte jag något som nästan ingen här på forumet kommenterat:
fps=frames per second. Apple har angett att iPoden måste ha 30 fps, vilket är konstigt för oss i Europa, eftersom vi kör med PAL-system och 25 rutor i sekunden. T ex kan ffmpegX inte ställas in på Pal och 30 fps. Men det kan QuickTime, och Handbrake. Men det står sällan något om detta i handledningarna, av någon skum anledning.

Filmen måste inte vara i 30fps. Den får max ha 30fps. Använder man 30fps får man oftast problem med ljudet eftersom det är svårt att anpassa det antal bilder i sekunden till ljudets tempo. Använder man NTSC som är den amerikanska varianten på PAL använder man 29.97 fps.

Ursprungligen av FIIZ:

Filmen måste inte vara i 30fps. Den får max ha 30fps.

Faktum kvarstår. Filmer jag kodat exakt enligt anvisningarna, men med 25 fps går att spela i Itunes men inte att föra över till iPod. Kodar jag om den till 30 fps går det hur bra som helst.

asså jag har lyckats lägga in några avsnitt av oc som jag konverterade i videora (på min pc) sedan skulle jag prova med filmen hitta nemo för att se hur en animerad film såg ut, men då kommer den upp i 2 olika mappar, video och audio och i dom massa andra småfiler. Jag undrar då vilket program som man kan använda för att föra rippa över den så man kan konvertera i videora.. fattar ni??

Ursprungligen av wezztar:

asså jag har lyckats lägga in några avsnitt av oc som jag konverterade i videora (på min pc) sedan skulle jag prova med filmen hitta nemo för att se hur en animerad film såg ut, men då kommer den upp i 2 olika mappar, video och audio och i dom massa andra småfiler. Jag undrar då vilket program som man kan använda för att föra rippa över den så man kan konvertera i videora.. fattar ni??

Jag har lagt in Hitta Nemo på min iPod utan problem. Jag använder DVD Decrypter och sedan Videora. Och att ha 30 fps är inga problem med att ljudet blir osynkat, inte alls!

e dvd decrypter gratis, å var kan man isåfall hitta det??

Ursprungligen av wezztar:

e dvd decrypter gratis, å var kan man isåfall hiita det??

Jag ber om ursäkt för ett ganska så sarkastiskt svar redan på förhand!

Du kan gå till http://www.afterdawn.com/software/video_software/dvd_rippers/dvd_decrypter.cfm
där laddar du ner det helt gratis.

Annars finns det ju en ganska bra sajt som heter Google (www.google.se), där kan man skriva t ex "dvd decrypter" och "download" och då hittar man den sidan...

Hoppas du lyckas med filmen. Har för mig att det finns en bra guide här i denna tråden, eller i alla fall en länk till en bra guide... Annars är det i nån annan tråd här. Du kan alltid testa att söka i forumen efter trådar som du tror kan ha de fakta du vill veta. man hittar en del matnyttiga inlägg.

ohh den sved, men ja tackar och bockar för den infon, om de nu inte hade funnits ett så bra forum som detta hade jag nog hittat de själv men de hade nog tagit lite mer tid.. tackar

Bevaka tråden