Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla ihop iPod nano med stereon

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-12 21:49

Går det? om ja, Vilken sladd behöver man för att göra det? vad heter den?

hittade de jag undrade över... RCA-kabel

måste man ha en docknings station för att kunna koppla ihop den med stereon?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-12 22:17

Vilken iPod-modell har du?

Har du en sån som har dockningsstation är det att föredra då den har line out. Men annars går det även att ansluta via hörlurskontakten.
Det du behöver är en sådan här sladd.
Finns även i billigare varianter hos t.ex Expert. Men själva kontakterna är desamma.

Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-12 22:23
Ursprungligen av jimmy.r:

Vilken iPod-modell har du?

Har du en sån som har dockningsstation är det att föredra då den har line out. Men annars går det även att ansluta via hörlurskontakten.
Det du behöver är en sådan här sladd.
Finns även i billigare varianter hos t.ex Expert. Men själva kontakterna är desamma.

Lycka till!

Modellen står i topic och jag har lagt tråden i "iPod nano" forumet...

blir det annorlunda ljud om jag använder en dockningsstation än om jag använder sladden direkt?

Ursprungligen av XeroX:

blir det annorlunda ljud om jag använder en dockningsstation än om jag använder sladden direkt?

nej det blir det inte. Precis lika bra och då menar jag bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-12 22:49
Ursprungligen av Se[BBB]e:

nej det blir det inte. Precis lika bra och då menar jag bra.

så då räcker det om jag bara köper sladden och skippar dockningsstationen?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-12 22:56

Haha...den där sladden för 300 kr var äckligt dyrt....själv använder man nano+dock+vanlig ljud sladd som jag har använt från datorn till stereon i 5 år.Bara det är en ljud sladd så funkar det.kostar högst 50 spänn skulle jag tro. btw finns inget skönare än att vakna till slumpad låt på morgonen av alarmet.

Den här "vanliga" sladden som nämns, är det samma kabel som man kan använda mellan datorns ljudkort och stereon (AUX)? 2 honor + 1 hane

Ursprungligen av Encore:

...btw finns inget skönare än att vakna till slumpad låt på morgonen av alarmet.

Låter som en riktigt bra start på dagen... Måste testa

Jag anser att ljudet från Nanon line-out låter bättre än det som man får ut via hörlursutgången. Så kör på vanlig Nano dockstation, eller så köper du en pocketdock. MVH Erik

Sladden man kopplar mellan dockan-stereon är en 3,5mm audio-sladd. Den ska delas mot stereon så man har stereoljud. Gå till närmsta stereo-radio-videobutik. Kostar runt 40kr!

Kanske inte hör hit. Men kan man ladda batteriet med en dockningstation? Tex om man är ute och reser??

Ursprungligen av makeyuu:

Sladden man kopplar mellan dockan-stereon är en 3,5mm audio-sladd. Den ska delas mot stereon så man har stereoljud. Gå till närmsta stereo-radio-videobutik. Kostar runt 40kr!

Skulle inte rekommendera att köpa en sladd för endast 40 kr, ni kommer höra stor skillnad om ni använder en bättre sladd, beror i och för sig på hur petig man är och vilken stereo man använder.

Ursprungligen av ekko90:

Skulle inte rekommendera att köpa en sladd för endast 40 kr, ni kommer höra stor skillnad om ni använder en bättre sladd, beror i och för sig på hur petig man är och vilken stereo man använder.

Skojar du eller?!?!:confused: :eek: En sladd påverkar inte ljudet utan för bara vidare elektriska signaler. Jag har en billig sladd och ljudet är utmärkt. Fungerar asbra sådeså

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 15:52
Ursprungligen av makeyuu:

Skojar du eller?!?!:confused: :eek: En sladd påverkar inte ljudet utan för bara vidare elektriska signaler. Jag har en billig sladd och ljudet är utmärkt. Fungerar asbra sådeså

skojjar du eller?

varför tror du det finns video/stereo kablar som kostar 1000:-?? det är KNAPPAST samma kvalité i dem som de på Biltema tex

  • Medlem
  • 2005-12-15 17:19

Det är skillnad, men skillnaden är inte speciellt stor.

Ursprungligen av makeyuu:

Skojar du eller?!?!:confused: :eek: En sladd påverkar inte ljudet utan för bara vidare elektriska signaler. Jag har en billig sladd och ljudet är utmärkt. Fungerar asbra sådeså

Skulle det inte spela någon roll vad man har för kablar :eek:? Visst, när man snackar iPod och komprimerad musik (och säkert halvkassa högtalare) spelar det inte så stor roll. Men vem köper dessa http://www.hifiklubben.com/se/produkter/kablar/hoegtalarkablar/detail/TARA_LABS_Air_1_Kabel.htm?id=77 (högtalarsladdar - 32900:-) om man lika gärna kan köpa ett par för 40:-? Ta inte illa upp makeyuu, men du har nog inte fattat innebörden med HiFi

Det är meningen med en stereo kabel att musiken ska låta i båda högtalarna, va?

Varför gör det inte så med min? Har använt AUX-ingången förut, när den är kopplad med dvd'n och då blir det bra ljud.

  • Medlem
  • 2005-12-21 15:16

Det är större än man tror.
Kablarna har olika material i sig.
Om du spelar el-gittar/el-bas så vet du vad jag snackar om.
Själv har jag köpt en på clahsohlsson och tycker den är helt okej. billig (ca 50kr) och har ett bra ljud enligt mig.

  • Medlem
  • 2007-05-22 15:55

Har ni inte hör talas om HDMI-kablar som är guldplaterade? Där är skillnaden markant., en sladd som inte är platerad släpper igenom störningar medans guldplaterade ger en utmärkt bild...

Visst är det så att vissa kablar är bättre och visst det finns alla typer av kablar i olika typer av prisklasser men min fråga i så fall blir är det någon egentlig pris kostnad i materialet.
Tex låt säga att man har 2st ljudkablar som är 2meter långa vardera där den billiga kabeln kostar 50 sek och material kostnaden ligger på ynka 10 sek. Där ljudet är inom ett helt ok värde för den som inte är en äkta Audiofil.

Medans den andra kablen kanske hamnar på ca 2000 sek o material kostnaden är på ca 200 sek.

Känns lite som de som betalar lite extra får iof kanske lite bättre ljud det är inte märkbart så mycket bättre men lite bättre är det.

själv skulle jag ej gå o köpa en kabel för tusentals kronor för att kunna höra ljudet ev 5-10% bättre om nu ljudet i sig på den mp3 spelaren inte är bra.

Ljudets kvalité beror på källan och alla störningar fram till utgången

Har du en superduperstereo med grymmaste utrustningen så kan kablarna säkert spela roll, men har du en sämre källa så spelar det knappast någon roll vilka kablar du har. Det blir inte bättre ljud med dyrare kablar. Nu har du säkert köpt dina kablar för länge sedan, men alla ni andra som kollar på forumet, köp billiga kablar.

Ett exempel på att iPoden är en sämre källa är att jag har rippat en låt till mp3 som jag sedan brände av till en CD för att ha i bilen. När jag sedan spelade låten i bilstereon så hade den ett ganska fint ljud, för att vara bilstereo. När jag sedan tog samma mp3 in i iPoden och spelade upp den på bilstereon genom att koppla in iPoden i bilstereon så fick jag betydligt sämre ljud, främst basen blev fattigare. Kanske inte så konstigt eftersom det med all säkerhet finns mycket bättre förstärkarmöjligheter i en stereo som drivs med 12 V mot en som drivs med ? V.

Men å andra sidan så sägs det att det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet...

/.

PS Att man låter guldplättera kontakter beror på att man inte vill att kopparen i kablarna ska utsättas för luft, eller närmare bestämt syre, och ärga. Ärgningen leder inte ström och man får alltså en sämre kontaktyta på kontakten om den ärgat, vilket leder till sämre ljud eller ibland rent av glappkontakt.

1
Bevaka tråden