Har du en superduperstereo med grymmaste utrustningen så kan kablarna säkert spela roll, men har du en sämre källa så spelar det knappast någon roll vilka kablar du har. Det blir inte bättre ljud med dyrare kablar. Nu har du säkert köpt dina kablar för länge sedan, men alla ni andra som kollar på forumet, köp billiga kablar.
Ett exempel på att iPoden är en sämre källa är att jag har rippat en låt till mp3 som jag sedan brände av till en CD för att ha i bilen. När jag sedan spelade låten i bilstereon så hade den ett ganska fint ljud, för att vara bilstereo. När jag sedan tog samma mp3 in i iPoden och spelade upp den på bilstereon genom att koppla in iPoden i bilstereon så fick jag betydligt sämre ljud, främst basen blev fattigare. Kanske inte så konstigt eftersom det med all säkerhet finns mycket bättre förstärkarmöjligheter i en stereo som drivs med 12 V mot en som drivs med ? V.
Men å andra sidan så sägs det att det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet...
/.
PS Att man låter guldplättera kontakter beror på att man inte vill att kopparen i kablarna ska utsättas för luft, eller närmare bestämt syre, och ärga. Ärgningen leder inte ström och man får alltså en sämre kontaktyta på kontakten om den ärgat, vilket leder till sämre ljud eller ibland rent av glappkontakt.