Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertering av film till nya iTunes & iPod?

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har precis tankat ner itunes 6 och kommer snart få hem den nya video-ipod.

Men hur ska man konvertera sina filmer för att de ska bli läsbara av itunes och ipoden??

MvH

Micke

Ursprungligen av specialdelivery:

Jag har precis tankat ner itunes 6 och kommer snart få hem den nya video-ipod.

Men hur ska man konvertera sina filmer för att de ska bli läsbara av itunes och ipoden??

MvH

Micke

http://www.apple.com/quicktime/tutorials/creatingvideo.html

  • Medlem
  • 2005-10-16 17:30

Har du filerna på datorn behöver du Quicktime pro för att konvertera dem till rätt format. Tycker iof att datorn automatiskt borde konvertera filmerna när man för över dem till iPoden som den gör med fotona. Men eftersom ingen har fått sin dator än så vet ju ingen.

Om du vill lägga in filer från dvd-skiva så kan du använda programen, Mac the ripper och HandBrake.
Mac the ripper lägger dvd på hårddisken och HandBrake Konverterar. Blir förvånadsvärt bra kvalitet. 3 min tar ungerför 12mb utrymme och man kan (med nästan godkänn kvalitet) kolla på helskärmsläge på min 12" iBook.

Detta gäller dock för oss med Mac.

Villket är bästa programet att rippa DVD för oss Windows användare? QT 7 Pro har jag så...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-16 21:04

När jag använder QuickTime 7.03 för att göra om en musikvideo som jag har så konverterar den och allt, men när jag sedan spelar upp den i quicktime, VLC eller iTunes så finns inget ljud. Någon mer som råkat ut för samma sak? Eller ska det rent ut av vara så? (man hör bara ljudet i iPoden?)

  • Medlem
  • 2005-10-16 22:49

jag får bara ett error medelande när jag klickar på exportera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-17 05:39

Jag testade med samma musikvideo, men denna i avi-format... då fick jag det att funka bra. Den andra var en "VCD MPEG" (som inte fungerade).

  • Medlem
  • 2005-10-17 13:03

Alla har samma problem med ljudet.

Codecen i Quicktime klarar inte ljudet i mpg filerna. Jävla osis eftersom nästan alla videor man laddar ner är i mpg.

Nån som vet något annat program som konverterar till mpeg-4

Ursprungligen av FIIZ:

Alla har samma problem med ljudet.

Codecen i Quicktime klarar inte ljudet i mpg filerna. Jävla osis eftersom nästan alla videor man laddar ner är i mpg.

Nån som vet något annat program som konverterar till mpeg-4

Andvänd videora ipod converter.

  • Medlem
  • 2005-12-23 17:23

Jag rekomenderar MoviePod 1.0. Grymt bra!

Ursprungligen av haffy:

Jag rekomenderar MoviePod 1.0. Grymt bra!

MoviePod är jättebra! Har konverterat massa filmer i det programmet, går jättesnabbt och blir bra.

Är det någon som vet om sony PSP filmer går rakt in i iPod video utan någon ändring av filmerna?

  • Medlem
  • 2006-01-01 16:50
Ursprungligen av martin_stenmark:

MoviePod är jättebra! Har konverterat massa filmer i det programmet, går jättesnabbt och blir bra.

Är det någon som vet om sony PSP filmer går rakt in i iPod video utan någon ändring av filmerna?

Tjena!
Är moviepod 1.0 för PC? Kan det konvertera även avi filer och görs allt automatiskt eller behöver man ställa in etc..

Tack på förhand!

någon annan än jag som inte fattar ngt om vad dom skriver här... jag har köpt ipoden och quicktime pro (7). jag tar en film och exporterade dom till ipod... först tog det en jäkligt lång tid för en liten film, och sen så kollar jag i ipoden och ser att det inte finns ngn film i den... vad i helvete ska man göra för att se sina egna filmer i ipoden. om ni ska svara, tänk på att jag kan absulut inget om datorer, så förklara noggrant

  • Medlem
  • 2005-11-06 17:20
Ursprungligen av ipodnamazi:

någon annan än jag som inte fattar ngt om vad dom skriver här... jag har köpt ipoden och quicktime pro (7). jag tar en film och exporterade dom till ipod... först tog det en jäkligt lång tid för en liten film, och sen så kollar jag i ipoden och ser att det inte finns ngn film i den... vad i helvete ska man göra för att se sina egna filmer i ipoden. om ni ska svara, tänk på att jag kan absulut inget om datorer, så förklara noggrant

Har du gjort något med filmen i quicktime då? Det räcker inte med att bara "ha" quicktime på datorn, och sedan försöka langa över dina filmer med vanliga filmformat till podden, du måste först konvertera filerna till *.mp4-format. jag har själv inte använt quicktime, men det finns en guide till det programmet här. Annars kan du använda videora, det står väl förklarat både i denna tråd och på programmets hemsida.

Ursprungligen av cwolf:

Har du gjort något med filmen i quicktime då? Det räcker inte med att bara "ha" quicktime på datorn, och sedan försöka langa över dina filmer med vanliga filmformat till podden, du måste först konvertera filerna till *.mp4-format. jag har själv inte använt quicktime, men det finns en guide till det programmet här. Annars kan du använda videora, det står väl förklarat både i denna tråd och på programmets hemsida.

jaa jag var helt flummig, men nu funkar det ... har 6 filmklipp i ipoden nu, men nu kommer nästa problem... tre av dom har inget ljud... kommer ihåg att jag läste det ngn stans var det stod.... ven vet någon vilka filer som går att lägga i ipoden med ljud?

Jag körmed pqdvd och har inga problem med nånting alls.
allt funkar 100 å det kostade bara 300:-

Om det är samma format på filmerna som i min psp (h.någonting) så borde du kunna använda psp video 9... Ställ in på avc codecen och pröva. Du kan ju inte förlorna något på det..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-17 17:17

Hmmm... tre av 27 videos som jag vill göra om är avi... någon som har idéer för andra program att konvertera i? Både WIn och OS X går bra.

ffmpegX funkar i OSX för typ alla format tänkbara... där kan du ställa in hur stor den ska bli när du är klar oxå (komprimerar)

astrevligt!

eftersom jag tyvärr inte har pengar till att köpa den vackra G5:an har jag dock inte testat att lägga in i itunes efteråt... men det borde funka tycker man...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-18 07:36
Ursprungligen av hmm_markus:

ffmpegX funkar i OSX för typ alla format tänkbara... där kan du ställa in hur stor den ska bli när du är klar oxå (komprimerar)

astrevligt!

eftersom jag tyvärr inte har pengar till att köpa den vackra G5:an har jag dock inte testat att lägga in i itunes efteråt... men det borde funka tycker man...

Jag ska testa det programmet också... just nu kör jag med en demoversion av Forty-TwoDVD-XVPlus (finns att tanka ner på versiontracker). Med det gör jag först om videos till något annat format och sedan i QuickTime till m4v-filer.

Demoversionen lämpar sig jättebra för musikvideos men inte längre video. Max 10 minuter tar den.

Ursprungligen av hmm_markus:

ffmpegX funkar i OSX för typ alla format tänkbara... där kan du ställa in hur stor den ska bli när du är klar oxå (komprimerar)

astrevligt!

eftersom jag tyvärr inte har pengar till att köpa den vackra G5:an har jag dock inte testat att lägga in i itunes efteråt... men det borde funka tycker man...

Tjenare!
Skulle du kunna skriva kort om hur man använder ffmpegX från scratch. Har nämligen laddad ner det nu men det står typ att man måste ladda ner massa smådelar och så..
Förvirrad..
Ha det!

om man ska ha mpg från avi, blir det större/sämmre filer då?

Ingen som vet ett bra program för PC? Gärna likt Razor Lame (som är för ljud).

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 01:28
Ursprungligen av steehl:

Ingen som vet ett bra program för PC? Gärna likt Razor Lame (som är för ljud).

ffmpeg borde fungera, men jag har inte lyckas skapa video filer som går att spela upp i iTunes (har inte fått min nya iPod än) så jag antar att jag gör nått fel, men det är bara att prova

eller så borde encodern i MPlayer funka

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-21 02:10
Ursprungligen av geran:

ffmpeg borde fungera, men jag har inte lyckas skapa video filer som går att spela upp i iTunes (har inte fått min nya iPod än) så jag antar att jag gör nått fel, men det är bara att prova

eller så borde encodern i MPlayer funka

Testade att konvertera en Xvid till mpeg-4 i ffmpegx, fungerar i itunes i alla fall (iPoden är i Kina ).
Körde:
To: MP4 (.mp4 mpeg-4)
Video: ffmpeg mpeg4, 320x240, 450 kbps, 29.97 fps, no crop
Audio: aac, 48000 Hz, 96 kbps

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 08:55
Ursprungligen av dezoe:

Testade att konvertera en Xvid till mpeg-4 i ffmpegx, fungerar i itunes i alla fall (iPoden är i Kina ).
Körde:
To: MP4 (.mp4 mpeg-4)
Video: ffmpeg mpeg4, 320x240, 450 kbps, 29.97 fps, no crop
Audio: aac, 48000 Hz, 96 kbps

Vilka parametrar till ffmpeg körde du med? 1 eller 2 pass?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-21 14:56
Ursprungligen av geran:

Vilka parametrar till ffmpeg körde du med? 1 eller 2 pass?

Borde väl inte spela någon roll (förutom för kvaliteten)? Jag körde 1 pass, då jag bara testade (inga options ikryssade i sektionen 'ffmpeg options').

  • Medlem
  • 2005-11-16 02:16

videora ipod converter

Ursprungligen av geran:

ffmpeg borde fungera, men jag har inte lyckas skapa video filer som går att spela upp i iTunes (har inte fått min nya iPod än) så jag antar att jag gör nått fel, men det är bara att prova

eller så borde encodern i MPlayer funka

Gå in på denna länk å ladda hem freeware prog http://www.videora.com/en-us/Converter/iPod/ grejar avi+dvd mm till ipod 5:an

eh.. e de bara ja som får in dom i itunes men inte i ipoden?

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-11-19 12:37

Få in filmen till iPoden

Har konv en dvd md hjälp ab Handbrake. Har nu en fil som heter movie.mp4 och jag kan inte importera den till iTunes. Vad har jag gjort för fel?

Aldrin

Bevaka tråden