Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod i TVn. Ljud men ingen bild ?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-12-29 20:50

Jag har köpt en AV-kabel ocg skulle koppla in min iPod video till TVn så jag kunde se de filmer jag har på iPoden i TVn. Jag har prövet att koppla in sladdarna både i en scart-adapter samt de vanliga hålen där fram på TVn.
Nu är det så att det kommer ingen bild, bara ljud !

Någon som vet vad det kan vara för fel ?

Har du sökt lite på forumet? Är det en GUL-RÖD-VIT kabel du köpt? Isf ska du byta plats på GUL och RÖD. Den vita är samma.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-29 20:55
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Har du sökt lite på forumet? Är det en GUL-SVART-VIT kabel du köpt? Isf ska du byta plats på GUL och RÖD. Den vita är samma.

Nej det är en GUL-RÖD-VIT, och jag har nog prövat de flesta kombinationerna...
och ja, det är apples

Har du köpt apples av kabel? annars kan du försöka byta kontakterna som Pierre sa.

Konstigt det där.. Speciellt om det är apples kontakt du köpt. Jag vet ju att på min tv så blev det Ext 3 som tog signalerna från iPoden. Problemet kanske ligger i tv´n och inte i iPoden. Prova de olika AV/Ext-ingångarna som finns.

Du har tv-out på va?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-30 00:17

jag har prövat alla ingångar, flera TV-aparater, har tv-out på, men ändå funkar det inte. helskumt. Kan det bero på att AV-kabeln är till iPod Photo? Visserligen sa de på macoteket att det skulle funka till video också men...

Att det är en kabel till Photo borde inte vara något problem. Ser att du bor i Linköping. Ska dit och bo hos tjejen en vecka. Kommer ha med mig min 30 gb Video. Om du vill ha hjälp så hjälper jag till. Två hjärnor kan ju vara klokare än en..

  • Oregistrerad
  • 2005-12-30 11:42
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Att det är en kabel till Photo borde inte vara något problem. Ser att du bor i Linköping. Ska dit och bo hos tjejen en vecka. Kommer ha med mig min 30 gb Video. Om du vill ha hjälp så hjälper jag till. Två hjärnor kan ju vara klokare än en..

har hittat en kompis som har en sån som ska försöka hjälpa mej nu, men tack så mycket ändå.

Jag har samma problem!
Har iofs köpt en kabel på teknikmagasinet, men har provat ALLA kombinationer.
Jag får perfekt ljud men ingen bild om jag drar ut 3,5mm plugen nån milimeter, men om jag sätter i den helt så brusar det och bilden e heelt konstig, lite färger kan jag se men inte mycket mer.

Pratade precis med apples support som trodde att det var att min tv inte stödde s-video, men det tvekar jag starkt på, har testat i flera olika tv.appareter, samma på alla!

  • Medlem
  • 2005-12-30 11:58
Ursprungligen av jeskilsson1:

Jag har samma problem!
Har iofs köpt en kabel på teknikmagasinet, men har provat ALLA kombinationer.
Jag får perfekt ljud men ingen bild om jag drar ut 3,5mm plugen nån milimeter, men om jag sätter i den helt så brusar det och bilden e heelt konstig, lite färger kan jag se men inte mycket mer.

Pratade precis med apples support som trodde att det var att min tv inte stödde s-video, men det tvekar jag starkt på, har testat i flera olika tv.appareter, samma på alla!

S-video? Pratar vi inte om AV-kablar?

Jo, men enligt killen på supporten så skickade ipoden s-video signal, men han kan säkert ha helt fel, verkade inte direkt ha full koll

  • Medlem
  • 2005-12-30 15:54
Ursprungligen av jeskilsson1:

Jo, men enligt killen på supporten så skickade ipoden s-video signal, men han kan säkert ha helt fel, verkade inte direkt ha full koll

När du kopplar iPoden till en docka får du ju S-video-utgång som ska kopplas till tv:n via S-video. Om du däremot kopplar direkt till iPoden så är det ju en AV-kabel, men det är möjligt att det också är S-video-signal. Jag vet inte riktigt...

Nej, det är som du säger, det är en vanlig AV-kabel, killen på apple hade fel.
Jag testade nyss en kompis kabel som såg i princip likadan ut som var till en videokamera och denna kabel funkade, konstigt.
Ska nu lämna tillbaks min kabel och köpa en annan, någon som vet en som funkar förutom apples egna då!

  • Medlem
  • 2005-12-30 16:42
Ursprungligen av jeskilsson1:

Nej, det är som du säger, det är en vanlig AV-kabel, killen på apple hade fel.
Jag testade nyss en kompis kabel som såg i princip likadan ut som var till en videokamera och denna kabel funkade, konstigt.
Ska nu lämna tillbaks min kabel och köpa en annan, någon som vet en som funkar förutom apples egna då!

Jag använder kabeln som följde med pappas videokamera från Panasonic, fungerar bra om man byter färgerna.

Ursprungligen av Xelo:

Jag använder kabeln som följde med pappas videokamera från Panasonic, fungerar bra om man byter färgerna.

Samma här! Funkar klockrent

Måste man ha en dockningsstation för att det ska fungera? Jag har endast testat med att koppla sladden direkt från ipoden till datorn. Det endå som händer är att det blir svart och vita vågor på tv:n och man får jätte lågt ljud även fast man höjer all volym till max.

  • Medlem
  • 2006-01-13 14:19
Ursprungligen av hannysolo:

Måste man ha en dockningsstation för att det ska fungera? Jag har endast testat med att koppla sladden direkt från ipoden till datorn. Det endå som händer är att det blir svart och vita vågor på tv:n och man får jätte lågt ljud även fast man höjer all volym till max.

Funkar fint utan docka för miig.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-06 18:55
Ursprungligen av hannysolo:

Måste man ha en dockningsstation för att det ska fungera? Jag har endast testat med att koppla sladden direkt från ipoden till datorn. Det endå som händer är att det blir svart och vita vågor på tv:n och man får jätte lågt ljud även fast man höjer all volym till max.

Jag har samma problem... Det blir svarta och vita "vågor" och bara brus till ljud. Får ingen fason på hur jag ska göra, även fast jag läser alla inlägg här. Visst ska det vara 3,5 jack i ena änden och en gul, röd och vit i andra? Och sen från ipod till TV:n? jag har Tv-ut på, samt testat både PAL och NTSC... Det vill sig inte!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-30 17:22

nu funkar det
Hade kopplat in AV.kabeln i dockstationen. Trodde det skulle funka men så var det visst inte. Eller ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-31 09:45

nej, FRÅN dockstationen till TV.

inte från Ipod till docka.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-02 00:19

vadå ?
.. asså jag kopplade AV-kabeln mellan TVn och dockan, och iPoden satt i dockan. Ska det funka ?

Antar att du redan vet... om du inte har Apples egna AV-kabel, så måste du byta plats på RÖD och GUL kabel.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-07 09:07

Det funkar inte heller. Har en gammal AV-kabel från Apple som följde med en iBook för flera år sedan.

Kanske är fel på kabeln.. Köp en från Clas Ohlson och prova med. Går inte det så kan du ju iaf lämna tillbaka den.

Har du testat på en annan tv?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-07 09:29

Ska försöka hitta en sån där liten sak som gör att man kan koppla in sladden direkt i en scart-ingång i en annan TV. Har bara en tv med direkt ingång för röd, vit och gul.

Jag tror att felet ligger i att du inte använder någon docka, kan inte säga 100% men du kan testa med någon polares. För har hört att det blir bättre bild med dockan för den förstärker signalen på något sätt, och att ipoden inte har nog "STYRKA" att skicka ut bra signaler, men iofs så ska det iaf bli bild även du har inte docka.

  • Medlem
  • 2006-02-07 14:26
Ursprungligen av flippen88:

Jag tror att felet ligger i att du inte använder någon docka, kan inte säga 100% men du kan testa med någon polares. För har hört att det blir bättre bild med dockan för den förstärker signalen på något sätt, och att ipoden inte har nog "STYRKA" att skicka ut bra signaler, men iofs så ska det iaf bli bild även du har inte docka.

Har jag hög upplösning på filerna får jag grym bild på TV'n utan docka.

Hur hög?

Ursprungligen av Xelo:

Har jag hög upplösning på filerna får jag grym bild på TV'n utan docka.

Hur hög upplösning då, högre än de 320*240 som är det högsta den klarar att spela på skärmen? Jag trodde inte den kunde spela högre upplösta filer alls, har jag fel?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-07 16:59

Men grejen är att jag inte får nån bild överhuvudtaget, bara flimmer, med lite färg. Så det är inte saknaden av dock som är problemet.

Bevaka tråden