Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dålig synk mellan ljud och bild i video

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-30 20:54

Hej!

Jag har köpt en ipod 5g 30gb som jag älskar mer än något (flickvän inte inräknad), och har laddat över ett par avsnitt av desperate housewives till den.

Problemet jag har är att ljudet och bilden inte går i synk. Ljudet ligger hela tiden lite före bilden, vilket är ytterst irriterande. Jag uppskattar det till kanske 20ms.

Är det någon mer som upplevt detta eller är det min kodning i videora ipod converter som det är fel på?

(PS. Om detta tagits upp i en annan tråd så har jag sökt men inte hittat något. Tipsa gärna!)

Hej!

Jag har också märkt aningen fördröjning. Inget som stör mig dock. Har också konverterat med Videora.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-01 00:06

Testa att koda om dem med annan inställning

samma problem här. på vissa filer funkar det å andra inte. jag skulle vilja veta vad som orsakar det så att man kan undvika det

  • Medlem
  • 2005-12-01 11:20

Ställ in fps:en till 29.97 i videora, så brukar ljudet synkas bättre

  • Medlem
  • 2005-12-01 22:11

det konstiga är att det inte blir sämre synk under speltiden, vad jag kan märka, utan det är felsynk från början tycker jag det verkar.

Jaja, jag får prova mig fram när jag orkar koda lite grejer. Just nu njuter jag av musiken.

  • Medlem
  • 2005-12-01 23:54

vilket program är bäst att använda? någon som vet.. quicktime, videora, ffmpeg..?

Jag har också samma problem Det händer inte på allt jag ser..
Om jag ser på ett C.S.I avsnitt så kanske det är perfekt ljud genom ett helt o om jag ser på 1 till så börjar ljudet gå snabbare kanske i halva avsnittet, det är jätte störande :S
Samma sak händer om jag ser på That *70s show..
Det kan va på olika avsnitt, Igår såg jag tx en film och efter 15 min började ljudet gå före filmen, jag vill absolut inte ha det så :S Jag undrar om det kan vara för att jag pausar eller spolar i filmen, Men det verkar inte va de problemet *-)

Jag använder Videora iPod converter med inställningarna

H264/320x240/1:1/256kbps Stereo/128kbps och 23.976 fps... kan det bero på fps? *-) för bitraten behöver man la inte ha högre? jag tycker att bilden blir absolut helt fantastisk med 256 kb/s (Vet inte enns vad vad det blir för skillnad om man ändrar 8-) )

Dom 2 första veckorna tror jag att ljudet va jätte bra och gick inte före filmen, lite störande när det händer nu

Skulle va otroligt tacksam om jag fick bort det här

[Jag kopierar detta från en annan tråd.]

Jag (tror jag) har sökt igenom hela forumet, och vet att många har problem med osynkat ljud. Men jag lyckas helt enkelt inte komma till rätta med problemet. Ljudet fortsätter släpa, oavsett inställningar. Fast, konstigt nog, så fungerade några videofiler korrekt med ljud och bild när jag ändrade inställningar. Men inte alla.

Inställningarna som några fungerade med var "Video settings: MPEG-4 > CBR, 320x240, 768 kbps; Audio settings: 128 kbps, Stereo". En film som fungerade med dessa inställningar hade, i sitt ursprung, egenskaperna: "720x304, 2.37:1, Nero Digital Audio Decoder". En film som dock inte fick synkat ljud med dessa inställningar i Videora hade, i sitt ursprung, egenskaperna: "624x320, 1.95:1, MPEG Layer-3". Och ja, ljudet är korrekt synkat i de ursprungliga filerna. Jag är inte det minsta duktig på sånt här, och vet inte om dessa siffror är väsentliga. Jag har testat olika inställningar, med H264 istället för MPEG till exempel. Olika upplösning, bitrate, framerate, etc.

Det är så frustrerande! För jag får ju in alla videofiler i den snyggt och prydligt, men lyckas inte få (majoriteten av) de långa videofilerna att få ljudet korrekt synkat till bilden.

Snälla hjälp mig?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-09 16:48

När man är klar med crypteringen, så vill inte filmen komma in på itunes . Hur kan man få in den ??
Svara gärna !!

Jag använder Intervideo vilket funkar rätt smidigt. Har inte fört över någon film till en Ipod än (beställer en den 25:e ), men själva konverteringen går superbra. Tyvärr är det lite dyrt om man är ärlig.

jag har en fråga, jag har också problem med synkningen i min ipodfilm. vart hittar jag "fps" ?? hittar inte den inställningen någonstans!!

Irreterande med osynkat ljud!!!

Jag har haft samma problem med alla mina långfilmer, att ljudet inte är synkat till bild, men vid kortare musikvideor upplever jag inga problem. Jag har provat att ändra inställningarna i Videora men har inte lyckats få fram de rätta.:mad:

Är det någon som vet vilka inställningar man ska ha i VIDEORA vid konvertering så man slipper osynkat ljud???

  • Medlem
  • 2006-04-12 16:29
Ursprungligen av specialdelivery:

Jag har haft samma problem med alla mina långfilmer, att ljudet inte är synkat till bild, men vid kortare musikvideor upplever jag inga problem. Jag har provat att ändra inställningarna i Videora men har inte lyckats få fram de rätta.:mad:

Är det någon som vet vilka inställningar man ska ha i VIDEORA vid konvertering så man slipper osynkat ljud???

JA! 29.97 FPS ska funka.

29.97 Fps?

Ursprungligen av Xelo:

JA! 29.97 FPS ska funka.

Skulle du kunna förklara mer detaljerat vad du menar med 29.97 FPS? Är det i Videora man ska göra den ändringen?

Ursprungligen av specialdelivery:

Skulle du kunna förklara mer detaljerat vad du menar med 29.97 FPS? Är det i Videora man ska göra den ändringen?

va inget, hittade det. Tack!

  • Medlem
  • 2006-04-19 21:48

det undrar jag med vad står Fps någonstans åå vart fixar man de har letat på Videora men hittar inte nånstans att et står Fps där snälla hjälp mig:(

  • Medlem
  • 2006-04-13 22:26

Så här gör ni:
Alltså i Videora: Setup->fliken profiles->Framerate 30 (istället för 29.97)
Det kan vara bra att skriva "-async 1" (utan ") i CustomFFMPEG flags också.

Jag har två profiler sparade, en som heter 30 och en som heter 29. Så växlar jag mellan dem beroende på vilken film jag ska konvertera...

Lyckat till

onis, vad har du "Existing Quality Profiles" på?

  • Medlem
  • 2006-04-16 19:33
Ursprungligen av dootevall:

onis, vad har du "Existing Quality Profiles" på?

Det blir ju den jag sparar ned dom som,(alltså det nya namnet), jag måste måste ju välja den jag ändrat annars är det ju ingen meningn :-). Mina inställningar är lika i övrigt med de flesta tips: MPEG-4, 768/128

hth

glömde säga innan att jag förstod det den var annars jätte bra för synk grejset

1
Bevaka tråden