Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MÅSTE man använda Itunes? Rörigt...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag måste verkligen ha hjälp. Jag har precis köpt en Ipod video 30gb och har aldrig tidigare haft en Ipod. Jag har PC hemma ska jag tilllägga. På datorn hemma hade jag lagt över all musik från min gamla mp3 spelare. Snyggt sorterat i olika mappar och album. Men nu när jag sedan ska lägga in musiken i Itunes och min Ipod, så kan man inte välja i vilka mappar det ska ligga i. Den räknar ut det själv vilket rörde ihop det ordentligt i min ipod. Jag antar att den går efter ID3 taggarna. Men hur ska jag göra för att få ordning på min musik? Måste jag manuellt sitta och ordna ID3 taggarna på allt eller måste man använda Itunes överhuvudtaget? Kan man inte få upp sin Ipod som en hårdisk och se alla mappar?

mvh

Jobobobo

Tyvärr, iTunes och iPoden är obarmhärtiga vad det gäller hur filer visas, sorteras etc. Även om du inte använder iTunes så måste du få bukt på alla dina mp3ors id3-taggar, just för om du vill ha någon som helst ordning i din iPod. Tyckte det va sjukt jobbigt till en början, men när du väl fått ordning på dina låtar så är det kanoners och allt funkar finnemang!

Helt klart nackdelen med iPod och iTunes, just att man inte har så mycket valfrihet utan att man måste anpassa sig till en viss standard. Men som sagt, när du väl är där är det gött.

Lycka till!

  • Medlem
  • 2006-01-11 16:10

Jag kan bara hålla med föregående talare..

Till en början så var jag sktiförbannad på iTunes och våldtäkten det begick på strukturen bland mina mp3.. Men faktum är att när den väl har fixxat till det, så är det rätt snyggt och lätt att hitta i bland låtarna. Men som sagt, det förutsätter ju att id3-tagarna är rätt. Men sen å andra sidan, iTunes är väl inte byggt för att man ska spela piratkopierad musik med id3-tagar som är helt skadade.. Rippar du en cd eller köper i iTunesaffären så är ju tagarna rätt, och det blir inget problem.

En grej som jag (pinsamt nog) inte fattade först, det var att man bara ska dra och släppa sina filer på iTunes för att den ska sköta det. Jag var van vid att lägga filer i en katalog på min hårddisk och sedan öppna dom manuellt i spelaren (typ winamp).. Jag använde alltså inget bibliotek alls, men såhär med facit i hand är det mycket enklare att ladda ner låtarna (gratis musik givetvis ) direkt till tex skivbordet, packa upp och bara dra mappen in i Itunes och slänga det från skrivbordet. Då sorteras allt rätt och läggs till i biblioteket..

Det låter kanske fundamentalt, men det där med att dra och släppa är väl mer en mac-grej än en pc-grej kanske..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 16:33

prova IPodDisk

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-01-11 17:02

Eller Anapod, som ger en mer Windows-anpassad hantering av iPoden. Kolla även [URL="http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=482..."vårt ]test[/URL].

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 18:36
Ursprungligen av troy100:

prova IPodDisk

aha såg inte att du hadde pc.

Ok, har kollat in Anapod. Ska försöka fixa det. Det verkar fungera bra. Men ärligt, Itunes är ett riktigt skitprogram. Kanske inte om man först köper all musik och sedan lägger in den på sin Ipod.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-01-11 21:49

Nja, det råder väldigt delade meningar om iTunes. Själv hade jag väldigt svårt för det i början, tror att många pc-användare känner så, så jag skaffade Anapod och körde det ett tag. Jag var väldigt nöjd med det, men eftersom jag även använder min iPod på flickvännens mac så blev man så illa tvungen att lära sig hantera iTunes (jag fick iofs god hjälp också). Så numer använder jag Anapod ytterst lite och är istället helnöjd med iTunes, skulle inte vilja byta. Men det gäller att ge iTunes tid...

Kör ni med att Itunes ska sortera allt själv (val under alternativ)? Vad innebär valet kopiera under samma ställe, alternativ alltså?
Kör PC.

1
Bevaka tråden