Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför gillar du INTE Itunes?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag stöter på, gång efter gång, folk som inte gillar Itunes och skyr det som pesten. Min fråga är helt enkelt varför? Vad gillar du inte med Itunes? Har du VERKLIGEN försökt sätta dig in i hur Itunes arbetar? Är du en sån där tönt som hatar Mac och därför av okänd anledning vägrar acceptera Apples övriga programvaror (som några av mina arbetskollegor)? Vad nu Itunes har med Mac OS att göra..? Etc...

Själv vågar jag påstå att Itunes är tillräckligt bra för att inte längta efter nåt annat halvtaskigt tredjeprogram, men jag har ändå några "aber" emot Itunes:

1. Itunes går ej att använda (utan tredjepartsplug-in) för att kopiera Ipod-musik FRÅN Ipoden.
2. Man kan inte enkelt styra vad filnamnen ska heta OM man låter Itunes organisera sin musik-mapp. (Ibland, väldigt sällan, skulle jag vilja ha filnamn som heter både låt och artist, t.ex.)

Men i övrigt så skapar ju Itunes mycket snygga och lättmanövrerade mappstrukturer med artist, album och låtnamn!

Vad gillar du INTE med Itunes? Har du verkligen gett Itunes en chans?

God Jul/Alphonze

Jag gillar inte iTunes för att: DET INTE STARTAR NÄR JAG KLICKAR PÅ IKONEN. Om någon vet varför, eller hur man fixar det så säg gärna till.

du kanske inte är uppkoplad mot internet. för mig funkar det inte om jag inte har internet igång (alltså kopplad till nätverket)

Jag är uppkopplad mot internet. Och så sent som iförrgår fungerade iTunes perfekt! Har läst mig fram till att det har något med norton att göra. http://www.geekstogo.com/forum/index.php?showtopic=55865

jag hatar att ipod lägger alla låtar i en förbannad osorterad hög :-s Nya Windows Media Player beta som finns i senaste Windows Vista sorterar alla låtar visuellt efter albumsbilder. Mycket stilrent och överskådligt. Men iTunes kommer antagligen ta efter tids nog. Jo det är faktiskt så - Microsoft kommer också på en del bra saker även om apple står för de flesta användbara innovationerna inom datavärlden.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

jag hatar att ipod lägger alla låtar i en förbannad osorterad hög [...] Men iTunes kommer antagligen ta efter tids nog. [...]

Ja, om Itunes börjar härma Ipod och Iphoto så slutar jag med Itunes.
Ni som kör Mac vet att bildsamlingsprogrammet Iphoto sorterar bilder i en viss katalogstruktur som bara enkelt kan utläsas av Iphoto. Det är mycket bra om du använder Iphoto, men skit om du t.ex. bränner en bild-cd som ska försökas läsas av en annan dator med andra programvaror, man får leta ordentligt bland den konstiga katalogstrukturen som Iphoto bränner...

Jag gillar inte iTunes för att det bara helt plötsligt började fungera. BAJS

Jag fixade iTunes några dagar innan jag köpte min iPod, och i början gillade jag det inte alls.
Jag tyckte bara att det var svåröverskådligt och rörigt, och läste genast om ett alternativt program, tror det var Anapod Manager. När jag fick iPoden provade jag att lägga över de första skivorna med det programmet, och det passade mig inte alls. (Ni har väl läst att trial-versionen av Anapod bara tar en låt i taget?)

Slutligen, så bestämde jag mig för att ge iTunes en chans, trots allt hade jag läst mycket bra om det.
Nu, några månader senare kan jag inte vara utan det - tveklöst bästa musikuppspelning/hanterings programmet jag någonsin haft. Snyggt är det dessutom.

Ursprungligen av simonklinga:

Jag gillar inte iTunes för att det bara helt plötsligt började fungera. BAJS

Haha, det var ju också en anledning...

Det går nog att klura ut så att det blir smidigt. Det funkar iaf bra i WMP.

Min Windows Media 10 Player slutade bara en dag att fungera på min PC, jag försökte förgäves att ladda ner det igen, nope gick inte, än idag mer än 6 månader senare vägrar datorn att installera det... Så då blev jag illa tvungen att leta upp nåt bra program, Realplaye diggade jag inte, Winamp eller vad det heter är klydigt, Och alla andra program känns skit, jag var av en slump inne på Quicktimes sida och hittade iTunes, men jag tänkte hmm... APPLE?? MAC?? NÄÄ Klyddigt... Jobbigt.... Apple är ju skräp tänkte jag bara... MEn okej let's give it a shot tänkte jag, installerade och HATADE det, fattade INGENTING...... Blev arg och fick lyssna på mina låtar i Media Classic.....

Efter nån vecka såg jag att iTunes låg kvar på skrivbordet, och insåg efter en halvtimmes pillande att hallå detta är ju fan 1000 ggr bättre än Media Player, med alla smarta spellistor och annat, Jag sorterade genast upp all musik i olika mappar o playlists och rättade till alla ID3-Taggar, och nu ÄLSKAR jag iTunes.... går aldrig ens in i "Min Musik" mapp längre såvida jag inte ska lägga in ny musik där förstås för att sen överföra till iTunes bibblan....

Oh igår fick man sig sin första iPod Spelare en Vit Nano 4 gbs skönhet och inga problem med att förstå iTunes då ju ;p

Så ge det en chans allihopa där ute, jag lovar jag älskar det, finns ingen bättre spelare, visst lite trög vid uppstarten... tar ju inte 2 sek att starta det, tar en 10 sek kanske, men beror nog bara på att jag använder PC och har "bara" 512 mb ram minne...

Alla i familjen har testat iTunes på datorn och alla älskar det.... allt finns i själva spelaren i sina mappar o spellistor, som sagt du behöver aldrig mer sitta o leta i dina musik mappar i datorn dessutom har iTunes en smart sök funktion och alla feta Radiostationer och livestreamar och Music Store...

Give it a try!!!

  • Medlem
  • 2005-12-25 19:29
Ursprungligen av anjuna_beats:

Min Windows Media 10 Player slutade bara en dag att fungera på min PC, jag försökte förgäves att ladda ner det igen, nope gick inte, än idag mer än 6 månader senare vägrar datorn att installera det... Så då blev jag illa tvungen att leta upp nåt bra program, Realplaye diggade jag inte, Winamp eller vad det heter är klydigt, Och alla andra program känns skit, jag var av en slump inne på Quicktimes sida och hittade iTunes, men jag tänkte hmm... APPLE?? MAC?? NÄÄ Klyddigt... Jobbigt.... Apple är ju skräp tänkte jag bara... MEn okej let's give it a shot tänkte jag, installerade och HATADE det, fattade INGENTING...... Blev arg och fick lyssna på mina låtar i Media Classic.....

Efter nån vecka såg jag att iTunes låg kvar på skrivbordet, och insåg efter en halvtimmes pillande att hallå detta är ju fan 1000 ggr bättre än Media Player, med alla smarta spellistor och annat, Jag sorterade genast upp all musik i olika mappar o playlists och rättade till alla ID3-Taggar, och nu ÄLSKAR jag iTunes.... går aldrig ens in i "Min Musik" mapp längre såvida jag inte ska lägga in ny musik där förstås för att sen överföra till iTunes bibblan....

Oh igår fick man sig sin första iPod Spelare en Vit Nano 4 gbs skönhet och inga problem med att förstå iTunes då ju ;p

Så ge det en chans allihopa där ute, jag lovar jag älskar det, finns ingen bättre spelare, visst lite trög vid uppstarten... tar ju inte 2 sek att starta det, tar en 10 sek kanske, men beror nog bara på att jag använder PC och har "bara" 512 mb ram minne...

Alla i familjen har testat iTunes på datorn och alla älskar det.... allt finns i själva spelaren i sina mappar o spellistor, som sagt du behöver aldrig mer sitta o leta i dina musik mappar i datorn dessutom har iTunes en smart sök funktion och alla feta Radiostationer och livestreamar och Music Store...

Give it a try!!!

Vilken solskenshistoria

Ursprungligen av MsB:

Vilken solskenshistoria

Eller hur va ?

  • Medlem
  • 2005-12-26 22:14

helt värdelöst, typ...min dator och itunes kommer inte alls överens..
vill ha ett enkelt och resurssnålt program endast till att överföra filer, inget annat. behöver inget nytt biblotek, behöver ingen radiosökfuntion, behöver inte music store(finns väl inte i sverige) och vad podcast är har jag ingen aning om.

musik: 1by1, fenomenalt. video: vlc, likaså. och ipod: anapod explorer, nästan fenomenalt...alla enkla och resurssnåla program.
tyvärr funkar inte anapod 8.9.2 med videofiler, vilket 8.9.2a gör..så jag får dras med itunes ett tag till..
naturligtvis är anapod värdelöst om du använder trial. att bara kunna skicka en fil i taget är inget att hurra över. sen är det upp till en själv om man vill köpa eller, ja, ni vet vad..

en grej som stör i anapod är att fönstret till vänster i filhanteraren blir för långt med alla undermappar. om man på något sätt kunde jobba med undermapparna bara i fönstret till höger och skippa att dom föll ner i vänsterfönstret skulle programmet vara ännu bättre..
dessutom är hastigheten vid filöverföringar mycket snabbare i anapod än i itunes. 80-100 mb/s, eller om det är kb(?) med anapod..kommer inte ens i närheten av dom hastigheterna med itunes. speciellt inte med videofiler.
mina itunesproblem har kanske med windows att göra. de itunes/cpu problem jag tidigare läst om har i de flesta fall handlat om win.användare.

vad gäller itunes så får jag väl erkänna(därav typet) att tillsammans med ipoden är det ett riktigt bra program. att man kan skilja på musik och videor när man bläddrar, väldigt smidigt tex.

hahahahaha mitt wmp har också slutat funka några ggr... En gång så tonades mellanregistret ned så man hörde inte vad nån sa oavsett om man försökte kompensera med eqn... En gång blev det en bugg som gjorde att samtliga filmer spelade upp-och-ner... Både problemen avhjälptes med inget mindre än en formatering och ominstallation av Windows.

jojo men jag har ingen lust att formatera min dator precis för en sådan bagatell, dessutom har iTunes gett mig en ny mening med livet hahahaaha .... ja ni läste rätt, man har ju en iPod nu...!!!

Jo Apple Music Store funkar visst då i Sverige

Så länge som jag har lyssnat på musik har jag använt iTunes. Det är snyggt, smart och kompakt. Det enda jag inte använder iTunes till är avi filmer, de gör sig bäst (och bara) i VLC.
Men jag förstår att pc användare kan ha problem med iTunes.. De har ju ofta såna "crash" problem att vissa progra bara slutar fungera eller inte går att starta. Men om jag satt på en pc skulle jag installera om iTunes om det inte funkade, det är ovärdeligt. Jag menar, det kan ju inte vara dåligt, för det kommer ju från Apple, eller hur?
Att man inte kan föra över låtar från iPod till iTunes är ju också ganska självklart, i och med att Jobs inte vill utveckla piratindustrin.
Men, om man vill skicka tillbaka filer till sin dator, eller någon annans så har man ju alltid iPodRip!

Jag gillar inte iTunes för det är sämre än YamiPod helt enkelt. YamiPod är som ett program ska vara - lätt att förstå och inte ha allt för mycket jox som "designar" fönstret. iTunes är fult som stryk.

Började använda Itunes iförrgår, tycker det funkar riktigt bra hittills. Lite sur på hur det började konvertera vissa filer till aac och lägga dem långt bort i "documents" mappen + att det programmet läser ID taggarna på ett drygt sätt...
Det är bara småsaker, det jobbigaste är ändå att det suger upp 50mb av minnet direkt från start.

Inge kul om man har org releaser med m3u listor då det läggs dubbelt i itunes.

Det gör den inte för mig, finns låten redan i biblioteket blir den inte addad igen. Det är originalinställningarna tror jag, du har inte ändrat något någonstans?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-25 06:39

I mitt tycke har itunes misslyckats totalt, och då har jag varit Macanvändare i över 15 år. Så mitt ituneshat kommer inte från någon ovilja mot Apple... Programmet är bara segt, och jag vill kunna hantera mina mp3 som filer i mappar och inget annat. Har aldrig förstått varför det ska krånglas till så mycket med något så enkelt som musik. Likadant är det med Winamp och Media Library, som tur är kan man ju bara välja att inte använda det...

Ursprungligen av Doolar:

I mitt tycke har itunes misslyckats totalt, och då har jag varit Macanvändare i över 15 år. Så mitt ituneshat kommer inte från någon ovilja mot Apple... Programmet är bara segt, och jag vill kunna hantera mina mp3 som filer i mappar och inget annat. Har aldrig förstått varför det ska krånglas till så mycket med något så enkelt som musik. Likadant är det med Winamp och Media Library, som tur är kan man ju bara välja att inte använda det...

Jag har förståelse för din åsikt, men jag undrar hur du skapar din filer? Om man ändå använder Itunes att skapa filerna så skapar ju Itunes även en fin mappstruktur som man kan navigera i enkelt och ev. "plocka ut" lösa filer ur om man vill.

  • Medlem
  • 2006-02-14 08:36

Hatar i tunes för att det är ett komplex opraktisk mjukvara som bara har medfört problem sen jag fick den, men har kunnat bemästra den nu och tycker ändå att den är keff, mapp hanteringen är sämst, man kan inte byta namn, på ipoden ex, du kommer alltid ha en rubrik där det står MUSIK går inte att ändra. Och det värsta av allt är att du måste rensa hela din ipod om du ska fylla in låtar från ett nytt eller annat bibliotek om jag inte har förstått fel. Och det är bara synd att en så bra spelare har kommit med en mjukvara som kan bara mycket bättre än så plus att vi är värda bättre när man har lagt ner mycket pengar på spelaren. Viist kan hålla med att Itunes kan vara ett mycket bra proggram när man har bemästrat den helt och hållet men den har iaf lite brister som bör återgärdas.

Ursprungligen av Malik:

Hatar i tunes för att det är ett komplex opraktisk mjukvara som bara har medfört problem sen jag fick den, men har kunnat bemästra den nu och tycker ändå att den är keff, mapp hanteringen är sämst, man kan inte byta namn, på ipoden ex, du kommer alltid ha en rubrik där det står MUSIK går inte att ändra. Och det värsta av allt är att du måste rensa hela din ipod om du ska fylla in låtar från ett nytt eller annat bibliotek om jag inte har förstått fel. Och det är bara synd att en så bra spelare har kommit med en mjukvara som kan bara mycket bättre än så plus att vi är värda bättre när man har lagt ner mycket pengar på spelaren. Viist kan hålla med att Itunes kan vara ett mycket bra proggram när man har bemästrat den helt och hållet men den har iaf lite brister som bör återgärdas.

Tyvärr verkar det som du har haft lite otur och gnissel med Itunes. Men om du stänger av autosynkningen, som Muppo säger, kommer Itunes i en annan dager kanske. Då kan du t.ex. byta namn på låtar i Ipoden då den är kopplad till datorn och Itunes. Däremot kan du aldrig byta låtnamn på Ipoden utan att den är kopplad till en dator.

  • Medlem
  • 2006-02-14 14:46

Malik om du tar bort autosynken på ipoden så kan du fylla på låtar från vilket iTunes bibliotek som du vill.

  • Medlem
  • 2006-02-14 19:04
Ursprungligen av Muppo:

Malik om du tar bort autosynken på ipoden så kan du fylla på låtar från vilket iTunes bibliotek som du vill.

A jag har hört det nu av tre st och jag tackar så mycket men jag frågar dig så som jag frågade dem, verkar inte hitta hur man ändrar den inställningen vart kan jag hitta den.

MVH

  • Medlem
  • 2006-02-14 19:31

(I iTunes för windows) Gå till "Redigera" välj "Inställningar" tryck sedan på flike "iPod" och kryssa för "Hantera spår coh spellistor manuellt"

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-02-15 12:30

Jag fattar inte att alla klagar på att det är svårt och så att lägga in låtar på iPoden. Det är ju bara att ta manuell uppdatering av musiken. Sen är det ju bara drag and drop till ipod ikonen i iTunes. Funkar hur bra som helst

Bevaka tråden