Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste man ladda batterierna när man får iPoden?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-12-30 16:08

Jag har nyss beställt en iPod (video). Och jag undrar om man måste ladda batterierna när man fått den? Eller om den redan är färdigladdad?

  • Medlem
  • 2005-12-30 16:10

Du måste ladda den, i 4 timmar eller vad det är.

  • Medlem
  • 2005-12-30 18:07

när jag fick den var den ju färdigladdad :S

  • Medlem
  • 2005-12-30 18:35
Ursprungligen av labb:

när jag fick den var den ju färdigladdad :S

Knappast färdigladdad, men lite batteri är det alltid i.

Har du Video så ska du ladda ca 3 timmar... eller tills den säger "fullt batteri"
de e typ 80% i den när man får den

Den laddas till max i fabrik. Sedan försvinner ju batteri eftersom tiden går.

Du måste inte ladda den första gången. Läs mer om LI-jon batterier

nä det måste man inte li-ion batterier är mycket flexibla och praktiska. Du kan ladda den hur ofta/sällan du vill (dock ej helt bra låta ladda ur helt) utan att försämra livstiden.

  • Medlem
  • 2005-12-30 22:56

Får man inte låta den ladda ut helt? Varför?

För att det inte är bra för batteriet.

Ursprungligen av Eindpeng:

För att det inte är bra för batteriet.

Men av allt ajg hört så SKA man först ladda ur batteriet helt innan man börjar ladda upp det igen:confused:

  • Medlem
  • 2005-12-31 17:34

Det har jag också hört. Att det är bättre

Så är det ofta med mobiltelefoner, dock inte iPods.. pga batteriet dådå..

min ipod video laddade upp till fullt på några minuter bara men jag har tyckt batteriet verkar lite slött så ska kolla om jag till exempel verkligen kan spela upp en 2 timmars film utan att den dör..

Det är ju svårt att inte ladda den lite snuttar då och då, i alla fall i början innan man har hela skivsamlingen inlagd. Jag lägger in nya grejor var dag och då laddar den ju samtidigt, antingen man vill eller inte.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-03 15:34

MAn ska alltid ladda ut hela batteriet fullt och sedan ladda upp det fullt. Detta ska man göra för att få bästa kvalité på det. Men det gäller mest i början men desto längre man kan göra de destu bättre. Kan bli lite svårt då man vill lägga in enstaka låtar eller filmer. Fast det påverkar nog inte så mycket om man gör en sådan liten laddning.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-03 16:01
Ursprungligen av fahl:

MAn ska alltid ladda ut hela batteriet fullt och sedan ladda upp det fullt. Detta ska man göra för att få bästa kvalité på det. Men det gäller mest i början men desto längre man kan göra de destu bättre. Kan bli lite svårt då man vill lägga in enstaka låtar eller filmer. Fast det påverkar nog inte så mycket om man gör en sådan liten laddning.

nej det behöver man inte göra. batteriena i ipod har ingea minnes effekt därför kan man ladda det hur som hällst.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-03 20:23

batteri

Ladda det precis hur ni vill men att ladda ut batterit skadar verkligen inte det fölänger faktiskt livslängden lite. Och om det nu hadde skadat att laddda ur det helt vilket inte går eftersom den stänger av sig innan batterit är slut för att kunna komma ihåg klockan m.m

Ursprungligen av beovox:

Ladda det precis hur ni vill men att ladda ut batterit skadar verkligen inte det fölänger faktiskt livslängden lite. Och om det nu hadde skadat att laddda ur det helt vilket inte går eftersom den stänger av sig innan batterit är slut för att kunna komma ihåg klockan m.m

Precis! Det där måste väll vara det mest korrekta inlägget?

Det GÅR inte att ladda ur det totalt, kasnke om man försöker starta den 100gånger när den redan sagt "ladda mig"

Jag har precis köpt den och hon i affären sa att jag skulle ladda den i 24 timmar och nu sitter den i men den krånglar med datorn för det står att den här enheten kanske inte fungerar korrokt m.m. Dessutom så kom det upp på ipoden language så ska man välja språk, ska det vara så?

  • Medlem
  • 2006-01-14 18:44
Ursprungligen av unnamed pt:

Jag har precis köpt den och hon i affären sa att jag skulle ladda den i 24 timmar och nu sitter den i men den krånglar med datorn för det står att den här enheten kanske inte fungerar korrokt m.m. Dessutom så kom det upp på ipoden language så ska man välja språk, ska det vara så?

Sa hon att du skulle ladda den i 24 timmar!!:eek: . läs i manualen istället där står det att man ska ladda den i 5 timmar eller nått. (gjorde det till minin)

http://www.apple.com/batteries/

Snälla, jag ber er, LÄS!

Aa du måste ladda den när du får den det är bäs att ladda en fullt första gången man får en ;):D

Shiiit, vilken affär köpte du den i?
Hon snackade nog ca 21 timmar fel
i manualen till G5 så står det 3 timmar eller tills ipoden säger att den är färdigladdad

Ursprungligen av patrikbrann:

Shiiit, vilken affär köpte du den i?
Hon snackade nog ca 21 timmar fel
i manualen till G5 så står det 3 timmar eller tills ipoden säger att den är färdigladdad

sur jag blir på hon som sa det....men asså det står do not disconnect efter jag har haft i den i 24 timmar nu ju? jag har tattt ut den men de går inte att stänga av den å när man sätter i den i datorn känner dfatonr inte igen den som innan...vad gör ag:S

men det e välll inte dåligt för batteriet om man laddar dne för länge el:P ehhe

Ursprungligen av lilla_b:

men det e välll inte dåligt för batteriet om man laddar dne för länge el:P ehhe

nej nej... bara det att den tar inte emot laddning när det är fullt

liksom inte bra o överladda batteriet.. kan kortslutas då..:(

Ursprungligen av patrikbrann:

liksom inte bra o överladda batteriet.. kan kortslutas då..:(

Nej, det kan det inte
Man kan bara kortsluta batterier genom att direkt koppla pluspol till minuspol.

Ursprungligen av Visslaren:

Nej, det kan det inte
Man kan bara kortsluta batterier genom att direkt koppla pluspol till minuspol.

okej då kanske inte kortslutas...
men ipoden tar inte emot nå mer laddning när den är full laddad endå!

du måste "av montera" poden i itunes!
det kan du göra 1 sekund efter du kopplat in den så de har inget med laddningen o göra
^^

Edit: testa o reseta ipoden om det inte går att göra nått med den..
Sen så nästa gågn du stoppar den i datorn så kom ihåg att koppla ur den VIA iTunes!

Bevaka tråden