Stapeln visar lite vad den vill visa, om jag sätter på bakgrundsbelysning på min iPod (60 gig) så sjunker indikatorn med 2 steg, när jag stänger av ljuset så går den upp igen, ibland 3 steg. Om det då skulle mäta spänningen så skulle det betyda att mitt batteri måste laddats bara för att jag stängt av ljuset...troligen inte. Precis som alla andra prylar jag äger så är batteri indikatorn skit dålig, tyvärr
Men det är så det är, spänningen sjunker när batteriet belastas. När sedan belastningen försvinner "återhämtar" sig batteriet igen och spänningen höjs. Om du mäter på vanliga laddningsbara AA batterier kan du se att dom visar 1,2 (som fulladaddade laddningsbara AA ska ha) men endå är dom inte laddade, då kan man mäta batterierna när dom är belastade istället.
Men det känns ju inte så bra om batteriet inte når upp till den spänning den ska ha när den är fulladdat efter jag har laddat det.
Testade en grej med min andra mp3 spelare, jag byggde en laddare själv som ga v kanske 5,5 volt istället för 5 volt som usb:n ger, då kunde jag ladda den i en halvtimme till.. Det kanske är något liknande? Inte vet jag