Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide för högre volym på iPod G5

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-22 18:10

Jag har, av en slump, upptäckt att det inte behövs något tredjepartsprogram för att ta bort någon volymspärr från iPod (som vi har här i Europa). För de personer som använder svårdrivna hörlurar, alltså hörlurar som kräver lite mer kraft för att få upp en hög volym kommer här ett tips för hur man kan gå till väga:

Markera t ex en skiva i iTunes(givetvis kan du ta hela biblioteket på en gång) och högerklicka på den. Har du som Mac-användare endast enknappsmus fungerar det bra att ctrl-klicka eller gå in i Arkiv. Välj sedan Visa info.

Information visas nu om den skivan du markerat i en separat ruta. Längst ner till vänster info-rutan("Information om flera spår") finns det en funktion som heter Volymjustering. Där kan man helt enkelt välja hur mycket man vill höja eller sänka volymen. Denna funktion är om du inte tidigare rört den alltid avstängd och står således på "0". Du kan sänka volymen för spåren med 100 % eller höja med 100%. Välj sedan OK och ladda in dina spår i din iPod. Jag tror att det fungerar att göra volymjusteringen i iPodens lista när du kopplar den till datorn, ifall du inte tycker det är värt att ta bort allt och lägga in det igen. Jag har dock inte hunnit testa det, så jag vet inte om det går.

Jag vill också varna er för detta. En volymhöjning med 100% är en mycket stark höjning och risken för skador i öronen finns. Pröva dig fram och höj litet åt gången, tills du är nöjd, istället för att braka på med full höjning på en gång. Dett är ej heller något att prova för oss som använder snäckor, då vi förutom att riskera hörselskador även löper risk att förstöra hörlurarna. Apples lurar som följer med iPoden är ganska känsliga och spricker lätt om ljudet blir för högt. Så gör detta på egen risk och var väldigt försiktig.

Detta utfördes på en Mac med en iPod G5 60 GB, så jag kan ej säga om det fungerar på PC eller med andra iPod-modeller.

  • Medlem
  • 2006-01-22 18:16

Smart, men detta innebär inte att det blir som att ta bort spärren.

Detta blir nämligen vad jag tror en stimulerad volymhöjning (som att höja volymen på tangentbordet när det rikiga volymratten är på högtalaren) och borde därför rent teoretiskt ge sämte ljudkvalitet. Frågan är om det märks i praktiken.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-22 18:20

Det har du rätt i.

Ja, det kan man ju mycket väl tänka sig. Jag har själv inga stora hörlurar, så jag kan inte testa...

Jo det märks mycket om man gör på dit sätt eller använder sig av gopod eller liknande..
ljudkvallen minskar rejält!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-25 22:08

annars tar man bort spärren med gopod?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-28 22:21

Gör som du vill. Men som jag skrev så var poängen med det här sättet att slippa ladda ned program som Gopod.

Det är väl ändå ingen större möda att ladda ner gopod?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-28 22:36

Det beror väl helt på hur man ser det. Guiden var inte till för att få folk att sluta ladda ner Gopod.

Jag skrev om detta i en annan tråd för ett tag sen, men själv har jag inte ökat volymen eftersom att jag dels kör med in-earlurar som stänger ut ljudet (och jag behöver därmed inte ha så högt), och dels blir ljudkvaliteten sämre.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-28 23:35

Jag har också In-Ear-lurar. Det är riktigt skönt att de stänger ute ljud, så man slipper bry sig om att mixtra för att höja volymen på iPoden.

Mm, det var ju konstaterat, att ljudkvaliteten blev sämre på det här sättet.

Det finns även en inställning inne i själva iPoden som har en gräns för högsta tillåtna volym. Default på den verkar vara max-volym, men det kan ju vara värt att kolla om den är nerskruvad på podden innan man mixtrar med exempelvis iTunes-inställningen.

ehe? jag kör med sennheiser hd595 och jag har inte märkt någon större förändring i kvalitet? höjt ungefär 55% över normalt... enda problemet är att basen slår igenom lite för mycket på maxvolym, men det är den dåliga återgivningen i bas på mina lurars fel...

men antar att ni har rätt, får testa det där goped-programmet istället och köra default på låtarna...
hur funkar det då? när man vrider upp volymen till "Max" fortsätter det att höjjas utanför markeringen på ipoden? alltså när man ser att volymen är uppe på max men man ändå fortsätter att höjja? eller saktas bara markeringen på ipoden ner? svårt att förklara vad jag menar.

1
Bevaka tråden