Jag har, av en slump, upptäckt att det inte behövs något tredjepartsprogram för att ta bort någon volymspärr från iPod (som vi har här i Europa). För de personer som använder svårdrivna hörlurar, alltså hörlurar som kräver lite mer kraft för att få upp en hög volym kommer här ett tips för hur man kan gå till väga:
Markera t ex en skiva i iTunes(givetvis kan du ta hela biblioteket på en gång) och högerklicka på den. Har du som Mac-användare endast enknappsmus fungerar det bra att ctrl-klicka eller gå in i Arkiv. Välj sedan Visa info.
Information visas nu om den skivan du markerat i en separat ruta. Längst ner till vänster info-rutan("Information om flera spår") finns det en funktion som heter Volymjustering. Där kan man helt enkelt välja hur mycket man vill höja eller sänka volymen. Denna funktion är om du inte tidigare rört den alltid avstängd och står således på "0". Du kan sänka volymen för spåren med 100 % eller höja med 100%. Välj sedan OK och ladda in dina spår i din iPod. Jag tror att det fungerar att göra volymjusteringen i iPodens lista när du kopplar den till datorn, ifall du inte tycker det är värt att ta bort allt och lägga in det igen. Jag har dock inte hunnit testa det, så jag vet inte om det går.
Jag vill också varna er för detta. En volymhöjning med 100% är en mycket stark höjning och risken för skador i öronen finns. Pröva dig fram och höj litet åt gången, tills du är nöjd, istället för att braka på med full höjning på en gång. Dett är ej heller något att prova för oss som använder snäckor, då vi förutom att riskera hörselskador även löper risk att förstöra hörlurarna. Apples lurar som följer med iPoden är ganska känsliga och spricker lätt om ljudet blir för högt. Så gör detta på egen risk och var väldigt försiktig.
Detta utfördes på en Mac med en iPod G5 60 GB, så jag kan ej säga om det fungerar på PC eller med andra iPod-modeller.