Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipod nano och bilder

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-03-18 16:43

Antar att denna fråga varit uppe förut men orkar inte leta igenom i arkivet och förstår inte dom andra förklaringarna riktigt.
Jag vill helt enkelt att alla låter i ett album ska vara kopplade till en albumbild.
Markerar alla låtar i spellistan "The cardigans - Super extra gravity" högerklickar -> visa info och kryssar i rutan för bildmaterial. Dubbelklickar på den tomma fyrkantiga rutan och lägger in albumbilden. Trycker på OK. Högerklickar jag nu på och väljer visa info för alla dom låter som jag nyss la till bilden på så är bildrutan fortfarande tom, trots att jag nyss la till en bild, likaså så visas ingen bild i min iPod när en låt från den spellsitan/albumet spelas.

Hur fan gör man för att få en viss bild vara kopplad till ett antal låtar i ett och samma album/spellista?

  • Medlem
  • 2006-03-18 17:22

Hänger inte med riktigt.
Dra det utförligt och hur man gör för att få samma effekt på flera låtar.
Förstår inte varför det inte går att göra så som jag beskrev, känns liksom som att det är poängen att det ska fungera.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-18 17:26

vill du ha tex. alla U2 låtau i din spellista med en speciell bild. så markera skivan du vill ha in de på uppe i val raden. tryck på visa info, sen drar du bildmateriatet till där som det står billd material.

  • Medlem
  • 2006-03-18 17:46

Jo, men det är precis så jag gjort fast istället för att dra bilden dit har jag tryckt på rutan och valt den.
Grejen är att även fast jag trycker på OK så händer inget.
Markerar jag dom låtarna igen och trycker på visa info så är den rutan som jag nyss drog en bild till helt tom.
Och på ipoden syns givetvis inte heller något då.
Undrar vad som är problemet?

Ursprungligen av AoS:

Markerar jag dom låtarna igen och trycker på visa info så är den rutan som jag nyss drog en bild till helt tom.

Det funkar så. iTunes visar helt enkelt inte nåt i det fältet när du har flera låtar makerade. Markera EN låt istället så ska du se. Då ska bilden finnas i både fliken "Summary" och fliken "Artwork".
Och ctrl-G visar/gömmer Albumbild nere tv.

Vaför det inte funkar i podden vet jag inte, jag har bara en shuffle.

Det skall funka

  • Medlem
  • 2006-03-18 19:42

Jo, säger detsamma.
Undrar ifall någon varit med om liknande...

Ursprungligen av AoS:

Jo, säger detsamma.
Undrar ifall någon varit med om liknande...

Jag har tyvärr varit med om exakt samma sak, och jag har helt enkelt tröttnat på det. Vissa låtar på min Nano visar albumart medan andra inte. Har försökt med allt utan framgång.
Är verkligen trött och arg på det här!!!

  • Medlem
  • Härryda
  • 2006-03-19 08:52

När jag grejar med bilder så har jag gjort en mapp på skrivbordet med artist bilder och bilder på plattor som jag vill ska visas när en låt spelas. När jag vill lägga till en bild till en låt så öppnar jag mappen, högerklickar på den bild jag vill ha, kopierar den, öppnar iTunes och markerar den låten/ldom låtarna jag vill att bilden ska kopplas till, högerklickar och klistrar in bilden längst ned i vänstra hörnet där det står dra albumets bildmaterial hit.

Eller så drar man bara dit bilden på samma sätt som ovan när du har förberett...

Men som petern säger, det funkar inte att visa bilder om du markerar flera låtar samtidigt!

OBS: Kolla också att formatet på bilderna stämmer överens med något av dom som anges att iPoden ska klara av.

  • Medlem
  • 2006-03-19 14:02

Okej, jag förstår inte varför det inte går. Har gjort allt som ska göras för att det ska funka.
Men dom syns ändå inte i iPoden...

  • Medlem
  • 2006-03-19 14:06

Formatet jag använder för bilderna är jpeg.

  • Medlem
  • 2006-03-19 14:18

Måste det vara något speciellt pixelantal för att bilden ska kunna visas eller?

Finns det inte en kryssruta i Inställningar nånstans för att bilmaterial ska visas?

  • Medlem
  • 2006-03-19 15:08

Jo. Jag bockar i den och trycker på ok med en bild i den lilla rutan.
Men om jag senb höger klickar och trycker på visa info så är den lilla rutan tom igen och rutan är inte länge ibockad.
Inga bilder visas när jag spelar upp låtarna som är kopplade till bilden heller.
Tycker det är dåligt av apple att göra sån reklam om det, tex på kartongen för ipod nano så visas en bild på ipoden med en santana låt som spelas och tillvänster om den texten så visas en liten bild på albumet.

Men ingenstans så visar dom hur jävla komplicerat det ska vara att få en låt att vara kopplad till en bild. Förstår fan i mig inte vad som är felet...

AoS - Du verkar göra precis rätt. Och varför bilden inte visas när du visar Info på alla låtar vet jag inte, men har du testat att visa info låt för låt?
För då ska bilden visas där.

Sen när det gäller bildmaterialet i iPoden så rekommenderar jag att du tar bort albumet och lägger in det på nåt. Spela upp något av spåren och tryck några gånger på mittenknappen på ipoden

Vill tillägga att man inte är tvungen att spara albumbilderna på hårddisken för att sen lägga in dom via iTunes. Räcker att man letar upp albumbilden på t ex ginza.se och sen drar du bilden helt enkelt från internet direkt till den tomma rutan i iTunes!

1
Bevaka tråden