Ännu mindre än första generationen. Nytt läckert aluminiumskal – i fem färger –.som i klassiska Mini. Dubbelt så mycket minne i största modellen –.8GB –.till ungefär samma pris. Och upp till 24 timmars batteritid. Skarpare display. Bättre hörlurar. Nya smarta sökfunktioner. Och gapless playback.
Nya Nano innehåller många efterlängtade nyheter och när man läser om dem vill man ofta ropa "Äntligen!" och "Det var fan i mig på tiden!" Inte minst det nya tåligare skalet, gapless playback (nu är det kul att höra på liveskivor!) och den förbättrade batteritiden. Äntligen är den i nivå med de bästa konkurrenterna.
Men fortfarande väljer alltså Apple att i-n-t-e ha inbyggd FM-radio i Nano –.och så vitt jag kan se inte heller i någon annan iPod. Idiotiskt! Det går inte heller att se rörliga bilder i Nano. Tanken är självklart att Nano inte ska konkurrera med nya video-iPoden, men kom igen… vem skulle komma på tanken att kolla in en långfilm på Nanons ynkliga skärm?! Och inspelning? Yeah, right…
Trots kritiken – jag vet en person som under onsdagen åker till närmaste Mac-butik och bokar in en ny Nano. Antagligen blir det en 8GB. Whaaat…? Finns bara i svart?! Hmmmm…