Hallå... Jag är inget vidare hajj på sånthär, och säkerligen har någon annan ett fiffigare tillvägagångssätt, som åtminstonde känns lite mer... "vetenskapligt".
Jag hade lite liknande strul med min 2 månader gamla G5 för första gången idag, och fick lite lätt panik... Inget syntes funka. Den hittades inte av datorn, iPod Updater hittade den inte och den fånade sig med endera batteribilden du beskriver, endera apple-logo... Bilden fadade ut, poden pep lite ledsamt och dog bort. Kom tillbaks med apple, batteri, fadade, pep och så vidare. Datorn var lite allmänt seg, så jag tänkte att jag stänger av alla onödiga program, inklusive iTunes som jag alldeles under dagen pumpat in minst 4 nya GB i. Avvaktade ett par minuter och vips vaknade iPoden till och dök upp på skrivbordet som sig bör!
Ibland kan det kanske vara så enkelt - att man i princip bara startar om datorn, med iPoden ikopplad... inte vet jag. Men det funkade för mig denhär gången! Det steget finns ju faktiskt också med på Apples support, så det kanske du har prövat?