Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk ut, CF-kort in?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

På en äldre tråd på ipodhacks kunde man läsa ett inlägg av en kille som sa sig ha bytt ut en Microdrive mot ett vanligt CF-kort i en Mini. Vad tror ni ärrade veteraner om detta, kan det verkligen genomföras? Är rätt sugen på att prova själv, men ville kolla om någon provat samma med misslyckat resultat innan jag går igenom allt i onödan.

Det skulle ju medföra många fördelar, inte minst i termer av strömåtgång:
http://www.bobatkins.com/photography/digital/compact_flash_memory_cards.html

iPodHacks-tråden:
http://forums.ipodhacks.com/showthread.php?t=869

  • Medlem
  • 2006-06-14 13:54

Hej Panders och alla andra som kollar in detta inlägg..
Det är kan va möjligt att göra detta. Allt som krävs är att man vet hur man plockar isär sin iPod Mini.
Jag har gjort det och skulle kunna tänke mig visa hur man gör om det skulle låta intressant.

Aneldningen till att jag plockade isär den var att min iPod inte ville fungera och så la jag den mot örat och höra massa klickande ljud, då reagerade jag direkt på att hårddisken krånglar. Så som sagt, jag plockade isär den och nu vet jag exakt vad jag ska göra.
Jag tänker byta ut min Seagate 4GB iPod hårddisk mot ett "Compact Flash" minneskort.
Och förväntar mig att det blir en mycket bättre batteritid också, samt att skakminnet kommer ju att vara obegränsat eftersom det är en "orörlig" enhet.

Jaja jag ville bara säga att det är möjligt att byta ut sin iPod Mini hårddisk mot en "Compact Flash".. dom lite tjockare då =P. Nu ska jag iväg till Siba och köpa mig en

Funkade det?! Berätta berätta...!

Hittade nyss denna intressanta artikel: iPod mini 8GB Upgrade

Läste nånstans att Seagate lär snart komma ut med en 12Gb oxå.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-23 19:52

Jag vill bara berätta att det funkar utmärkt att byta ut hårddisken mot ett compact flash. Jag har provat med både 4 och 8gb Sandisk Ultra2 och båda funkar utmärkt i min Mini Gen2. Jag håller på och kör ett batteritest just nu, har hållit på i 18 timmar och det är nu nere på hälften.

Låter spännande...
Var nära att köpa en ny Nano häromdagen, men kanske man skulle ta och testa detta.

Nya Nanon är i minsta laget o ja skulle helst inte slopa min kära gröna mini...

Måste ta o kolla priser och utbud på CF-diskarna.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-23 21:12

Ett bra 4gb ligger runt tusenlappen och 8gb för drygt det dubbla. Hjälpte en polare nu ikväll med hans mini och i den stoppade vi in ett 2gb billigt kort för 450kr. Ett tips är att ha något att packa ovanpå flashkortet då det är tunnare än microdriven vilket kör att det lätt skramlar omkring lite.

  • Medlem
  • 2006-11-23 23:09

Om det kommer ett över 10 gb (12 var kanske på väg?) så börjar det bli riktigt intressant, för att få 7.4 gb, när man har 5.7 gb, för 2000 kr är lite saftigt när det bara är drygt 2 gb skillnad.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-24 15:58

Nu har batteriet tagit slut och det stannade på ganska precis 36 timmar. Själv bytte jag då jag fick en mycket bra deal på 8Gb CF (1200kr) och hade en hel del tillbehör som jag inte ville införskaffa igen, att batteritiden mer än fördubblades gjorde ju inget.

Men var det 8gb flashminne då alltså? Eller var det en vanlig microdrive? På batteritiden låter det som att det borde varit solid state, men finns dom verkligen i 8gb (och framförallt för 1200:- även om det var en bra deal)?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-28 10:41

Jodå, det var ett flashminne och 1200kr pga autktion av en firma som gått i konkurs (inga garantier annat än att man fick prova att det funkade på plats) fast för övrigt så kan du hitta 8GB CF för 1800kr nya, ett Sandisk Ultra från drygt 2000kr.

hallå, jag såg artiken för ett par veckor sedan, och testade ett cf-kort från Kingston, men det tycks ändå inte fungera. vad ska jag göra?

Det verkar som att dom flesta bara haft ett framgångsrikt resultat med detta när de använt SanDisk-kort. Trist svar men, prova med ett sådant istället.

ahaa, fan vilken otur. Men får testa SanDisk då

  • Oregistrerad
  • 2006-12-13 14:22

Jag har testat med ett NoName-kort och det fungerade men först efter att jag formaterat det i kortläsaren i datorn till FAT32. Innan var filsystemet RAW och då gick det inte.

Tilläggas bör kanske det faktum att min Mini var en generation2, kan hända att det inte fungerar på generation1.

Jorå, jag har en generation två ipod från 2004. Funkar prima med mitt san disk extreme 1 gb. Men eftersom kortet inte är mitt funderar jag på att köpa ett 4 gb kort men undrar då om det funkar med vilket san disk kort som helst.
Vilka san disk har ni som har fått de att funka?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-17 19:14

Sandisk Ultra2 & 3 för min del.

iPod Mini 2G, köpte ett 4GB SanDisk Ultra II från Webbhallen för 524:- inkl. frakt. Funkar väldigt bra, kan överföra upp emot 10MB/s men vid musiköverföring brukar den ligga på ca 1 låt/s ≈ 4-6MB/s.

Vilka hål skall vara fyllda med kontakter på kortet det är liksom 4 fler än pins i ipoden. Och varför kommer inte min FAT32formaterade ipod med CF 2 GB sandiskkort upp i utforskarn
?

Så vitt jag märkte så passade kortet direkt, lika många pins kontakt som på CF-kortet. Du måste installera iTunes på datorn först, sedan koppla in iPoden i datorn när iTunes är igång och sedan genom iTunes installera programvaran i iPoden. Efter det ska man kunna använda iPoden som en vanlig hårddisk också, lika väl som musikspelare. Det kan hända att du måste välja att montera iPoden på skrivbordet via iTunes.

Hm, batteri-slut-loggan kommer upp i ipodfönstret men den hittas fortfarande inte av datorn.:(

Kan ni inte lägga upp en bild där ni har ert CF-kort i iPoden. Innuti alltså.

Senast redigerat 2007-04-14 11:48
Ursprungligen av taikonaut:

Hm, batteri-slut-loggan kommer upp i ipodfönstret men den hittas fortfarande inte av datorn.:(

Kan ni inte lägga upp en bild där ni har ert CF-kort i iPoden. Innuti alltså.

Med tanke på hur jobbigt det är att öppna den så måste jag säga att jag inte tänker lägga upp en bild på det. Det finns massor av bilder av det på nätet. Kolla så att du har satt i kortet åt rätt håll, med loggan utåt och skrivsidan mot logikkortet.

Det är så jag satt in kortet men det vill inte. Flashkortet blir alldeles varmt också.

Ursprungligen av taikonaut:

Det är så jag satt in kortet men det vill inte. Flashkortet blir alldeles varmt också.

Är du säker på att du har ett flashkort som tål 5 volt? Inte alla tål det nämligen, vissa kan bara hantera 3.3V, iPoden skickar 5V.

Vad är det för märke och modell på minneskortet? Kanske jag kan hjälpa dig hitta info ifall du inte kan själv.

Jag har ett CompactFlash SanDisk ultra II 2.0 GB
iPoden är en 4G
Tack för alla svar skall jag säga också

  • Medlem
  • 2007-04-16 16:10

Där har du problemet.
Här förklaras att man kan byta ut microdriven i en ipod MINI till ett vanligt CF-kort.
Om du har en "stor" ipod 4G så kommer du inte kunna byta ut disken till ett CF kort.

Eller jag missförstår dig kanske? Du har en Ipod Mini 4 Gb?

/P

ipod 4g funkar med gf-kort, men du måste bygga en ata-sladdadapter, som på bilden här: http://files.macbidouille.com/news/200704/1404.jpg

http://geektechnique.org/projectlab/767/put-flash-memory-into-almost-any-ipod

Oj då, då blir det nog ingen flashspelare för mig. Men jag tackar så mycket för alla dina svar apple4ever.

Ja visst, inga problem Jag gillar att dela med mig av det jag vet, på så sätt smäller man 2 flugor i en fet smäll: Påminnelse till en själv och vidareförmedling.

Kolla in Blocket, allt fler säljer bort sina fungernade iPodar nu och till ett bra pris ibland med.

MEN!!!! ...ifall jag inte uppfattat det helt fel så ska dessa hårddiskar g åatt sätta in i en iPod 4G. http://prisjakt.se/kategori.php?k=407&o=produkt_pris_inkmoms

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-07-11 14:25

Vad tror ni om det här 16GB CF-Kort från sandisk, om det funkar så kan man ju få kraftigt mer minne i sin gamla iPod mini.

Bevaka tråden