Jo, det är det som är så besynnerligt... Tidigare versioner (jag har 7-an) av Logic har inte haft någon tidsbegränsning, men 7-an har det.
Det hjälper inte om man ändrar i "Set Audio Record Path". Skriver man in ett tal över 70, så är det kört, och det har inget med RAM eller ROM eller processor att göra.
I Reference Manual står: The maximum length of a Logic song is 8550 quarter notes, or about 2158 bars in 4/4 time. A song can therefore last a maximum of around 70 minutes at a tempo of 120 bpm.
At 95 bpm, the maximum length is over an hour and a half. If you need to increase this length, for film synchronization as an example, just halve the tempo.
You can achieve the same result by using 4/8 time instead of 4/4 time, and treating quarter notes as eighth notes. A 4/8 song at a tempo of 60 bpm (equivalent to 4/4 at a tempo of 120) has a maximum length of more than 4273 bars, or over 2 hours and 22 minutes."
Anvisningarna i det sista stycket fungerar dock icke. Hur man än manipulerar takt och tempo, och hur kraftfull dator man än har, så stannar inspelningen vid 70 min.
Jag har kollat det ett antal gånger, och rådfrågat en kollega, som berättade att han råkat ut för just detta vid inspelningen av en kyrkokonsert.
Och jag undrar varför man lagt in denna begränsning? Jag kan inte se någon rimlig orsak...