Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar IDCS1 bättre än IDCS2 på Intel-macar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-30 22:13

Tyvärr har vi tvingats att börja köpa Intel-macar som vi måste köra Adobe CS2-paket på (pga fler medarbetare, etc), men med så otroligt mycket problem som det är (buggigt, segt, mm) så börjar man ju fundera på om det verkligen inte finns något att göra?

Hur är det, är det någon som vet om InDesign CS1 skulle funka bättre på Intel-macar än CS2? (Jag funderar alltså på att nedgradera hela avdelningen om detta skulle vara ett alternativ.)

Jag fattar verkligen inte ni som säger att CS2 funkar lika bra på Intel-macar som på PowerPC-macar lyckats ställa in era program. Har ni verkligen kört i båda miljöerna sida vid sida (alltså samma versioner), jobbar ni dagligen med programmen igång full arbetsdag, jobbar ni mot serverdiskar? Mycket nyfiken på hur ni bär er åt.

Tacksam för tips!

Jag kan inte ge dig några bergssäkra råd här, men istället för att lösa problemet på det sättet skulle jag kanske ta och göra ett par tester där användare jobbar endast mot lokal disk, där användarna har adminrättigheter, som hur nätverksprotokoll påverkar saker etc.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 08:47

Tack för tipset!

Faktum är att vi misstänker att rättigheter och nätverk är en stor bov i sammanhanget så det är bra att du på något sätt bekräftar detta.

Ex. om man tar upp ett dokument skapat av en användare så kan det bli helgalet och programmet får inte upp dokumentet. Om man då lägger dokumentet lokalt kan man få upp det, men inte om det ligger på en nätverksvolym.

Vi måste även nästan alltid spara om dokument via export till Interchange så fort vi byter användare, annars verkar det bli knas. (Synd att inte Version Cue funkar överhuvudtaget med Intel-macar, för nu känner jag ett behov av detta program...)

Även samtliga programs dialogrutor mot nätverksvolymer gör det lättkraschat så man måste med fördel drag-and-drop:a eller dubbelklicka för att montera eller öppna från nätverksvolymer (vi har både Xserve och PC-servrar).

Nätverk och rättigheter funkar m.a.o. inte bra alls.

Vidare kan man ofta få Out Of Memory-error bara genom att starta ett nytt blankt dokument i Illustrator, skriva ut PDF:er från InDesign eller liknande.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 13:21
Ursprungligen av uptown:

Vidare kan man ofta få Out Of Memory-error bara genom att starta ett nytt blankt dokument i Illustrator, skriva ut PDF:er från InDesign eller liknande.

Detta dyker konstant upp så fort man gör en PDF eller "slut på minne" som InDesign säger stup i kvarten. Vad betyder detta? (Har sökt både här och där efter detta, men kan uppenbarligen inte uttrycka mig i sökbegrepp för jag får inte bra träffar...)

Har ni avinstallerat VersionCue (alt undvikit att installera det) ? Det kanske kan vara en god idé.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 13:06
Ursprungligen av sjovall:

Har ni avinstallerat VersionCue (alt undvikit att installera det) ? Det kanske kan vara en god idé.

Är EJ installerat (dvs att jag medvetet kryssat ur det vid installation).

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-31 13:25

CS2 på min IntelMac via Rosetta går ungefär i samma speed som det gick i min TiBook 800 MHz - en monsterdator som man producerade tidningar, grafik och böcker på för bara några år sedan - alla lovsjöng då speeden. Allt är relativt

Jag upplever CS2 otroligt kraschbenäget dagligen i min Intel Mac.
Illustrator avslutas ibland flera ggr per dag, Indesign likadant.
Hoppas verkligen att CS3 kommer snart, men det blir ju tyvärr ytterligare pengar att slänga ut för att kunna jobba lika effektivt som jag gjorde i min gamla G4.

//Bertil

1
Bevaka tråden