Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka format kan Apple TV använda?

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2007-01-10 20:21

Precis när man dragit en lååång DVI+optisk kabel från sin MacPRO till 42"'s plasma TV'n så lanserar Äpplet en liten media-box.

Front row är ju härligt, och hårddisk, också trevligt men:

* Fungerar bara streaming/visning med filmer som man köpt från Apple? Jag har ju en hel del DV material från min videokamera som jag vill lira, i vanligt både WMA och MPG, kan jag spela dom ?

* 720p är ju nice, men inte riktigt HD? Om jag skulle köpa en Blueray spelare till min mac så gissar jag på det är "no go" att spela upp det innehållet via Äpple-TV ?

Jag har förtydligat rubriken.

Det slog dig aldrig att kolla hos Apple?
http://www.apple.com/appletv/specs.html

Video
Video formats supported: H.264 and protected H.264 (from iTunes Store): 640 by 480, 30 fps, LC version of Baseline Profile; 320 by 240, 30 fps, Baseline profile up to Level 1.3; 1280 by 720, 24 fps, Progressive Main Profile. MPEG-4: 640 by 480, 30 fps, Simple Profile

  • Oregistrerad
  • 2007-01-10 21:32
Ursprungligen av Rickard A:

Det slog dig aldrig att kolla hos Apple?
http://www.apple.com/appletv/specs.html

Video
Video formats supported: H.264 and protected H.264 (from iTunes Store): 640 by 480, 30 fps, LC version of Baseline Profile; 320 by 240, 30 fps, Baseline profile up to Level 1.3; 1280 by 720, 24 fps, Progressive Main Profile. MPEG-4: 640 by 480, 30 fps, Simple Profile

Självklart, men det var inte svaret på mina frågor. Jag har svårt att tro att den bara klarar 640x480 om den klarar 720p H.264 filmer. Det står heller inget om den klarar att importera filmer från andra källor än IMS

Trött

Ursprungligen av Rickard A:

Det slog dig aldrig att kolla hos Apple?
http://www.apple.com/appletv/specs.html

Video
Video formats supported: H.264 and protected H.264 (from iTunes Store): 640 by 480, 30 fps, LC version of Baseline Profile; 320 by 240, 30 fps, Baseline profile up to Level 1.3; 1280 by 720, 24 fps, Progressive Main Profile. MPEG-4: 640 by 480, 30 fps, Simple Profile

Ååååååh så trött jag blir på dryga forumpoliser.......

Ursprungligen av Pellib:

Ååååååh så trött jag blir på dryga forumpoliser.......

im with you...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-21 07:44
Ursprungligen av Pellib:

Ååååååh så trött jag blir på dryga forumpoliser.......

Redan trött? Efter 14 inlägg?:'(

Vet inte om detta svarar på dina frågor men låter lite oroväckande;
http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2007/1/9/6543
(rätt negativ klang om Apple TV)

Tydligen klarar den bara av att köra sånt som iPoden kan. Alltså inte divX m.m.
Någon får gärna säga att detta är fel
Annars väntar jag med o skaffa en sådan till nån har trixat in linux i den

Ursprungligen av Andreas Th:

Vet inte om detta svarar på dina frågor men låter lite oroväckande;
http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2007/1/9/6543
(rätt negativ klang om Apple TV)

Tydligen klarar den bara av att köra sånt som iPoden kan. Alltså inte divX m.m.
Någon får gärna säga att detta är fel
Annars väntar jag med o skaffa en sådan till nån har trixat in linux i den

Well. DivX är ju bara vanlig MPEG4 video. Bara att någon smidig människa fixar ett litet program som sätter videon (och eventuellt konverterar ljudet till aac) i en MP4 container så borde det inte vara några problem. men visst. Det är ju lite krångligt, både att Apple skall vara så tjurskalliga när det gäller filmstöd, samt att dom som kodar film aldrig någosin kan följa någon slags standard.

jag tror att man borde vänta och låta någon skriva ett plugin till itunes som fixar att skicka alla format typ... om det nu någonsin kommer hända... för jag menar... dont get me wrong... jag ÄLSKAR Itunes (dock segt men aja)... det är det bästa som hänt min musik juh... där har apple lyckats... samma sak med ipods handhavande... otroligt bra... det som vore fett vore ifall man bara kunde importera en film i itunes som automatiskt konverterar den till appleTVstandard liksom... enkelt ska det vara imo.

Senast redigerat 2007-01-10 23:47

Hmmm, min första tanke var att den AppleTV skulle få ersätta min Xbox med mediacenter, men nu när jag läst på inser jag ju att det inte kommer att hända. Trist, den hade helt klart gjort sig bättre i TV-bänken än tevespelsåbäket.

Om Apple officiellt skulle förespråka DivX och diverse andra piratkopieringsformat så skulle det kanske inte vara så lyckat när de samtigt försöker bygga upp ITMS...
Men säkert kommer det komma inofficiella lösningar till ATV för de som gillar att freeloada..

Ursprungligen av Simon Templar:

piratkopieringsformat

Lägg av.... Nu låter du ju som MS som (i samband med Zune) klassar alla som pirater.

Fast de vill ju såklart att man endast ska kolla på saker man köpt via ITS

Ursprungligen av Andreas Th:

Fast de vill ju såklart att man endast ska kolla på saker man köpt via ITS

Precis! fast kanske inte endast men från lagliga källor...

Ursprungligen av Simon Templar:

Om Apple officiellt skulle förespråka DivX och diverse andra piratkopieringsformat så skulle det kanske inte vara så lyckat när de samtigt försöker bygga upp ITMS...
Men säkert kommer det komma inofficiella lösningar till ATV för de som gillar att freeloada..

Nja. Divx är ju medlemmar i MPEGLA samt MPEG-4 group tillsammans med Apple, och är en rätt så schysst MPEG4 video codec. Sedan att Arne Banan med sin tuffa svart Dell kodar DVD filmer och lägger upp på Pirat Bukten är ju en annan sak.

Som sagt. Du kan i princip koda med divx använda AAC för ljud och lägga den i en .MP4 container, så kan du spela upp filmen med Quicktimes egna MPEG4 codec, utan att ha några tredjeparts pluggar. Men Apples MPEG4 decoder är kanske inte världens bästa, speciellt inte när det kommer till postprocessing (som påverkar den visuella kvalitén gentemot tittaren).

  • Medlem
  • 2007-01-11 00:09

Vad är det för fel på Avi från TPB?
Pinsamt att alla spelar sååå lagliga.
Ingen har fildelat...

Fast jag gillar ändå inte att man låser en "mediabox" till vissa format. Oavsett om man kör lagligt eller ej så är det bara en nackdel med begränsningar... Vill kunna kolla på andra filmklipp eller dylikt som använder t.ex. divx eller rippa mina DVD hur jag vill till hårddisken osv osv.
Försöker inte spela helgon men jag föredrar lagligt framför TPB.

Ska bli intressant o se vad man kan göra med linux på denna lilla skönheten.
Fast bara musikdelen gör att jag är lockad att skaffa den ändå innan dess... Måste bara skaffa en egen TV först

Ursprungligen av Jordi:

Vad är det för fel på Avi från TPB?
Pinsamt att alla spelar sååå lagliga.
Ingen har fildelat...

öhh... ja? På samma sätt som alla köper sina photoshop licenser (Fast jag gör det iofs)

  • Medlem
  • 2007-01-11 11:10

Några funderingar:

1. Som tidigare sagts så måste Apple idag gulla maximalt med filmbolagen så att alla ansluter sig till iTunes Store. Därför är det knäpptyst från Apple om uppspelning av icke-inköpt material på Apple TV.

2. Vilket OS exakt är det som körs på Apple TV? Rullar QuickTime på Apple TV? Kan man i så fall installera de vanliga QT codecarna på Apple TV?

3. Apple har ganska länge pushat för att göra egna videofilmer med iMovie etc. Det verkar ju vansinnigt att man inte kan se sina egna videoinspelningar på Apple TV (idag så är detta omöjligt enligt de specar som finns ute).

4. I FrontRow idag så kan man spela upp även DVD-filmer från skiva. På Apple TV kan man inte göra detta (dvs om man stoppar in en skiva i värddatorn). Också mycket konstigt.

5. Om Apple TV ska bli en hit måste två saker fixas (och detta är väldigt enkelt att göra, i alla fall för Apple):
- iTunes måste tillåta alla QT-kompatibla filer (framförallt video) i biblioteket (ungefär som FrontRow idag, med alias så löser man allt)
- Apple TV måste gå att kompletteras med QT-codecs (helst de som redan finns färdiga) så att den kan spela av alla videoformat

Slutligen måste givetvis TV och filmer gå att ladda ner i högre upplösning från iTunes Store (och från Sverige, jag gissar på svensk intro i februari) men detta kan Apple göra i princip när som helst...

Vi får väl se vad som händer, jag beställde burken idag i vilket fall som helst...

Ursprungligen av wolf:

4. I FrontRow idag så kan man spela upp även DVD-filmer från skiva. På Apple TV kan man inte göra detta (dvs om man stoppar in en skiva i värddatorn). Också mycket konstigt.

Det är så illa alltså? Det var ju tråkigt, jag förstår inte riktigt varför Apple gör så. Även om det skulle handla om att ställa in sig hos filmbolagen så handlar det ju i första hand om att spela upp lagligt köpta dvd:er och vad är fel med det? Utbudet på iTunes Store är ju än så länge så litet att man inte ens kunde köpa om hela sin DVD-samling även om man ville. Och utanför staterna kan man inte ens köpa filmer!

Ursprungligen av wolf:

Vi får väl se vad som händer, jag beställde burken idag i vilket fall som helst...

Då har jag en tråd för dig!

Ursprungligen av wolf:

2. Vilket OS exakt är det som körs på Apple TV? Rullar QuickTime på Apple TV? Kan man i så fall installera de vanliga QT codecarna på Apple TV?

Apple TV kör ju ett helt eget OS/gränssnitt. Hur skulle du installera grejer på den? Det är ingen "dator".

Ursprungligen av wolf:

3. Apple har ganska länge pushat för att göra egna videofilmer med iMovie etc. Det verkar ju vansinnigt att man inte kan se sina egna videoinspelningar på Apple TV (idag så är detta omöjligt enligt de specar som finns ute).

Jodå, det går alldeles utmärkt, men du får exportera i något vettigt format först.

Ursprungligen av wolf:

4. I FrontRow idag så kan man spela upp även DVD-filmer från skiva. På Apple TV kan man inte göra detta (dvs om man stoppar in en skiva i värddatorn). Också mycket konstigt.

Apple TV är ett komplement till din vanliga hemmabio. DVD spelar man alltså upp via sin vanliga DVD-spelare (eller rippar till iTunes först).

Ursprungligen av wolf:

5. Om Apple TV ska bli en hit måste två saker fixas (och detta är väldigt enkelt att göra, i alla fall för Apple):
- iTunes måste tillåta alla QT-kompatibla filer (framförallt video) i biblioteket (ungefär som FrontRow idag, med alias så löser man allt)
- Apple TV måste gå att kompletteras med QT-codecs (helst de som redan finns färdiga) så att den kan spela av alla videoformat

Ja, det vore trevligt.

Ursprungligen av Jordi:

Vad är det för fel på Avi från TPB?
Pinsamt att alla spelar sååå lagliga.
Ingen har fildelat...

Vi har en ganska tuff policy angående diskussioner som uppmuntrar eller underlättar piratkopiering (en policy som man måste godkänna för att få bli medlem), så undvik det spåret tack.

  • Medlem
  • 2007-01-12 01:34
Ursprungligen av Adrian B:

Vi har en ganska tuff policy angående diskussioner som uppmuntrar eller underlättar piratkopiering (en policy som man måste godkänna för att få bli medlem), så undvik det spåret tack.

Förlåt, har helt missat att detta forum har ett politiskt ställningstagande
som måste följas. (märkligt att man inte får prata om vad majoriteten datoranvändare gör)
Men ok, I got it.

  • Medlem
  • 2007-01-12 09:39

Efter att lite mer noggrant läst allt på nätet om Apple TV så verkar det som om Apple TV egentligen är en upphottad iPod, dvs den kör inte någon variant på OS X utan operativet är en variant på det som rullar i iPod.

Om detta stämmer så kommer det att bli betydligt svårare att fixa tredjeparts codecs för att köra andra filformat...

Jag förstår inte, vad är det för mening med 720p om dom inte säljer sånt material?

Ursprungligen av wunderbaren:

Jag förstår inte, vad är det för mening med 720p om dom inte säljer sånt material?

För att de kommer att börja tillhandahålla det?

Visst att Apple kanske inte bör förespråka "piratkopieringsformat", men då borde de väl inte tillåta mp3:or på iPoddarna heller?

Bara för att en mp3 eller xvid inte är köpt behöver det inte betyda att den är olaglig - det finns gott om människor som rippar sina lagligt köpta skivor för eget bruk.

Jag tycker att det är dumt att inte ha stöd för divx/xvid i Apple TV.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-11 16:44

Det går ju att öppna en divx i quick time pro och spara ner en länkfil därifrån (på typ 5 mb) som du sedan kan importera i itunes bibliotek som vanligt och titta på så det borde väl inte vara några problem att se divx i apple tv?

  • Medlem
  • 2007-01-11 20:45

Video
Videoformat: H.264 och Protected H.264 (från iTunes Store): 640 x 480, 30 bilder/s (fps), LC-version av Baseline Profile; 320 x 240, 30 bilder/s (fps), Baseline Profile upp till nivå 1.3; 1280 x 720, 24 bilder/s (fps), Progressive Main Profile. MPEG-4: 640 x 480, 30 bilder/s (fps), Simple Profile

Som sagt så är det denna information vi har fått från apple.

både 640 x 480 och 320 x 240 skrivs med enbart för att de är dessa standader som har sålts i iTunes. Självklart kan man även koda en film i vilken storlek man vill under 640 x 480.

Om man nu vill ha bättre kvalitet än så så kan man ju koda ända upp till 1280 x 720, idagsläget kan du enbart göra detta om du har en HD-kamera eller laddar ner t.ex. trailer från appe.

Vad jag kan tyda så fungerar alla typer av H264 (de vanligaste iaf). både baseline och main.

Det ska väl inte finnas något som stoppar att man kodar om sin dvd till 720 x 480 i baseline profile. eller? angivelserna är ju "upp till"

Några frågor dock.

Klarar apple TV enbart av att spela upp 720i upp till 24fps inte för att man behöver mer eller klarar den inte snabbare?

Varför finns inget kbps angivet?

jag antar att du kan spela de flesta typerna av H.264 på denna maskinen så länge du håller dig inom angivelserna.

Jaja...den som lever får se.

JAG undrar lite samma sak här... sätts gränsen för bitraten av värddatorn eller vadå? och vilken bitrate på ljudet kan man ha?

Bevaka tråden