Rätta mig och jag har fel, men har Apple lanserat något 11n-draft-kort till datorerna?
De skriver heller inget om huruvida de garanterar uppgradering till den slutliga standarden. Det är ju en anledning till att många high-end-tillverkare inte släppt 11n-hårdvara. För något år eller halvår sedan ansåg ju många experter i branschen att dagens (då) hårdvara omöjligt kunde bli kompatibel pga hur IEEE fungerar.
En annan mycket intressant sak jag upptäckte var att nya AP:n har 11a-stöd. Äntligen. Även detta saknas dock i Macarna, och det är väl tveksamt om dagens Macar kommer att kunna uppgraderas, eftersom de troligen har en ren 2,4GHz-antenn internt.
Och eftersom nya AP:n inte är en dualradio kommer nog ingen i praktiken köra sin AP i 11a-läge. Men man kan ju hoppas att Apple tar Intels 2915-kort (eller möjligen 3945, som dock har problem i dagsläget) och stoppar in i framtida Macar.)
Om någon undrar varför man inte har externa antennkontakter på nya AP:n så är det pga MIMO-tekniken som används där det är flera antenner (2-4st tror jag) vars avstånd är väldigt viktigt. Att låta Svensson leka antenntekniker är inget Apples supportavdelning vill.