Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räckvidd nya Airport Extreme i blandade nätverk?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-01-09 21:17

Min gamla Airport Extreme har gått sönder. Räckvidden är en viktig fråga. Till den gamla hade jag hemma en rundstrålande extraantenn från Dr Bott för att förlänga räckvidden hemma. Till stationen på landet med uthus en bra bit bort finns en RIKTAD antenn från Dr Bott. Den nya modellen har såvitt jag ser inte stöd för extra antenn, varför räckvidden blir viktig.

"upp till dubbel så läng räckvidd" skriver Apple med det finstilta tillägget bl a bl a bl a ..."Hastigheten och räckvidden blir lägre om en 802.11a/b/g-produkt ansluter till nätverket..."

Fråga - jag har ett DISTRIBUERAT nätverk där Airport Express-stationer ansluter. Måste dessa bytas ut för att hastigheten/räckvidden skall bli optimal - d v s ENBART 802.11n-produkter?

Kan någon med djup teknisk nätverkskompetens svara, tack?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-01-09 21:33

...One more thing... :

Om man har en NAS som man kopplar till en av Ethernetportarna på baksidan - tappar man någon ny rolig feature i (den nya) Airport Extremens "Airport-hårdisk" genom att inte köra via USB?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-10 09:59

eeeh.... nu forstar jag inte alls hur apple har tankt. dom har nya 802.11n.... dvs over 500Mbit tradlost... men bara 100/10 portar pa den? Da gar ju hela konceptet forlurat... blir inget inkop av denna innan dom uppgraderar den till 10/100/1000.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-01-10 22:34
Ursprungligen av kainen:

eeeh.... nu forstar jag inte alls hur apple har tankt. dom har nya 802.11n.... dvs over 500Mbit tradlost... men bara 100/10 portar pa den? Da gar ju hela konceptet forlurat... blir inget inkop av denna innan dom uppgraderar den till 10/100/1000.

Jo men tjenare. jag vet INGEN som är ens i närheten av 54 mbit på 802.11g. Du talar teoretiska hastigheter. Jag skulle vara överlycklig om jag lyckades få 10/100-porten på Extremen att bli flaskhalsen.

Till saken - som jag är tacksam om vi håller oss till i denna tråd:

1) Jag vill inte att mitt nya 802.11n-nätverk skall bromsas av 802.11g-kopplade AirportExpresser i ett WDS. Någon med kompetens som kan förklara teorin bakoom och hur man löser det. Gissning: om jag bara kopplar in Airport Expresserna som "slutklienter", och inte WDS, "bromsar" de fortfarande hastigheten på 802.11n så det går in i "802.11g-läge"?

2) Någon som kan referera till mer (djup) information om vad Airportdisken har för funktioner? Kan man lika gärna ha en NAS - eller missar jag ngn fräck funktion då?

kainen: det måste ju vara en felskrivning... en sådan miss gör man inte eller?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-10 12:10
Ursprungligen av northernlight:

kainen: det måste ju vara en felskrivning... en sådan miss gör man inte eller?

Verkar inte som det, står så överallt.

Ar ju iaf en forbattring mot airport... den ligger ju pa 54mbit... och nu kommer man upp i 100 om man kor nya sa antar att resterande 440Mbit ar typ livlina som ser till att man alltid far sina 100Mbit.

802.11n ar ju 540Mbit.

Senast redigerat 2007-01-10 12:47
  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-10 23:04

Jag kommer upp i hastigheter runt 40mbit... (eller gjorde på min airport/PBg4... som jag numera sålt). så 54... nej... men däremot lär man utan problem komma upp i minst 300Mbit på den nya... och då är det duuuumt att ha det begränsat till 1/3 av den hastigheten på portarna. Dessutom om man som jag sitter med ett internt kabeldraget gbit nätverk så måste jag har en extra gbit switch till mina 2 datorer istället för att bara koppla in dom direkt i airporten.

40Mbps på 11g? Det måste vara världsrekord och lite till. Ett normalt 11g-nät når sällan 20Mbps vid normal användning (visst går det att pressa på olika sätt), varför fem gånger hastigheten troligen rymms utmärkt på 100Mbps. På ethernetkabeln har du dessutom full duplex (=200Mbps) och eftersom du knappast har data enbart i en riktning vid ett givet tillfälle fungerar det nog bra.
Problemet med all typ av kompatibilitet är att för att vara kompatibel måste man "prata" så att de andra förstår. I fallet trådlösa nätverk skickas bland annat något som kallas beacon-ramar ung. 10ggr per sekund. Dessa annonserar ut accesspunktens existens, men är även en mätpunkt för klienterna för att veta att de har kontakt. De förväntar sig att höra dessa beaconramar med det intervall som AP:n säger.
Ska man då vara kompatibel med 11b/11g-klienter måste dessa beacons således skickas med modulation som 11b/11g-klienter förstår. I praktiken blir detta 11b. Eftersom dessa beaconramar blir viktiga även för 11n-klienter för att hålla reda på accesspunkten så blir räckvidden också begränsad av den teknik dessa ramar skickas med. Att själva dataramarna skickas snabbare sedan gör tyvärr inte att räckvidden blir bättre.
Anledningen till att vi inte stött på motsvarande problem med övergången från 11b till 11g är att 11g inte hade någon bättre räckvidd, bara bättre överföring, vilket man också har ju för dataramar. Vill man optimera nät prestandamässigt ska man ha högsta gemensamma nämnare. Och ofta måste man faktiskt utesluta vissa äldre WiFi-klienter. Tyvärr säljs det fortfarande t.ex. telefoner som bara har 11b-stöd.

Sen finns det ett gäng andra saker som också måste göra annorlunda för kompatibiliteten, varför ett 11bg-nät presterar avsevärt sämre än ett 11g nät även om man har 99% 11g-klienter och 99% av trafiken från dessa. Den rena existensen av en 11b-klient i området kan göra att nätet anpassar sig och prestanda sjunker (inte till ren b-nivå, men klart mätbart).

Kompatibilitet är en pain in the rear för prestanda.

Rätta mig och jag har fel, men har Apple lanserat något 11n-draft-kort till datorerna?

De skriver heller inget om huruvida de garanterar uppgradering till den slutliga standarden. Det är ju en anledning till att många high-end-tillverkare inte släppt 11n-hårdvara. För något år eller halvår sedan ansåg ju många experter i branschen att dagens (då) hårdvara omöjligt kunde bli kompatibel pga hur IEEE fungerar.

En annan mycket intressant sak jag upptäckte var att nya AP:n har 11a-stöd. Äntligen. Även detta saknas dock i Macarna, och det är väl tveksamt om dagens Macar kommer att kunna uppgraderas, eftersom de troligen har en ren 2,4GHz-antenn internt.
Och eftersom nya AP:n inte är en dualradio kommer nog ingen i praktiken köra sin AP i 11a-läge. Men man kan ju hoppas att Apple tar Intels 2915-kort (eller möjligen 3945, som dock har problem i dagsläget) och stoppar in i framtida Macar.)

Om någon undrar varför man inte har externa antennkontakter på nya AP:n så är det pga MIMO-tekniken som används där det är flera antenner (2-4st tror jag) vars avstånd är väldigt viktigt. Att låta Svensson leka antenntekniker är inget Apples supportavdelning vill.

1
Bevaka tråden