Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är era Intel iMacs verkligen tysta?

Tråden skapades och har fått 153 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-11-15 01:36

Schhhh tysssssssst!

  • Medlem
  • 2006-11-20 11:43

Det är inte min som sagt. Det hörs ett surrande...ehm...."arbetande" ljud inifrån den. Kommer från nedre vänstra hörnet när man lyssnar...

/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-20 11:45

ssssssyy

tyst som en mus är min iMac intel Duo 20 tums.:)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-19 20:00
Ursprungligen av Nifo:

Det är inte min som sagt. Det hörs ett surrande...ehm...."arbetande" ljud inifrån den. Kommer från nedre vänstra hörnet när man lyssnar...

/Fredrik

Min iMac har börjat låta som din. Ett distinkt, svagt men ändå hörbart, brum från nedre vänstra hörnet. Märks speciellt mycket när man sätter datorn i vila, dvs. det hörs tydligt när det upphör.

Jag är ganska säker på att det har smugit sig högre med tiden...

  • Medlem
  • 2006-11-20 12:52

Pratar vi Intel Core 2 Duo nu?

/Fredrik

Min iMac G3 400mhz låter otroligt mkt Ett konstant pipande ljud + en hårddisk som knastrar. En jobbig sak helt enkelt..

  • Medlem
  • 2006-11-20 23:02
Ursprungligen av Musicman:

Min iMac G3 400mhz låter otroligt mkt Ett konstant pipande ljud + en hårddisk som knastrar. En jobbig sak helt enkelt..

Tjejen hade samma fel på sin iMac G3. Pipet var där även när man stängt av datorn, eller det var väl främst DÅ som man hörde det. Verkade komma från nätdelen i datorn, så vi brukade dra ur sladden och då slutade det högfrekventa, pipande ljudet. Hårddisken tror jag ska knastra, men låter den extremt mycket så är det nog läge att ta backup och kanske byta disk (eller dator).

/Fredrik

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-20 22:35
Ursprungligen av Nifo:

Pratar vi Intel Core 2 Duo nu?

/Fredrik

Jag tror vi pratar om iMacs i allmänhet... :rolleyes:

  • Medlem
  • 2006-11-20 23:00

Okej. Jag är (såklart) mest intresserad av hur andra med exakt samma maskin uppfattar ljudnivån. Sitter med En iMac Core 2 Duo 2.16Ghz 20"

All annan info är såklart av intresse - men för mig så blir detta den enda referensen...

/Fredrik

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-21 00:24
Ursprungligen av Nifo:

Okej. Jag är (såklart) mest intresserad av hur andra med exakt samma maskin uppfattar ljudnivån. Sitter med En iMac Core 2 Duo 2.16Ghz 20"

All annan info är såklart av intresse - men för mig så blir detta den enda referensen...

/Fredrik

Vilken alldeles lysande förträfflig referens du har

  • Medlem
  • 2006-11-21 00:38

Vet inte om det var ironi där, om jag uttryckte mig konstigt, eller om du bara var glad att jag hade en C2D iMac *klurar*

/Fredrik

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-21 11:56
Ursprungligen av Nifo:

Vet inte om det var ironi där, om jag uttryckte mig konstigt, eller om du bara var glad att jag hade en C2D iMac *klurar*

/Fredrik

Oops :eek:
Det var ingen ironi (!) Jag har precis en likadan iMac, så det var bara glädje!

Dessutom så håller jag med dig, det är just synpunkter på den datormodellen som är intressantast!

  • Medlem
  • 2006-11-21 13:30

Ah...tänkte nästan det.

Men min är inte helt knäpptyst på avstånd. Kan det verkligen diffa så mellan maskinerna. Min föra *identiska* maskin var inte heller knäpptyst.

/Fredrik

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-21 17:36

Dagens utmaning!

Hmm, det kanske diffar på våra referensramar och hur bra vi hör? Eller i vilken miljön våra Mac'ar står.
Helt klart förefaller även äldsta grabbens PC (Shuttle) dämpad om fönstret är öppet när 2:ans buss kör förbi

Kan vi inte hitta nån hugad programmerare på forumet som kan bygga en widget som visar ljudnivån som komplement till CPU-tempen?
(iMac'en har ju inbyggd mic)
Se där dagens utmaning

  • Oregistrerad
  • 2006-12-03 14:46

Min 20' har brummat lite svagt och lågfrekvent. Inget farlig. Satte igår en gummimatta mellan datorn och bordet och nu är brummet borta. Det var bordet som resonerade!

  • Medlem
  • 2006-12-07 23:19

Vet inte hur jag beskriva mitt ljud. Om ni tänker er en....ehum...fläkt som går halvlångsamt så har vi nog ljudet. Inte ett sus, och inte så mkt brum - och det brum som finns tas upp via bordet som sagt.

Men den låter ju alltså...och den hörs om man är i samma rum.

/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-08 01:36

imac 17", hörs knappt

  • Oregistrerad
  • 2006-12-08 08:40

Nifo, (fredirik) jag är ganska säker på att jag har exakt samma ljud som dig, typ ett fläktbrum från nedre vänstra hörnet. Har även pipet som du beskriver från en G3a när datorn är avstägd hörs ett högfrekvent pip antagligen från nätaggregatet. Har en förgredingsdosa med strömbrytare på som jag slår av när datorn är avstängd. Vet inte om desse "problem" är nånting man ska göra nånting åt, tveksam om det skulle åtgärdas om man lämnade in datorn. Möjligtvis pipet kan va något att fixa medans brummet får man nog räkna med som normalt.

Jag upplever ett svagt knastrande ljud från baksidan av datorn när den går i vila, och även om den är avstängd. Ungefär som att strömkabeln har en öppen tråd någonstans och det slår små gnistor. Väldigt märkligt ljud.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 18:35
Ursprungligen av ahmed_dv:

Jag upplever ett svagt knastrande ljud från baksidan av datorn när den går i vila, och även om den är avstängd. Ungefär som att strömkabeln har en öppen tråd någonstans och det slår små gnistor. Väldigt märkligt ljud.

Hade det varit ett bildrör i datorn (modell gammal G3) så hade det varit ok.

Men en nyare iMac med TFT skall verkligen inte knastra eller spraka från baksidan. Det låter som du kan ha ett strulande nätagregat.. :/

  • Medlem
  • 2006-12-23 01:49

Tycker nog ändå att min iMac väsnas rejält. Surrar högt alltså. Hörs i hela vårt vardagsrum av medelstorlek. =( Tillsammans med andra problem så vet jag inte om jag kommer att vara macägare så länge till. Fixas inte felen, eller datorn byts ut - så ska skiten tillbaka. =( Airportfel, Blåtandsfel, surr...suck.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-12-23 01:50

Hur låter DIN iMac Core 2 Duo 20" ? Måste få lite referenser igen känner jag...

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-12-23 11:25
Ursprungligen av Nifo:

Hur låter DIN iMac Core 2 Duo 20" ? Måste få lite referenser igen känner jag...

/Fredrik

Antog att du menar mig eller?

Jag har samma dator som dig.. iMac C2D med 1GB Ram och 2.16Ghz 20" etc.

Min förra imac jag fick utbytt lät ganska obehagligt i jämförelse med den jag har nu..
Den hade ett brummande ljud med en klickande flaopprande fläkt..

Den jag har nu låter som en iMac skall låta. Tyst!
Den har ett susande ljud från bottendelen, som i en tyst lägenhet likaväl kan misstolkas som ljudet från en ventilationstrumma. Den har inget fläktljud..
Från 3 till 4 meters håll så här man inte ens det susande ljudet i en tyst lgh.

Jag vet hur frustrerande det är med imacs som har missljud, då jag fick en utbytt för detta.. När datorn i övrigt är tyst, så hörs missljud väldigt lätt.

Edit:

Jag har även apples blåtands T-bord och wireless m ighty mouse.. Inga problem.. fungerar som en dröm!

Har en 24" och den låter, men inte mycket. Ett surrande, något (i mitt tycke) högfrekvent ljud. Men det är som sagt inte mycket. Dock så står den i ett rum där man hör mycket ljud utifrån - bilar och människor, men jag upplever den som tyst på natten också när stadsljudet är betydligt lägre.Tror det är en del resonans i mitt bord dessutom, så jag ska testa att sätta något under foten.

När jag är typ två-tre meter från datorn kan jag inte höra den alls. Upplever dessutom som att den blivit något tystare jämfört med när jag fick den för två veckor sedan.

Dock är ju sådant jävligt subjektivt. Jag har bara suttit med hödljudda PC-datorer tidigare. Just nu sitter jag vid min gamla PC och jag kan inte förstå hur jag stått ut tidigare. Kort sagt så är jag jävligt nöjd och jag upplever den som väldigt tyst. Bäst vore väl om du själv kunde jämföra din med någon annan i verkligheten?

  • Medlem
  • 2007-01-02 21:29

Måste få detta utrett: Hör ni datorn alls när ni sitter vid den i ett tyst rum? Hur är det när ni är ifrån datorn, hur långt kan ni gå och fortfarande höra den? Jag hör den när jag sitter vid den och jag hör den i rummet.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2007-01-03 00:57

Allt är ju relativt. Har du hört en tystare stationär dator?
Tex. PowerMac G5 låter som en El-Björn byggfläkt

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-01-08 17:04

min imac 20" c2d låter som en dator, man hör ett brummande men det är okej, men inte direkt "tyst". Nu har jag dock fått problem så att ngt låter som en liten syrsa i min dator, vilket överröstar det svaga brummandet. Den ska in på 3 reparation för samma problem när jag nu har möjlighet att klara mig utan den.

  • Medlem
  • 2007-01-08 21:41

Har det där syrsljudet konstant. Tror det är en fläkt som går emot lite lätt. Det svaga brummandet har jag aldrig hört pga detta ljud.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2007-01-12 01:15

Beror ju också på var man bor och om man har äggkartonger i taket och på väggarna.

Jag har också en iMac c2d 20" som jag tycker låter lite mer än den borde... Undrar egentligen hur mycket fläktarna ska gå?

Skulle vi inte kunna göra såhär att alla som har lite tid över laddar hem t.ex. iStat Pro (http://www.apple.com/downloads/dashboard/status/istatpro.html) och kollar hur varm CPU:n och GPU:n är och vilka varvtal vi har när vi använder datorn normalt.

Så kan vi kanske se om de som påstår att deras iMac's är helt tysta har fläktar som går mindre och/eller varmare processorer...

Det tycker iallafall jag vore intressant!

Här är mina stats just nu (slösurfandes):
CPU A: 37 °C
GPU Diode: 44 °C

Fan 2: 799 rpm
Fan 1: 1399 rpm
Fan 0: 799 rpm

Bevaka tråden