Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

rgb till cmyk - digitalfoton till tryck

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska använda några fotografier från olika fotografer i en fyrfärgsbroschyr.
Hur gör jag lämpligen för att konvertera från rgb till cmyk?
Är det stor risk att det blir överraskningar om man bara ändrar läge i Photoshop, eller är det så enkelt?

  • Medlem
  • 2005-03-01 09:29

Du ska applicera en tryckprofil från ditt tryckeri. Ring dem och fråga hur de vill ha materialet.

..det är alltid stor risk för överraskningar. kommer med yrket

  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 17:01

Att CMYKa är alltid lite kinkigt. Som stfm skrev be tryckeriet att skicka över deras tryckprofil och så använder du den när du konverterar. Sedan är det ju alltid bra med färgprover före en tryckning. Tyvärr så vet jag att det finns utrymme för en hel del överaskningar (egen erfarenhet).

Ett annat alternativ är att låta tryckeriet sköta konverteringen. Men färgprover är fortfarande att rekommendera.

Lycka till.

  • Medlem
  • 2005-03-01 17:35

Gör som tryckeriet tycker, då blir de mer sammarbetsvilliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-01 18:01

Du ska först se till att dina färginställningar i Photoshop är riktiga.

Alltså inte står inställda för Web-produktion eller amerikansk SWOP färg.

Om du inte har några profiler från ditt tryckeri så kan du ställa in Photoshop till Europeisk Prepress i färginställningen.

Du ska i första hand se till att din RGB står på Adobe. Om bilderna från kameran är i sRGB (mycket troligt) så ska du bevara den profilen när du öppnar bilden.

Sen när du gör till CMYK så ska du använda menyvalet "Konvertera till profil". Då får du möjlighet att se vad som händer och du kan påverka inställningarna lite mer än om du bara väljer "Läge/CMYK" Det som du kan spela med är renderingsmetoden och på bilder ska du bara använda "Perceptuell eller Relativ"

Innan du gör din konvertering kan du gå in i menyn Visa/förhandsvisa (Kommer inte exakt ihäg vad det heter i Svenska versionen). Där kan du ställa in den profil du ska CMYK:a emot och då se hur det blir. Använd alternativet "Egen" och kryssa i Trycksvart för att se hur mycket du behöver justera kontrasten i bilden. du ska också så klart använda den profil som ditt tryckeri ger dig. Du kan också här prova med de olika renderingsmetoderna. Allt fortfarande i RGB men visat på din skärm hur det skulle se ut i CMYK.

Har du en bra kalibrerad skärm och tryckeriets profil är riktig (alltså att de trycker som profilen säger) så behöver du inget provtryck på papper.

Lycka till

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se
http://www.protouring.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-14 19:13

digitalfoto till tryck

Har ett välupplöst digitalfoto som jag vill använda i närbild.
kortet har ett "RGBgbstick" som blir väldigt fult i den här skalan och som jag tycker syns.
(små röda och gröna pixlar som känns som digitala störningar)
den ska tryckas i gråskala och vid en konvertering får jag som en mjölkig hinna över bilden pga RGB-sticket.
har justerat kontrast och försökt mörka ner partier, samt försökt mig på att justera detta med oskärpa, men bilden blir inte riktigt bra och jag är rädd för att få en "kackig digitalbild" från tryck.
tyder sticket på för dålig upplösning?
eller finns något man i regel kan göra med digitala bilder för att få bort detta?
tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-15 23:07
Ursprungligen av natasza:

tyder sticket på för dålig upplösning?

Det är en störning i kamerans bildsensor som ger detta fenomen.Det blir extra tydligt om du drar upp bilden.

Prova att göra den till gråskala med ett justeringslager som heter "Channel Mixer" då kan du reducera den röda och gröna kanalens påverkan.

Janne Suhr

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-01-22 00:20
Ursprungligen av natasza:

Har ett välupplöst digitalfoto som jag vill använda i närbild.
kortet har ett "RGBgbstick" som blir väldigt fult i den här skalan och som jag tycker syns.
(små röda och gröna pixlar som känns som digitala störningar)

När bilden är i RGB läge ändra den till LAB läge, på kanalerna ser du A och B kanaler. börja med A och ta filter gaussisk oskärpa. Ok du tänker säkert att det inte funkar med oskärpa men det påverkar inte bildens skärpa. Ta så att bilden blir rätt suddigt.. lättast att prova fram.. går inte att säga en siffra. Sen gör du samma sak med B kanalen med samma värde. Så ska dem störande färgsticket försvinna. Sen är det bara å ändra tillbaka till färgläge RGB.

jag har gjort det på en massa bilder och dem har blivit mycket bättre och inga problem vid tryck. Så hoppas det funkar för dig också!

1
Bevaka tråden