Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spekulationer inför Leopard-event.

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har ett gyllene tillfälle att trampa MS och deras på iallafall lilltån om Leopard kommer med ett gui som är nytt och fräscht därför tror jag inte enbart de kommer köra någon itunes look.

MS ser ju Linux mer som konkurrent än Apple. All deras get the facts-propaganda riktar sig mot linux.

Jo fast det är väl ändå så att de flesta jämför Vista mot OSX och inte Linux.

Men visst - Linux är antagligen ett större hot mot Win än OSX just nu.

Linux är ett hot o Apple är en nödvändighet för att inte tvingas bli styckad av konkurrensmyndigheten.

Har ni tänkt på vad coolt det skulle vara om apple gjorde som en musplatta med multitouch som ersättning för en mus?
Med den skulle man alltså kunna göra en "pinch" som på¨iphone för att zooma in och ut på det nya resolution independent UI:t och göra bildbehandling och sånt i iphoto.

Skulle jag köpa i alla fall:p

Ursprungligen av Axel Udikas:

Har ni tänkt på vad coolt det skulle vara om apple gjorde som en musplatta med multitouch som ersättning för en mus?
Med den skulle man alltså kunna göra en "pinch" som på¨iphone för att zooma in och ut på det nya resolution independent UI:t och göra bildbehandling och sånt i iphoto.

Skulle jag köpa i alla fall:p

Skulle säkert vara möjligt redan med de musplattor som sitter på nyare Mac:ar. Tvåfingerscrollen är ju en form av multitouch. Jag skulle inte bli förvånad om musplattorna kommer att få fler funktioner än de har idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 22:20
Ursprungligen av Axel Udikas:

Har ni tänkt på vad coolt det skulle vara om apple gjorde som en musplatta med multitouch som ersättning för en mus?

Ja, men har du tänkt på hur man idag kan tvåfingers-scrolla en stor sida. Vad läbbigt det blir om pinch-effekten samtidigt är påslagen! Då gäller det att inte darra med avståndet mellan fingrarna om man inte vill zooma samtidigt som man scrollar...

Kan bli knepigt att kombinera. Fast jag hoppas att det finns någon smidig lösning.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det problemet har de redan löst i iPhone, kolla när han bläddrar mellan bilderna.

Fast på iPhone har dom ju 1-fingerscroll. Vet inte hur man skulle flytta muspekaren på den bärbara om man scrollade med 1 finger på musplattan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 13:35
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är löst genom att inte ha någon muspekare...

Pratar vi om olika saker?

Om man har en pekskärm behöver man inte ha muspekare. Man pekar direkt med fingret. Enfingers-scroll och pinch fungerar bra.

Har man en MacBook (Pro) har man en styrplatta. Där har man idag tvåfingers-scroll. Man har en muspekare, och tur är väl det, för hur skulle du annars kunna peka på rätt grej? Och det skulle vara trevligt att kunna göra pinch-gesten på en styrplatta. Men får man ihop det med tvåfingers-scroll? Det är den stora frågan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 17:51
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Applicera ovansåtende tekniker på det dagliga gränssnittet och lägg till möjligheten att använda flera fingrar samtidigt så blir det hela nog mycket tydligare.

Menar du att styrplattan på en MacBook skall fungera som en ritplatta?

Problemet blir ju att det blir svårt att träffa rätt när man ska klicka på en knapp eller länk på ett stort fönster. Hur ser du var på skärmen du håller fingret? Styrplattan är ju rätt liten och är inte tryckkänslig. Jag tror det blir en dålig lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 20:00
Ursprungligen av pesc:

Menar du att styrplattan på en MacBook skall fungera som en ritplatta?

Problemet blir ju att det blir svårt att träffa rätt när man ska klicka på en knapp eller länk på ett stort fönster. Hur ser du var på skärmen du håller fingret? Styrplattan är ju rätt liten och är inte tryckkänslig. Jag tror det blir en dålig lösning.

Gester och rörelser finns ju redan, så in- och utzoomning kan man ju tänka sig! Intressant tillsammans med skalbart GUI!

Vänligen, Ylan

Fast man skulle önska detta även på stationära.

Om det kom skulle det vara mer som ett komplement till musen, och inte ersätta den helt, alltså att man skulle kunna göra allt med en vanlig mus om man vill.

Är det bara jag som tycker att iTunes 7 är lite för mörkt och murrigt att basera ett nytt GUI på? Gillar inte svarta glansiga knappar. Black is the new pink.

Leopard skall väll släppas 1:a Kvartalet 2007 ... ? så senast i Mars ser vi Leopard .. ? eller ..

Wikipedia säger andra kvartalet. Tror att Jobs även har använt "våren", vilket oxå tyder på andra kvartalet.

Det jag tänkte vara att man skulle köpa den som ett separat tillbehör till macen. Klart det skulle vara schysst om man hade en sån funktion inbyggd i macbooken, men man skulle kunna göra mycket mer avancerade grejer med en separat enhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 23:14

Nya Apple Cinema Display får inbyggd iSight OCH Multitouch? *droool*

Ursprungligen av pesc:

Nya Apple Cinema Display får inbyggd iSight OCH Multitouch? *droool*

Glöm inte iPod/iPhone-docken!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-20 09:19

och stereohögtalare med subwoofer i så fall!

Självklart!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-22 11:23

Finns det nån chans att iLife (möjligtvis iWork) kommer att bli en del av Mac OSX? Det har ju inte presenterats något nytt än, och det verkar ju som att mycket småprogram ska in i operativsystemet (Front Row, Boot Camp).

Nej.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-22 20:21

Ok...utveckla?

Ja, alltså. Chans finns det förstås. Men det finns inte några rykten eller något beteende från Apple som skulle visa på att det är troligt eller att sannolikheten för att det skulle hända ens är någon grad högre än något annat oväntat.

Som att .Mac hux flux blir bra, att vi får en separat ”fil bläddrare” i Leopards Finder eller något annat otroligt roligt.

Jag har numer bytt ståndpunkt och är övertygad om att iLife 07 kommer att ingå i Leoparden.

Ursprungligen av Merovech:

Ja, alltså. Chans finns det förstås. Men det finns inte några rykten eller något beteende från Apple som skulle visa på att det är troligt eller att sannolikheten för att det skulle hända ens är någon grad högre än något annat oväntat.

Som att .Mac hux flux blir bra, att vi får en separat ”fil bläddrare” i Leopards Finder eller något annat otroligt roligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-03 18:11
Ursprungligen av Merovech:

Jag har numer bytt ståndpunkt och är övertygad om att iLife 07 kommer att ingå i Leoparden.

Varför bytte du ståndpunkt?

Ursprungligen av pesc:

Varför bytte du ståndpunkt?

Jag antar att det kan bero på att Vista skeppas med Photo Gallery och andra iLife-liknande program, då är det ju egentligen naturligt om iLife skeppas med direkt i OS X.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-01-22 23:21

Kan dom kanske spara på ett iWork & iLife släpp för att inte avslöja det nya utseendet?

Men fan vad jag behöver dessa två sviter nu. Måste ha.

Bevaka tråden