Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs tänker till om DRM

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-06 21:38

Ja det låter för bra för att vara sant men det kanske kan tysta de som tror att det är Apple som vill ha detta.

Heja Steve!

Är detta bra eller dåligt för fildelare?, jag har en kompis som undrar

DRM har ju en trevlig tanke bakom sig (för företagen), men varför orkar de ens när de vet att det ändå blir crackat efter ett tag?

De då som inte vet hur man gör för at låsa upp en iTunes-mp3 drabbas ju negativt... DRM måste upphöra, likaväl som regionsavföringen för DVD:er och spel, liksom, det har för länge sedan blivit crackat, lägg av nu då!

Ursprungligen av apple4ever:

DRM har ju en trevlig tanke bakom sig (för företagen), men varför orkar de ens när de vet att det ändå blir crackat efter ett tag?

De då som inte vet hur man gör för at låsa upp en iTunes-mp3 drabbas ju negativt... DRM måste upphöra, likaväl som regionsavföringen för DVD:er och spel, liksom, det har för länge sedan blivit crackat, lägg av nu då!

DRM kommer inte upphöra av flera skäl 1. Det fungerar till viss del. ITMS succe är ett bevis på detta 2. Lättare att kontrollera/betala de låtar som säljs 3. Skvbolagen kontrollerar skivorna förlagen kontrollerar försäljningen över nätet. 4. piratkopieringen kommer inte minska om DRM försvinner, piratkopieringen kommer istället öka. 5. Regionskodningen av DVD beror inte bara på piratkopiering utan på att olika bolag investerar i filmproduktioner för att få rätten att distribuera och marknadsföra dom i vissa regioner, utan regionskodning så skulle massvis av filmer aldrig gå upp på bio eller komma i t.e.x. Svensktextade versioner.

Ursprungligen av Simon Templar:

DRM kommer inte upphöra av flera skäl

Jag tror faktiskt det kan komma att upphöra i stor skala, om rätt krafter får verka. Om exempel på framgångsrik försäljning utan skydd till exempel kan visas upp.

Ursprungligen av Simon Templar:

4. piratkopieringen kommer inte minska om DRM försvinner, piratkopieringen kommer istället öka.

Det tror jag faktiskt inte. De som laddar ner idag gör det redan och de får tag i precis vad de vill ha. Jag kan inte se att de helt plötsligt skulle börja kopiera dubbelt så mycket för att Apple säljer DRM-fria låtar. Det är ju bara att rippa en cd så har man DRM-fria låtar idag.

Och jag tror inte att de som idag köper musik skulle börja ladda ner i större omfattning, för de har ju redan gjort ett val att köpa musik trots nedriga begränsningar. Tvärtom - fler skulle börja köpa musik på nätet, folk som idag ogillar drm-skyddet men som annars gärna gör rätt för sig.

Ursprungligen av Simon Templar:

5. Regionskodningen av DVD beror inte bara på piratkopiering utan på att olika bolag investerar i filmproduktioner för att få rätten att distribuera och marknadsföra dom i vissa regioner, utan regionskodning så skulle massvis av filmer aldrig gå upp på bio eller komma i t.e.x. Svensktextade versioner.

Regionskodningen är ett produkt för bolagen att tjäna mer pengar, en väldigt otidsenlig sådan. Jag har svår att tro att det kommer att leva kvar eller att det skulle påverka vilka filmer som får svensk text. Nintendo säljer idag framgångsrikt spel utan regionskodning (spel som visserligen inte behöver svensk text, men ändå).

Ursprungligen av Adrian B:

Regionskodningen är ett produkt för bolagen att tjäna mer pengar, en väldigt otidsenlig sådan. Jag har svår att tro att det kommer att leva kvar eller att det skulle påverka vilka filmer som får svensk text. Nintendo säljer idag framgångsrikt spel utan regionskodning (spel som visserligen inte behöver svensk text, men ändå).

Datorspel och filmer är rätt olika produkter, de flesta spel har aldrig haft regionskodning, men det har DVD haft sedan länge och VHS filmer var av olika system PAL NTSC etc.

En normal storfilm kostar idag minst 100 miljoner kronor att producera ett spel oftast betydligt mindre, filmer behöver mängder av finansiärer ingen vågar ta hela producentrisken själv inte ens Spielberg. Många regionala filmproduktionsbolag och TV-bolag brukar gå in som medproducenter på internationella storproduktioner och de vill ha tillbaka sina insatser för finansiering/marknadsföring/tectning/dubbning o.s.v. och förhoppningsvis en viss vinst eller exklusiv visningsrätt. Regionskodningens huvuduppgift är att förhindra storskalig parallellimport och det gör den ju utan tvekan.

Vad gäller DRM så kommer den kanske luckras upp men den lär ju aldrig försvinna och DRM av olika slag finns ju faktiskt även på de flesta CD skivorna något som Jobs talar tyst om. liksom att det oftast är musikförlagen som tjänar mest på nätförsäljningen medan Skivbolagen tjänar mest på skivförsäjningen.
Jobs utspel är nog mest riktat till EU och de länder som kritiserat Apple och ITMS.

Ursprungligen av Simon Templar:

Datorspel och filmer är rätt olika produkter, de flesta spel har aldrig haft regionskodning

Inte datorspel, men konsolspel. Som PSP till exempel.

Ursprungligen av Simon Templar:

men det har DVD haft sedan länge och VHS filmer var av olika system PAL NTSC etc.

PAL/NTSC har inget med regionsskydd att göra så vitt jag vet, det är bara olika tekniska lösningar.

Ursprungligen av Simon Templar:

Regionskodningens huvuduppgift är att förhindra storskalig parallellimport och det gör den ju utan tvekan.

Så varför har dom inte det på HD-DVD som Stefan Strandberg påpekar? Om det nu är så bra och framgångsrikt?

Ursprungligen av Simon Templar:

Vad gäller DRM så kommer den kanske luckras upp men den lär ju aldrig försvinna och DRM av olika slag finns ju faktiskt även på de flesta CD skivorna något som Jobs talar tyst om.

De absolut flesta CD-skivor har inte kopieringsskydd. Några få nya har det, och de får inte ens kalla sig CD då. Och oftast går de att rippa ändå. Konsumenterna undviker skivorna med koperingsskydd och efter rootkit-skandalen för Sony så tror jag de aktar sig för mera avancerade skydd för ett format som inte är gjort för det. Det finns förstås inskränkta skivbolagsbossar som hejar på utvecklingen av nya skydd och inte förstår att de straffar de som försöker göra rätt för sig, men jag tror faktiskt inte det varit någon större hit hittills.

Ursprungligen av Simon Templar:

Jobs utspel är nog mest riktat till EU och de länder som kritiserat Apple och ITMS.

Det tror jag inte alls är sant. Jag tror Jobs vill sätta ner foten och visa att DRM är av ondo och något Apple helst skulle vilja slippa.

Ursprungligen av Adrian B:

PAL/NTSC har inget med regionsskydd att göra så vitt jag vet, det är bara olika tekniska lösningar.
Så varför har dom inte det på HD-DVD som Stefan Strandberg påpekar? Om det nu är så bra och framgångsrikt?

De absolut flesta CD-skivor har inte kopieringsskydd. Några få nya har det, och de får inte ens kalla sig CD då. Och oftast går de att rippa ändå. Konsumenterna undviker skivorna med koperingsskydd och efter rootkit-skandalen för Sony så tror jag de aktar sig för mera avancerade skydd för ett format som inte är gjort för det. Det finns förstås inskränkta skivbolagsbossar som hejar på utvecklingen av nya skydd och inte förstår att de straffar de som försöker göra rätt för sig, men jag tror faktiskt inte det varit någon större hit hittills.

Det tror jag inte alls är sant. Jag tror Jobs vill sätta ner foten och visa att DRM är av ondo och något Apple helst skulle vilja slippa.

PAL och NTSC fungerade länge som ett automatiskt regionsskydd

Alla CD har inte koperingsskydd men de har olika typer av DRM som t.e.x. att det bara går att kopiera digitalt en gång från de flesta CD's plus att det ligger diverse spårkoder i den digitala informationen på en CD.

Om Jobs anser att DRM är av ondo så borde han kanske nämnt det lite tidigare, nej det är först nu när ITMs börjar ligga lite pyrt till i vissa länder som han öppnar mun..

HD-DVD har än så länge så extremt liten marknad att den knappt syns, HD-DVD kommer antagligen få det mycket tufft i konkurrensen mot BD...

Jag är själv ingen större fan av DRM och kopieriningsskydd men jag förstår varför de behövs , många musikskivor spel och program som säljer riktigt bra t.e.x. gör det ofta för att folk inte kan ladda ned dom (iaf inte lätt)

Ursprungligen av Simon Templar:

PAL och NTSC fungerade länge som ett automatiskt regionsskydd

Jo, men det är inte medvetet designat så. Det är bara en konsekvens av olika teknikval. Dessutom har nästan varenda tv och video som sålts de senaste 10-15 år kunna visa NTSC-signal, så det är ett icke-argument ändå.

Ursprungligen av Simon Templar:

Alla CD har inte koperingsskydd men de har olika typer av DRM som t.e.x. att det bara går att kopiera digitalt en gång från de flesta CD's plus att det ligger diverse spårkoder i den digitala informationen på en CD.

Det tror jag inte ett dugg på. Ge mig statistik som visar att merparten av alla världens sålda CD-skivor innehåller detta. Jag har hittills inte stött på en skiva jag inte kunna rippa rakt av (jag har över 400 skivor, om än inte rippa alla).

Ursprungligen av Simon Templar:

Om Jobs anser att DRM är av ondo så borde han kanske nämnt det lite tidigare, nej det är först nu när ITMs börjar ligga lite pyrt till i vissa länder som han öppnar mun..

Den växande kritiken mot FairPlay har säkert bidragit till att hjälpa detta att komma ut, men det gör ju inte att det är mindre beundransvärt ändå. Man måste tänka på vilken position Jobs och Apple är i. Det är ju något fantastiskt bra, första gången någon på en sådan nivå alls tar upp det och han gör det dessutom helt rätt (dvs förespråkar inget DRM alls). Att då negga över att det inte kommit tidigare är lite småaktigt. Apple har ett känsligt förhållande med skivbolaget och denna text har säkert legat och pyrt en längre tid, men ett sådant modigt uttalande kräver nog en del genomtanke. Det är ju lätt för oss att säga att DRM är dåligt, men Jobs är i en sits där det han säger och det företag han representerar spelar väldigt stor roll.

Ursprungligen av Simon Templar:

HD-DVD har än så länge så extremt liten marknad att den knappt syns, HD-DVD kommer antagligen få det mycket tufft i konkurrensen mot BD...

Vad har det med saken att göra? Bara för att tekniken är i sin linda så betyder det inget. Det som är intressant är hur de valt att designa tekniken. De har medvetet valt att skippa regionindelningen eftersom den ställer till med mer skada än nytta. Det är det intressant. Oavsett om BD kommer att vinna slaget eller ej.

Ursprungligen av Simon Templar:

Jag är själv ingen större fan av DRM och kopieriningsskydd men jag förstår varför de behövs , många musikskivor spel och program som säljer riktigt bra t.e.x. gör det ofta för att folk inte kan ladda ned dom (iaf inte lätt)

Jag tror det är det där tankesättet som är fel när det gäller musik och det är det Jobs också menar. (Program är lite en annan sak.) Men just musik säljs ju redan idag DRM-fritt, nämligen på CD. All musik - oavsett om den släppts med kopieringsskydd eller inte - finns i obegränsad mängd i fildelningsnäten redan. Och ändå väljer majoriteten att betala för sig. Kanske inte majoriteten av kidsen i skolan, men av befolkningen i stort.

Redan idag finns det massor av artister som *vill* sälja sin musik DRM-fri. De har insett att det går utmärkt att sälja musiken utan skydd och att de som kopierar musiken redan gör det idag, så de har inget att förlora på det.

Det viktiga är att tillhandahålla hjälpmedlen så att det är enklare att köpa musiken än att försöka plocka hem den via fildelning. En stor del av framgångarna med iTMS ligger i att det är så smidigt att handla där, det är jag övertygad om.

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, men det är inte medvetet designat så. Det är bara en konsekvens av olika teknikval. Dessutom har nästan varenda tv och video som sålts de senaste 10-15 år kunna visa NTSC-signal, så det är ett icke-argument ändå.

Njae i Europa så valde olika länder olika TV system öststaterna hade en variant som gjorde att de inte kunde se västprogram och NTSC kassetter såldes knappt alls i europa.

Ursprungligen av Adrian B:

Det tror jag inte ett dugg på. Ge mig statistik som visar att merparten av alla världens sålda CD-skivor innehåller detta. Jag har hittills inte stött på en skiva jag inte kunna rippa rakt av (jag har över 400 skivor, om än inte rippa alla).

De flesta Cd går att kopiera en gång men ska du kopiera dom vidare digitalt till Cd så kan det bli stopp. Och som sagt alla CD har en del "hemliga" spårkoder som är en typ av DRM.

Ursprungligen av Adrian B:

Den växande kritiken mot FairPlay har säkert bidragit till att hjälpa detta att komma ut, men det gör ju inte att det är mindre beundransvärt ändå. Man måste tänka på vilken position Jobs och Apple är i. Det är ju något fantastiskt bra, första gången någon på en sådan nivå alls tar upp det och han gör det dessutom helt rätt (dvs förespråkar inget DRM alls). Att då negga över att det inte kommit tidigare är lite småaktigt. Apple har ett känsligt förhållande med skivbolaget och denna text har säkert legat och pyrt en längre tid, men ett sådant modigt uttalande kräver nog en del genomtanke. Det är ju lätt för oss att säga att DRM är dåligt, men Jobs är i en sits där det han säger och det företag han representerar spelar väldigt stor roll.

Frågan är om DRM är så fel Varför släpper då inte Jobs och Apple OS X till PCs?

Ursprungligen av Adrian B:

Bara för att HDDVDtekniken är i sin linda så betyder det inget. Det som är intressant är hur de valt att designa tekniken. De har medvetet valt att skippa regionindelningen eftersom den ställer till med mer skada än nytta. Det är det intressant. Oavsett om BD kommer att vinna slaget eller ej.

Det vet man väl inte än? HD DVD är säkert förberett för regionskodning.

Ursprungligen av Adrian B:

All musik - oavsett om den släppts med kopieringsskydd eller inte - finns i obegränsad mängd i fildelningsnäten redan. Och ändå väljer majoriteten att betala för sig. Kanske inte majoriteten av kidsen i skolan, men av befolkningen i stort.

Njae majoriteten av befolkningen verkar välja att piratkopiera med tanke på hur lite visa skivor säljer som ända väldigt många många fler har i sin ipod eller dator....

Men all musik finns inte i fildelningsnätverken och det är den musik och film som inte är lätt att hitta där som säljer bäst....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 22:37
Ursprungligen av Niklas Brunberg:
Ursprungligen av Simon Templar:

De flesta Cd går att kopiera en gång men ska du kopiera dom vidare digitalt till Cd så kan det bli stopp. Och som sagt alla CD har en del "hemliga" spårkoder som är en typ av DRM.

Det här är ground-breaking stuff, ge hit en källa så att alla andra får reda på mer!

Ursprungligen av Niklas Brunberg:
Ursprungligen av Simon Templar:

Men all musik finns inte i fildelningsnätverken och det är den musik och film som inte är lätt att hitta där som säljer bäst....

Detta skulle jag och alla andra vilja ha en källa på.

Precis, hur kan denna information ha gått förbi obemärkt? Jag vill också veta.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

NMT och 3G är två olika system för mobila telefoner att kommunicera, men de stoppar inte konsumenterna, inte heller NTSC/PAL-problemetiken. Det gör däremot DRM, DRM gör det med flit, per definition att stoppa konsumenterna.

Det går inte riktigt att jämföra men försök kopiera en NTSC videofilm till en PAL video....

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det här är ground-breaking stuff, ge hit en källa så att alla andra får reda på mer!

Inte alls det är känt sedan länge www.ifpi.se

"Vad är en ISRC kod?
Det är en unik kod för identifiering av en inspelning. Inspelningens ISRC kod får aldrig ändras, oavsett var/när den används eller om den återutgivs i annan produktion.

Hur får jag en ISRC kod?
Det krävs att du registreras hos IFPI och tilldelas en särskild bolagskod. För detta skickar du in en ansökningsblankett undertecknad av behörig firmatecknare samt bifogar kopia av registreringsbevis från Bolagsverket. Blanketten finns att hämta på www.ifpi.se under fliken ISRC. Ansökan kan i undantagsfall beviljas om du är privatperson i avvaktan på bolagsbildning.

Vad kostar bolagskoden?
Bolagskoden kostar 500 kr inklusive moms (25%). Priset är detsamma för musikvideo och fonogram. Du sätter in pengarna i förskott på bankgiro nummer 274-5743 med betalningsmottagare IFPI Svenska Gruppen. Samtidigt skickar du in din ansökan. Om du vill ha ett kvitto kontaktar du IFPI via e-postadress info@ifpi.se med rubriken "ISRC kvitto".

Hur lång är handläggningstiden för bolagskoden?
Normalt har du din bolagskod inom 2 arbetsdagar, räknat from den dag IFPI mottagit din betalning och ansökan.

Vad får jag av IFPI efter beviljad ansökan?
Du får en bokstavskombination innehållande fem bokstäver, varav de första två alltid är SE. SE står för Sverige. Därefter följer tre slumpmässigt utvalda bokstäver som bildar din unika bolagskod. Bolagskoden anger dig som första ägare av inspelningen. Observera att en ansökan om bolagskod inte kan likställas med en rättighetsregistrering för inkassering av upphovsrättslig ersättning. För rättighetsregistrering fnns särskild blankett kallad "claimform". Se www.ifpi.se under rubriken dokument. Ett av skälen till att ansökan inte kan accepteras som "claimform" är att ägaren till en inspelning kan variera över tid men koden är trots det alltid densamma.

Tillsammans med den unika bolagskoden får du även en enkel PC baserad programvara för att underlätta handhavandet och återrapporteringen av uttagna ISRC koder. Användandet av denna programvara är naturligtvis inte obligatoriskt. Om du inte använder denna programvara rekommenderar vi att du återrapporterar uttagna koder i excelformat (kolumnindelat).

Hur sammanställer jag ISRC kod för en inspelning?
Se allmän information om ISRC.

Hur kan jag se vilken ISRC kod en inspelning tilldelats?
ISRC koden skrivs in digitalt på CD-skivan i samband med mastringen. Koden syns inte och kan för närvarande bara läsas av med speciell apparatur. Du måste själv hålla reda på koden antingen med hjälp av den programvara du fått av IFPI eller på annat sätt. Om du återrapporterat uttagna koder löpande kommer IFPI i framtiden kunna hjälpa dig att hitta uppgifter. Det är därför viktigt att samtliga uttagna koder återrapporteras till IFPI. Detta gör du enklast genom att använda exportfunktionen i programvaran."

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Vad har OSX med DRM att göra, det finns inget som hindrar dig per design att installera OSX på ditt hemmabygge.

Jo...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Du har både rätt och fel: "There is no Region Coding in the existing HD DVD specification, but due to pressure from Hollywood studios the DVD Forum is currently developing a regional lockout scheme" / Wikipedia

Precis...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

jag drar mig till minnes vår senaste dunst i detta ämne då jag visade upp skivbolagens egna siffror och de bevisade att så inte var fallet. Har det kommit något nytt de senaste två månaderna som helt välter omkull de siffrorna?

Att många skivor piratkopieras mer än de säljs råder det ingen tvekan om...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det har fortfarande inget med DRM att göra. Inse det någon gång!

Inte alls det är känt sedan länge www.ifpi.se

Du har två problem i dina resonemang:

1. Du inser inte vad DRM (Digital Rights Management) betyder: Att per design bygga in artificiella begränsningar i hur en produkt kan användas.
2. Det där är inte någon DRM.

För att det ska vara DRM ska det påverka användandet, det gör inte detta. Dessutom syftar det på utgivningar, inte enskilda skivor, det betyder att alla skivor med Darins första album har samma nummer, de går alltså inte att spåra enskilt. Dessutom finns det ju (du skriver det själv) inga konsumentmaskiner som påverkas, eller ens kan läsa av den koden. Med andra ord förflyttas den inte när man gör digitala kopior och dina argument sen tidigare faller därmed ihop i spillror.

Lagom moget och duktigt av dig att vara så rak på sak och lägga fram bevis för dina resonemang.

...

Vi vill fortfarande ha en källa på detta påstående som aldrig har bevisats.

PAL och NTSC har visst med saken att göra eftersom vi pratade om regionsskydd och dessa system fungerade som detta innan DVD kom och gör det fortfarande till viss del.

ISRC koden spärrar digital kopiering i vissa system och gör det möjligt att spåra piratkopiering på nätet så nog har det med DRM att göra, väldigt mycket till och med.

OSX går inte att installera på de flesta PCs utan ett avsevärt meckande Apple skulle kunna ändra på det, men de lär inte göra det....

Piratkopierings omfattning är svårt att bevisa men på stora piratfildelningsnätverk så har ganska många svenska artisters CD skivor enligt fildelarsitens statistik laddats ned betydligt mer än de sålts..

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är fortfarande inte DRM. Inkompabilitet är fortfarande inte samma sak som designmässig utelåsning. Kommer du att hävda att 2-pin 220V ström-kontakter som finns i stora delar av europa är DRM-skyddade eftersom de inte fungerar i hela världen? Därefter att AM/FM-banden innehåller DRM eftersom man inte kan sända AM-signal på FM-bandet?

Niklas vakna nu! Vi pratade om regionskydd....

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

torsig1967 liknar det vid EAN-koder. Det är precis vad det är. Bara för att du ätit upp limpan så äter du inte upp EAN-koden. Det har med andra ord inget med DRM att göra.

Jo det har det absolut, du har missförstått vad DRM är det är inte enbart ett kopieringsskydd..och jämförelsen med EAN är lite fel eftersom ISRC följer med genom hela systemet...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Här kan du gratis ladda ner Mac OS X från Apple att installera på vilken dator du vill. Lagligt är det också. Uppdaterades senast 29/12 2006 i och med uppdateringen till 10.4.8. Fönsterhanterare får du dock skaffa själv. T.ex. Gnome.

Du skämtar va? Varför kan man inte köpa OSX för PC från Apple? Om nu Jobs tycker det är fel med DRM och inlåsning fån bolagens sida så borde ju OSX gå att installera på de flesta PCs...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Kan du länka till den statistiken eller i alla fall tipsa om ungefär vart den finns. Du börjar bli lite smått irriterande. Du vill väl inte att vi helt enkelt ska tro att du ljuger ihop det du skriver här?

Du kör med din vanliga o-nica stil, men gå till Piratebay och kolla på deras statistik så hittar du massor av exempel ett är Ison & Fille deras CD har sålt runt 1500 ex. Bara på Piratebay har en torrent(säkert inte den enda som legat uppe) laddats ned nästan 1000 gånger sen finns det ju fler piratnästen och folk piratbränner ju och ger CD till polare...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

NTSC/PAL är inga regionskydd, inte DRM heller, diskussionen handlar om DRM.

NTSC/PAL fungerade defacto länge som regionsskydd, NTSC filmer gick inte att spela i PAL videomaskiner och viceversa.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Väldigt få apparater kan ens läsa den. Det krävs ju specialutrustning enligt IFPI för att ens läsa ISRC.

Det är just det som är poängen....

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Nej, jag skämtar inte om inte skämtar Apple med mig aprillo.
Apple tjänar pengar på att sälja hårdvara, inte mjukvara. Jobs tycker att det är fel med DRM och har inget DRM på Mac OS X. Darwin, som är grunden till Mac OS X går att installera på de flesta datorer.

Du vill alltså inte se hyckleriet, Dessutom så tjänar Apple pengar på mjukvaran för utan den så skulle inte lika många köpa deras hårdvara

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Hur många skivor hade Ison & Fille sålt om fildelningsnätverk inte funnits? Enligt den senaste uträkningen du och jag gjorde innan jul hade de sålt ca 0% fler skivor.

Nej dom och många andra hade utan tvivel sålt fler. Hiphop CD försäljningen har ju nästan utraderats på grund av piratfildelningen trots att skivorna har blivit bättre.....

Ursprungligen av Simon Templar:

ISRC koden spärrar digital kopiering i vissa system och gör det möjligt att spåra piratkopiering på nätet så nog har det med DRM att göra, väldigt mycket till och med.

Om jag förstår dig rätt menar du att ISRC-koden hänger med vid rippning. Alltså skrivs in wav-headern. Eller? Fullt möjligt. inom t.ex. broadcast kan jag tänka mig att det t.o.m. är önskvärt. Jag är inte fullt införstådd med nomenklaturen, men att kalla detta DRM förefaller inte riktigt korrekt.

Hur som helst, att det hos den vanlige användaren skulle spela någon som helst roll för möjligheten att göra nya kopior av filer från en rippad cd måste du nog vänligen presentera någon slags bevis för. I vilka system menar du att kopieringen spärras och vid vilken typ av kopiering?

Ursprungligen av Simon Templar:

De flesta Cd går att kopiera en gång men ska du kopiera dom vidare digitalt till Cd så kan det bli stopp. Och som sagt alla CD har en del "hemliga" spårkoder som är en typ av DRM..

Jag vet inte riktigt vad Simon pratar om här men jag ger mig på en gissning.

1. Kopiering en gång.
Detta är väl det gamla SCMS-systemet som utvecklades för att förhindra gammeldags digital realtidskopiering via digitalsladd (spdif) mellan CD, CD-DAT, DAT. Det är för längesedan överlistat (jag har själv en moddad DAT, systemet gjorde livet till ett helvete för hobbymusiker med DAT) och i nuläget totalt ointressant. Vem kopierar i realtid idag? Man rippar ju direkt till fil och då finns inga SCMS-flaggor kvar. Jag har aldrig varit med om en rippad fil som inte går att kopiera.

2. De hemliga spårkoderna .
Detta får mig att tänka på likaledes gammeldagsa kopieringsskyd som "Copy Protection". Det hemliga låg väl i att man gjorde felaktiga TOC:ar med mera så att gammeldagsa CD-ROM-läsare fick spatt medans vanliga audio-cd-spelare kunde hantera eländet med sina felkorrigeringsalgoritmer. I vart fall finns det ju inga garantier för att någon hemlig spårinformation hamnar på fil då man rippar. Det kräver ju i så fall att rippningsverktyget känner till de hemliga meddelandena. En wav-fil är alltförolik audio-cd-formatet för att några hemligheter bortom de egentliga protokollen skall kunna hänga med i överföringen. Och vad skulle då dessa hemliga meddelanden ställa till med för hinder vid digital filkopiering? Som sagt, mig veterligen går alltid rippade filer att kopiera.

Jag tror alltså Simon har grund för det han säger men det saknar betydelse i det här sammanhanget. Det är lika aktuellt som PAL och NTSC.

--

EDIT: Whoops, under det att jag skrev så lade Simon efter idogt agentarbete fram sanningen om de hemliga koderna - ISRC koder nämligen.

Inte direkt hemligt kanske då eller? Ungefär lika hemligt som EAN-koden på limpan i ICA-affären.

Ursprungligen av apple4ever:

DRM har ju en trevlig tanke bakom sig (för företagen), men varför orkar de ens när de vet att det ändå blir crackat efter ett tag?

Därför att det är en minoritet som orkar knäcka skydden, även om det går. De allra allra flesta som köper låtar idag på iTMS lever faktiskt med de begränsningar som finns. I onödan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-06 22:42

Känns som Steve har ngt lurt i baktanke..

Ursprungligen av fredHo:

Känns som Steve har ngt lurt i baktanke..

Varför det? Om Apple inte tvingades ha DRM på sina låtar på iTunes Store, då skulle ingen längre kunna anklaga Apple för att missbruka sin ställning på marknaden och för att låsa in kunder. De processer som sker i Europa nu, som i Norge och Frankrike, där folk arbetar för att tvinga Apple att låsa upp sitt skydd (trots att det inte fungerar så - se Grubers artikel ovan) - dessa processer skulle vara meningslösa om Apple sålde låtarna utan skydd.

Ursprungligen av fredHo:

Känns som Steve har ngt lurt i baktanke..

Inte gör han det av godhet i alla fall:

http://theinquirer.net/default.aspx?article=37492

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-02-06 23:04

Oj det var en maffig text! Hoppas att någon på de fyra stora musikbolagen nu orkar läsa detta också

Hittade lite småsaker att gnälla på

Citat:

And since 97% of the music on the average iPod was not purchased from the iTunes store, iPod users are clearly not locked into the iTunes store to acquire their music.

Verkar inte som en korrekt slutsats, troligen är minst hälften av detta piratkopierat. Det är väl knappt nån under 40 som KÖPER musik nu för tiden?

Citat:

The most serious problem is that licensing a DRM involves disclosing some of its secrets to many people in many companies, and history tells us that inevitably these secrets will leak.

Finns det verkligen nån seriös expert inom området som förespråkar Security through obscurity?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-02-07 00:16
Ursprungligen av ptolemy:

Hittade lite småsaker att gnälla på

Verkar inte som en korrekt slutsats, troligen är minst hälften av detta piratkopierat. Det är väl knappt nån under 40 som KÖPER musik nu för tiden?

Vad har det med citatet du visar att göra? Han säger bara att 97% är inte köpt på iTunes. Hur ere me engelskan

Ursprungligen av ptolemy:

Finns det verkligen nån seriös expert inom området som förespråkar Security through obscurity?

Ja. Alla skulle jag tro. Fråga CIA, bankerna, e-betalningssystemen, Visa, Bankomat AB, etc, etc, etc. Kryptering är ett fundament som det moderna samhället vilar på. Kryptering måste per definition vara hemlig. Eller hur tänker du?

Ursprungligen av mjg:

Ja. Alla skulle jag tro. Fråga CIA, bankerna, e-betalningssystemen, Visa, Bankomat AB, etc, etc, etc. Kryptering är ett fundament som det moderna samhället vilar på. Kryptering måste per definition vara hemlig. Eller hur tänker du?

Du har missuppfattat vad "security through obscurity" innebär. En väldesignad kryptering är säker även om alla vet hur den fungerar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Security_through_obscurity

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-07 08:49

En svensk översättning finns på MacWorld.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-07 09:13

Får också ta och räcka upp handen som (snart) 24-åring. Jag köper all musik där jag vill stödja artisten, och då är det alltid genom köp av fysiska skivor.

Jag har köpt en låt via CDON (de var de enda som hade låten), då rippade jag låten och delade med mig den direkt till min syster. Grejjen är den att även hon köper CD-skivor av de artister hon tycker om. Hade låten sålts på singel istället så hade de sålt två exemplar till oss... även om priset hade varit det tre gånger högre / enhet.

Jag har en CD som är "kopieringsskyddad", men det måste vara ett tidigt stadium, för vilken mjukvara som helst klarar att rippa skivan rakt av.

Ursprungligen av ptolemy:

Verkar inte som en korrekt slutsats, troligen är minst hälften av detta piratkopierat. Det är väl knappt nån under 40 som KÖPER musik nu för tiden?

*räcker upp en hand* Jag är 30 och jag köper min musik. Inte digitalt på nätet, utan på cd. Är det så himla konstigt? Om man laddat hem något och gillar det så köper man det, så enkelt är det för en del. Bara för att man kan betyder det inte att man gör.

Bevaka tråden