Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byter tillbaka...

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-08 19:29
Ursprungligen av Olle@mac:

Ännu mera talande är att det är hans 4:e inlägg ( startade tråd ), kanske säger det mer om hans *vilja* att lära sig hur en mac fungerar... med det i bakhuvudet så kan jag inte ta varken honom eller tråden på allvar.

Rätt så, Olle!
Man ska inte ta detta på så blodigt allvar, mina tankar är;

Här hade han suttit i många år och käkat hallon.
Och sedan har fler och fler sagt till honom hur gott det är med jordgubbar, så många att han faktiskt köpte egna jordgubbar! Bara för att andra sa att det var så gott.

Tänk dig vad besviken han blev när det inte alls smakade som hallon!!
Han har provat att äta dom med socker, med grädde, med mjölk och fil... utan resultat! Det smakar lik förbannat jordgubbar
Han har tillochmed provat och koka sylt på dem och konservera dem... men inte fan kan han få dem att smaka hallon!
Slutsats: Jordgubbar är värdelösa!!! (... för dom smakar inte som hallon)

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-08 19:35

Jordgubbar är bäst Join our side.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-09 00:29
Ursprungligen av boris91:

Jordgubbar är bäst Join our side.

You got it, mister! Earthmen rules!!
And HallwayOn's suck

• Medlem
  • Borgholm
  • 2007-02-07 15:28

Vore kul att höra VARFÖR Robertino överhuvudtaget bytte TILL mac....
Vilka kriterier hade han satt upp inför bytet?
Låter lite som ett hopp och lek byte...

Ursprungligen av robertino:

Tack till alla här på forumet som hjälpt mig med mitt byte från PC till Mac men tyvärr, jag klarar inte av Macen, jag har blivit för Windowfierad...

En del av orsakerna till switching back (i ingen särskild ordning):

Vissa funktioner som tex scrollning kräver två händer (page up/down, home/end)
Att arbeta med office är oerhört trögt på macen (gillar inte macs egna ordbehandlingsprogram).
Så fort jag scrollar så går kylfläkten igång.
Ibland hakar macen upp sig och den färgglada snurrande cirkeln dyker upp.
Den dåliga ergonomin på macen, då specifikt den vassa kanten som äter opp min handleder.
Avsaknaden av Del tangenten.
Den dåliga utforskaren som inte är överskådlig.
Fotografihanteringen är usel, de hamnar inte där jag alltid vill ha dem.
Att det är svårt att associera öppnandet av filer till de program jag vill använda (särskilt då att det inte går att få adobe att öppna pdf filer utan de startas med "preview").
Kortkommandon och snabbkommandon i word mac är inte lika som på PCn.
Utskrifter är en pärs som inte alltid fungerar som jag vill, detta är mycket tydligare visualiserat på PCn.
Surfprogrammen är dåliga, i safari fungerar inte åäö och i firefox förekommer annat strul.
Jag upplever macen mer som en hopp o lekdator än PCn.

Plus en hel del annat...

Macen har visat sig, för mig, inte ha en enda egenskap som är bättre än PCn (windows), tvärtom har den visat sig vara sämre i allt vilket jag tycker är synd, jag hade högre förhoppningar med tanke på allt gott jag hört om Mac. Det blev en dyrköpt lärdom för mig.

Datorn är till salu på säljforumet.

/Robertino

Tycker det är bra att du gör vad som känns rätt. Alla fungerar olika och mac passar tydligen inte dig (inget ont i det!). Jag blev själv rätt besviken på kvalitén när jag köpte min macbook (blev snarare 70% vatten och resten ansträngning när den havererade) men jag orkar bara inte med allt strul i windows. Mac OS X är för mig ett mycket bättre system.
Men jag håller med dig vad gäller utforskaren vs. finder förutom att explorer hade en förmåga att krascha rätt ofta. Jag saknar speciellt funktionen klipp ut -> klistra in.

Synd att du inte gillade macen.
Lycka till

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-07 16:01

Många som kommer från pc som säger att de saknar "klipp ut".
Funtionen känns lite överflödig om man kör kolumnläge i Finder, det är ju bara att ta filen och dra till den mapp man vill flytta filen till. Håll filen över en mapp så öppnas den, går t o m att ställa in hur fort mappar ska öppnas när man håller en fil över den (mellanslag öppnar direkt).

Ursprungligen av Hepp:

Många som kommer från pc som säger att de saknar "klipp ut".
Funtionen känns lite överflödig om man kör kolumnläge i Finder, det är ju bara att ta filen och dra till den mapp man vill flytta filen till. Håll filen över en mapp så öppnas den, går t o m att ställa in hur fort mappar ska öppnas när man håller en fil över den (mellanslag öppnar direkt).

Det är väldigt jobbigt att behöva använda musen till en sådan sak tycker jag. Jag har dock funnit att quicksilver löser det hyffsat åt mig (fil - move to - mapp)

edit: Men som sagt, det är ju en smaksak och behövs inte bråkas över. Alla är olika.

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-07 17:28

Jag har dock funnit att quicksilver löser det hyffsat åt mig (fil - move to - mapp)

Hur gör du det?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Jag har dock funnit att quicksilver löser det hyffsat åt mig (fil - move to - mapp)

Hur gör du det?

Yes!!

ploppar fram QS, skriver t.ex. "Desktop" (räcker med desk för att det ska hitta), väljer rätt fil i mappen med piltangenterna, trycker tab, skriver "move" så att kommandot "move to" väljs, trycker tab, skriver målmappen, retur. Låter krångligt men går riktigt fort HOppas jag beskrev tillräckligt annars får du skälla på mig.
Ha det fint

Edit: Om man ställer in i QS att den ska leta igenom alla mappar på hela hårddisken räcker det att man skriver filens namn från början. Dock så glömmer jag alltid bort hur man ställer in detta så jag kör så här

om man verkligen lär sig os x och unix så ligger Mac med dess operativ ljusår framför Windows ...

men vista lär sig aldrig ...

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-07 16:17

Jag tycker absolut att du ska byta tillbaka, har man så mycket problem som du har så är det det enda rätta. Framförallt verkar du helt ovillig att anpassa dig till nya miljöer, och eftersom Mac OS X inte är eller försöker vara en Windows-emulator så gör du rätt i att byta tillbaka. Frågan är varför du bytte från Windows överhuvudtaget när allt olikt Windows är fel för dig.

Dock ska du veta att de flesta av dina punkter helt enkelt inte stämmer för de flesta av oss. Se Doktor Gs inlägg ovan (även om han uttrycker sig med viss attityd så stämmer det han skrivit - många problem du har är problem hos dig, inte hos Mac).

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-07 17:59

Coolt!
Bra beskrivning.

Yes!!

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-02-07 20:22

Vanligaste problemet många har är att de använder Mac:en som en PC.

Ett bra exempel är när jag för första gången skulle avinstallera ett program på macen.. Satt i en halvtimme och kolla i deverse menyer och systeminställningar för att hitta vart f*n man avinstallerar någon stans. När jag sedan fick reda på att man bara drog programmet till papperskorgen, var jag fast.. Det är ju så här det alltid borde ha fungerat. Och det är den filosofin som gör mac till en vinnare.

Jag fastnade när jag startade upp den och insåg att installationen låg ghostad på hårdisken, räckte för mig, eller när jag fick lådan, kan inte riktigt bestämma mig

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-09 00:43
Ursprungligen av bisebusen:

Jag fastnade när jag startade upp den och insåg att installationen låg ghostad på hårdisken, räckte för mig, eller när jag fick lådan, kan inte riktigt bestämma mig

Ursäkta, jag tycker som du och gillar samma slutresultat :), men hur kan du tycka att det var coolt med en "ghostad" installation?
Både Dell och IBM gör likadant.
Faktum är, om din IBM Thinkpad's windows kraschar "beyond the capability of booting the OS" kan du fortfarande starta "utility-mode" och kopiera ut valfria kataloger på CD elelr USB-disk. (OBS direkt genom att trycka på den "blå knappen" vid power-up, dvs du kan göra en återställning utan någon CD)
Jag vet för... "I've been there, done it, and got the t-shirt..."

På samma sätt kan du återställa en "pajjad", obootbar, dator i det skick den hade när du packade upp den ur kartongen.
Och mac-reklamen har rätt, efter den återställningen måste du börja med att radera "all trial software"

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-08 08:27

Gott folk - låt honom vara!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Han tycker annat och det måste man respektera - men jag tror främst att man borde låta denna gå, så vi slipper massa sura inlägg om Macen vilket den inte förtjänar..
Jag har varit där...

Apropå vassa kanter kan nog Järn-Handel bidra med ett och annat!

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-10 01:18
Ursprungligen av leszek:

Gott folk - låt honom vara!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Han tycker annat och det måste man respektera - men jag tror främst att man borde låta denna gå, så vi slipper massa sura inlägg om Macen vilket den inte förtjänar..
Jag har varit där...

Apropå vassa kanter kan nog Järn-Handel bidra med ett och annat!

Det här är ett diskussionsforum, att diskutera är vad vi är här för. Om han inte ville att vi skulle bemöta hans åsikter med våra egna så kanske han inte borde ha startat en diskussion överhuvudtaget.

Ursprungligen av Jogin:

Det här är ett diskussionsforum, att diskutera är vad vi är här för. Om han inte ville att vi skulle bemöta hans åsikter med våra egna så kanske han inte borde ha startat en diskussion överhuvudtaget.

det är skillnad på en diskussion och en rantsession.

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-08 08:46
Ursprungligen av robertino:

Att det är svårt att associera öppnandet av filer till de program jag vill använda (särskilt då att det inte går att få adobe att öppna pdf filer utan de startas med "preview").
/Robertino

Det är ju här Macen är så överlägsen. I macen kan du assosiera en fil till ett program och den andra till en annan även om de är av samma typ. Vill du att Acrobat ska vara förvalt för filtypen ja då är det bara och klicka för det. Välj filen i finder tryck kingla-i och välj program för filtypen sedan klickar du "change all" eller vad det nu är på svenska "ändra alla" kanske. Så öppnas alla av samma typ i det programmet. Förutom de filer som du anger ska öppnas i ett annat program. Sen om du skapar en fil med preview ja då är ju det programmet valt för den filen.

Jag är irriterad som f** i windows när windows alltid ska öppna vissa filer i Illustrator även om det är i Photoshop jag ska bearbeta dem. Men filtypen kan vara den samma så nästan alla filer som jag öppnar ska öppnas i Illustrator men andra inte. Sjukt att allt är kopplat till fil typen och inte till vilket program som skapade filen.

Jag har träffat flera som tvekat inför att skaffa Mac för att det inte verkar finnas några bra antivirus-program. Samma personer tycker också att det är märkligt att man inte kan starta *.exe eller "Reparera nätverksanslutningar". Hur gör man då när INTERNET inte fungerar?

• Medlem
  • Alingsås
  • 2007-02-11 20:02

Trist . . . men måste säga att de flesta saker du tar upp känns helt främande för mig som trots allt bara kört Mac i 1,5 år. Klarar inte Safari å,ä,ö ??? för att bara ta en av sakerna. Men men . . . alla kan inte gilla samma saker.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-11 20:05

Dååålig stämning kom igen nu allihopp...

Ursprungligen av boris91:

Dååålig stämning kom igen nu allihopp...

http://www.skrattnet.se/kategorier/skamt.php?cat=6&sub=149&id=1648

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-02-12 09:34

...Något i min bakre hjärnbark säger att den under senarste året ändrade ålderstrukturen på 99se gör den tacksam för Flamebites......

....det lär inte vara något problem för den illvillige att starta omfattande diskusioner som lever länge efter det att upphovsmannen lämnat scenen......diskussioner med tveksamt innehåll, som bara urvattnar detta tidigare så sympatiska forum....;)

*asg*
Ringer sin ISP och ber dem Reparera Internet. För det valet har väl dom? Eller?

Klart folk här tycker han gör fel val, men för honom är det säkert rätt att gå tillbaka. Kanske han ska prova mac lite senare igen, när han är mer mottaglig.

Alla gillar inte Mac...punkt!

Äh låt grabben köra pc eller windows. Killen har ju suttit för länge på win, han får bara abstinens när han inte får win kicken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-09 07:57

Men observera att det inte medföljer några återställningsskivor. Du måste intyga att hårdisken gått sönder rent fysiskt innan Lenovo eller Dell kan skicka dig en återställningsskiva - mot betalning givetvis. Med Macarna får du alltid en återställningsskiva. Och inget tjafs med serienummer, "produktaktivering" osv.

Senast redigerat 2007-02-09 16:13

Jag tvingade min flickvän att byta till Mac och slängde ut alla windows maskiner. Hon svär fortfarande ibland men det blir mer sällan nu. Det som retar henne mest är Microsifts version av office som inte alls stämmer överrens med windowsversionen i arbetssätt.

Lite små grejor här o där kan hon förbanna. Hon är dock ganska nöjd för att hennes Mac fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar..........

Ursprungligen av Midmus:

Jag tvingade min flickvän att byta till Mac och slängde ut alla windows maskiner. Hon svär fortfarande ibland men det blir mer sällan nu. Det som retar henne mest är Microsifts version av office som inte alls stämmer överrens med windowsversionen i arbetssätt.

Lite små grejor här o där kan hon förbanna. Hon är dock ganska nöjd för att hennes Mac fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar o fungerar..........

Jag är som din flickvän min pojkvän fick mig att gå till mac. Visst jag satt och surade i ungefär en kanske två månader. Nu har jag suttit ett halvår och jag skulle aldrig byta tillbaka till PC. Kan tillägga att jag precis här i veckan köpt mig en macbook. Jag stog i valet och kvalet pc eller mac och självklart blev det en mac.

Synd att han inte ger mac en chans till. Allt går att fixa och sedan bli van med grejerna. Man får hoppas han kommer tillbaka.

Bevaka tråden