- robertino
- Medlem ●
- Malmö
Tack till alla här på forumet som hjälpt mig med mitt byte från PC till Mac men tyvärr, jag klarar inte av Macen, jag har blivit för Windowfierad...
En del av orsakerna till switching back (i ingen särskild ordning):
Vissa funktioner som tex scrollning kräver två händer (page up/down, home/end)
Att arbeta med office är oerhört trögt på macen (gillar inte macs egna ordbehandlingsprogram).
Så fort jag scrollar så går kylfläkten igång.
Ibland hakar macen upp sig och den färgglada snurrande cirkeln dyker upp.
Den dåliga ergonomin på macen, då specifikt den vassa kanten som äter opp min handleder.
Avsaknaden av Del tangenten.
Den dåliga utforskaren som inte är överskådlig.
Fotografihanteringen är usel, de hamnar inte där jag alltid vill ha dem.
Att det är svårt att associera öppnandet av filer till de program jag vill använda (särskilt då att det inte går att få adobe att öppna pdf filer utan de startas med "preview").
Kortkommandon och snabbkommandon i word mac är inte lika som på PCn.
Utskrifter är en pärs som inte alltid fungerar som jag vill, detta är mycket tydligare visualiserat på PCn.
Surfprogrammen är dåliga, i safari fungerar inte åäö och i firefox förekommer annat strul.
Jag upplever macen mer som en hopp o lekdator än PCn.
Plus en hel del annat...
Macen har visat sig, för mig, inte ha en enda egenskap som är bättre än PCn (windows), tvärtom har den visat sig vara sämre i allt vilket jag tycker är synd, jag hade högre förhoppningar med tanke på allt gott jag hört om Mac. Det blev en dyrköpt lärdom för mig.
Datorn är till salu på säljforumet.
/Robertino
Synd att du byter tilllbaka men jag tror att du skulle ha haft en bättre macupplevelse om du hade satt i lite mer minne i din macbook som jag såg bara hade 512MB minne. OS X behöver minst 1GB för att komma till sin rätt. De flesta av dina andra mac-anmärkningar är petitesser och lätt fixade men jag förstår att du såg dom som irritationsmoment. Att skriva att Macen inte hade en enda egenskap som du tyckte var bättre än en Windowsdator låter dock lite märkligt.
scrollning, 2 fingrar på styrplattan...
kringla + blanksteg samma som del
var i safari funkar inte åäö? mina tycks iaf funka precis som tänkt.. firefox funkar även det utmärkt, ända jag saknar är shockwave player men det är knappast macens fel...
har inte så mkt att tillägga då jag inte kan uttala mig om resten, dock har jag aldrig fått problem av att det skulle vara skarpa kanter, kan juh vara jag som är hårdhudad, vad vet jag:-)
Vissa funktioner som tex scrollning kräver två händer (page up/down, home/end)
Nej.
Att arbeta med office är oerhört trögt på macen (gillar inte macs egna ordbehandlingsprogram).
Office är än så länge en PPC-version, självklart är det trögt då det emuleras.
Så fort jag scrollar så går kylfläkten igång.
Ibland hakar macen upp sig och den färgglada snurrande cirkeln dyker upp.
Sätt i mer minne.
Den dåliga ergonomin på macen, då specifikt den vassa kanten som äter opp min handleder.
Smaken är som baken.
Avsaknaden av Del tangenten.
Funktion + backsteg
Den dåliga utforskaren som inte är överskådlig.
Finder lämnar en del att önska men är bättre än utforskaren
Fotografihanteringen är usel, de hamnar inte där jag alltid vill ha dem.
Fel.
Att det är svårt att associera öppnandet av filer till de program jag vill använda (särskilt då att det inte går att få adobe att öppna pdf filer utan de startas med "preview").
Nej.
Kortkommandon och snabbkommandon i word mac är inte lika som på PCn.
Byt ut kontroll mot kommando.
Utskrifter är en pärs som inte alltid fungerar som jag vill, detta är mycket tydligare visualiserat på PCn.
Återigen har du fel, men delvis rätt i att Windows har en praktisk förhandsvisning i utskriftsfönstret.
Surfprogrammen är dåliga, i safari fungerar inte åäö och i firefox förekommer annat strul.
Återigen ett felaktigt påstående, orsakat av skit bakom spakarna.
Jag upplever macen mer som en hopp o lekdator än PCn.
Och jag anser att Windows är en spelplattform.
Macen har visat sig, för mig, inte ha en enda egenskap som är bättre än PCn (windows), tvärtom har den visat sig vara sämre i allt vilket jag tycker är synd, jag hade högre förhoppningar med tanke på allt gott jag hört om Mac. Det blev en dyrköpt lärdom för mig.
Tja... är man dum så är man.
Robertino. Hade du gjort något av följande hade samtliga av dina problem förutom de vassa kanterna och Findern/filbläddaren blivit lösta direkt:
1. Läst den korta men utmärkta manualen.
2. Använt hjälpen i Mac OS X.
3. Frågat här på forumet (sökt, till och med då alla dina "problem" finns lösta ti tidigare diskussioner).
Känner igen typen.
man är rädd att satsa på fel häst. Hade Vista dykt upp om 6 månader hade snubben haft kvar sin Mac.
"Gräset är alltid grönare på andra sidan"
När byte till Vista skett så kommer den burken att säljas eller "nedgraderas" till XP, sedan blir det nog en sväng över Linux-köret... sedan , hmm...Macen var inte så dum...
Jisses du är rolig!
Jag söker en deleteknapp för att det är smidigt.
Du säger "varför?" när man kan "markera och sudda"
Mitt svar är enkelt! För att det är smidigt att använda en knapp istället för att lattja med markera osv osv...
Sedan tackar du en användare när han tipsar om ett bra sätt att använda en deletefunktion?
Så hur skall du ha det? Var det inte så smidigt att markera och trixa eller?
Sedan kan alla andra gnälla hur mycket ni vill på att man är windowsifierad osv...
Tex jag skall ändra i "www.aftonbladet.se" har brottom, ställer markören framför "punkten". Suddar bort "www.aftonbladet" men sen vill jag snabbt få bort ".se" också på ett snabbt och smidigt sätt, hur gör jag? ge mig en smidig lösning. Flyttar handen från "sudden" till ctrl+d? eller använder 2 händer och kör fn+sudd? Kan ni inte hålla med om att det smidigaste hade varit att flytta 1 finger 0.5cm och trycka på delete? Ps. Använder bara en hand när jag normalt skall utföra jobbet.
Mvh Öberg
Jisses du är rolig!
Mitt svar är enkelt! För att det är smidigt att använda en knapp istället för att lattja med markera osv osv...
Sedan tackar du en användare när han tipsar om ett bra sätt att använda en deletefunktion?
Sedan kan alla andra gnälla hur mycket ni vill på att man är windowsifierad osv...
Tex jag skall ändra i "www.aftonbladet.se" har brottom, ställer markören framför "punkten". Suddar bort "www.aftonbladet" men sen vill jag snabbt få bort ".se" också på ett snabbt och smidigt sätt, hur gör jag? ge mig en smidig lösning. Flyttar handen från "sudden" till ctrl+d? eller använder 2 händer och kör fn+sudd? Kan ni inte hålla med om att det smidigaste hade varit att flytta 1 finger 0.5cm och trycka på delete? Ps. Använder bara en hand när jag normalt skall utföra jobbet.
Mvh Öberg
Du klickar ju bara på ikonen i adressfältet som är framför "http" etc, då markeras allt och sedan skriver du in hela adressen igen. Sitta och sudda allt först och sedan skriva nytt är onödigt oavsett vilket håll du suddar på.
Du klickar ju bara på ikonen i adressfältet som är framför "http" etc, då markeras allt och sedan skriver du in hela adressen igen. Sitta och sudda allt först och sedan skriva nytt är onödigt oavsett vilket håll du suddar på.
Kombinera detta med faktumet att man lärt sig skriva fortare än pekfingervals...
ALDRIG upplevt att det skulle vara käckt att ha en sådan knapp, eller att det skulle vara jobbigt på ngt sätt att leva utan den...
Sicket i-landsproblem....
Macken har "enknappsmusens förbannelse", PC har "deleteknappens välsignelse"
suck
Jisses du är rolig!
Mvh Öberg
Använd Cmd + L istället och sen kombinera piltangenterna med Shift och Alt för att förflytta dig mellan och markera önskade delar av adressfältet. Som exmpel ändra från .se till .com i Firefox:
1. Cmd + L
2. >
3. <
4. Shift + < x2
5. Skriv com i stället för se
(> = piltangent)
Obs, det ser och låter krångligare än vad det är, när man väl fått upp fingerfärdigheten så går det blixtsnabbt.
Det finns ett program som heter DoubleCommand som man kan använda till att mappa om vad olika tangenter ska göra. Själv använder jag aldrig enterknappen på min MacBook, så jag mappade precis om den till "delete" (eller "forward delete" som den väl egentligen heter i macvärlden). Bara ett tips om du, som jag, vill ha en knapp för delete.
Sen tycker jag att ctrl+a och ctrl+e är smidiga för att ta sig till början och slutet av rader.
On topic så anser jag att om man vill att OS X ska bete sig som Windows, eller man inte har så mycket vilja att lära sig hur det fungerar i OS X, eller att anpassa sig över huvud taget, så bör man stanna kvar på Windowssidan. Jag kan säga att jag själv var lite skeptisk till OS X, och kände mig lite klaustrofobisk, de första månaderna, eftersom jag inte hade lika bra koll som under Windows. Som det är nu föredrar jag att stå ut med OS X uppsättning problem framför dem som finns under Windows.
Jag tycker filhanteringen i OS X fungerar alldeles utmärkt - går mycket fortare för mig att navigera mellan mappar än i XP.
Har märkt, på mitt jobb iallafall, att många är kvar i det gamla OS 9-tänket och ännu inte kopplat kolumnläget. Och då är det förståss väldig osmidigt.
Ni som fortfarande navigerar i symbol- eller listläge, ställ genast in Finder till att öppna alla fönster i kolumnläge!
Lägg era alias i sidofältet istället för på skrivbordet (behövs inte alls många, det kommer ni att märka). Allra snabbast går det att navigera med piltangenterna.
När ni ska kopiera eller flytta filer så öppnar ni bara upp ett fönster till - två fönster är allt som behövs för all filhantering.
Är man invand på Windows så är det givetvis en omställning. Är man inte inställd på att behöva ändra sitt arbetssätt så är det ingen anledning till att switcha. Det har gått lite mode i att byta till mac och många byter utan att egentligen fråga sig varför man gör det.
Välkommen tillbaka om du skulle inse att macen passar dig bättre!
Självklart kräver det en inlärningsperiod att byta till en ny miljö och har man inte tid eller lust till det så är det bättre att stanna i Windows-miljön
Ibland är det tydligen svårt att lära en gammal hund sitta...
Själv har jag använt DOS och alla Windows versioner sedan 1987 men har nu fullständigt tröttnat på allt strul med Windows och att alltid behöva underhålla Windows datorer. En fräsch installation av Windows (XP) är riktigt trevlig, men bara efter ett kort tag börjar systemet slagga och bli instabilt. Sedan har man ju också alla dessa tilläggsprogram som behövs för att kunna använda datorn... Virusscanner, anti-spyware + allt annat som behövs gör ju att man kan ta en kopp kaffe (eller två) innan allt är uppstartat.
Jag förstår att DEL knappen är så populär hos Windows användare och de tror att den behövs i OS X. Det är ju den populäraste och mest kända funktionen i Windows; CTRL+ALT+DELETE
Är det någon som är 'Windowfierad' (som robertino kallar det), så är det väl jag och jag har upplevt bytet till Mac som mycket enkelt. Visst finns det saker som fungerar på annat sätt, men är man bara öppen för att lära sig något nytt och se eventuella fördelar med att vissa funktioner fungerar som dom gör så är switchningen en enkel match. Det ända som jag upplever som störande är att alla websidor inte är kompatibla med Mac, men frågan är vem man skall skylla på där...
Jag känner inte igen mig i något av de kritiska punkter som nämns och jag har haft min Mac kortare tid än robertino. Nej, ta bort din annons, ge Mac'en en chans till och läs igenom den enkla manualen samt använd detta excellenta forum och du har en dator som fungerar och fungerar och fungerar och fungerar...
Robertino du har alldeles för bråttom och har inte gett macen en ärlig chans. De besvärligheter du räknar upp tyder ju på att du inte hunnit lära dig hur man gör än. Har du svår windowsångest så lägg in XP med bootcamp ett tag. Sen kan du gå tillbaka när det känns bättre och ta tag i en sak i taget.
Använd den hjälp som finns att få för nybörjare hos Apple och i forum och i systemet.
Här är en nystartad site för nybörjare
http://macforbeginners.com/
eller den här
http://switchtoamac.com/guides/
Ett annat forum där man får väldigt snabba svar är MacWorld.se
Så här gör man för att bestämma vilket program som ska öppna säg i ditt ex pdf-filer:
Markera filen, visa info, välj öppna med adobe reader, välj ändra alla
Intressant att den gode Robertino inleder med att tacka för all hjälp han har fått här på forumet...
När det endast är två frågor som lyfts av honom, utforskaren och utskriftshantering, så måste resten vara frågan om rent "tyckande"...
Intressant att den gode Robertino inleder med att tacka för all hjälp han har fått här på forumet... När det endast är två frågor som lyfts av honom, utforskaren och utskriftshantering, så måste resten vara frågan om rent "tyckande"...
Ännu mera talande är att det är hans 4:e inlägg ( startade tråd ), kanske säger det mer om hans *vilja* att lära sig hur en mac fungerar... med det i bakhuvudet så kan jag inte ta varken honom eller tråden på allvar.