Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag bytte tillbaka till PC men minns OSX med glädje

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2007-02-28 20:28
Ursprungligen av mendezzz:

/klippt/ när jag tänkter efter har jag nog aldrig hört någon ringa till MS eller Apples support /klippt/

Jag har ringt till Apple support 2-3 gånger och rekommenderar dem varmt. Jag har aldrig behövt vänta i telefonkö, supportmänniskorna har varje gång varit enormt kunniga på problemområdet och dessutom varit väldigt duktiga på att identifiera min kunskapsnivå. Utan stress har de snabbt diagnosticerat och löst problemet eller föreslagit reparation. URBRA folk.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-28 08:24
Ursprungligen av lepra_macintosh:

Och vem behöver support? Jag har haft dator i 20 år och aldrig använt mig av support. Jag känner inte heller någon som använt sig av support...jag tror inte heller att support kommer att vara ett alternativ i framtiden heller för mig eller någon jag känner.

... och det skriver du i ett ... ehhh supportforum ...

En del i det som är Mac, är att hårdvara och mjukvara är testad ihop och anpassad efter varandra. Förutom att operativsystemet bygger på en kärna från Unix som är stabilare än Windows, så är det just detta med kombinationen stabilt operativsystem med stabil och testad hårdvara som är den främsta anledningen till att Macen fungerar på många sätt bättre och mer stabilt än en Windows-dator med mängder med möjliga hårdvarukonfigurationer. Med detta sagt är det inte alls säkert att Mac OS X på en egentlig Windows-maskin skulle vara så mycket stabilare i jämförelse mellan Windows på PC och Mac på Mac.

Och ärligt talat så upplever jag att Windows XP under Parallells är mer stabilt än Windows på en PC.

Och sen klagar man på att Macen är dyr - men uppenbarligen är det något med hårdvaran som gör den mer stabil och mer välfungerande än en Windows PC. Jag betalar gärna för denna merkostnad eftersom jag tjänar in det genom att jag blir mer kreativ och kan utnyttja min dator mer, än jag har kunnat göra med mina Windows PC maskiner eftersom de har krävt mycket mer tid och pengar i underhåll.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-28 10:47
Ursprungligen av Raphael:

Och sen klagar man på att Macen är dyr - men uppenbarligen är det något med hårdvaran som gör den mer stabil och mer välfungerande än en Windows PC.

Det har till största delen inte med hårdvaran att göra överhuvudtaget.

Eller Linux om man blir less på krascher å kostnader.

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-12 14:38
Ursprungligen av lepra_macintosh:

Eller Linux om man blir less på krascher å kostnader.

Då kan du ju inte spela och vad ska du då med ditt "värsting-grafikkort" till?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-12 16:51

Han har en bra poäng.
Jag skulle oxå vilja se en uppgraderingsbar mac.
Och en mac pro är mer prestanda än iaf jag vill betala för.
Apple borde släppa en dator i imac-klassen med utbytbart grafikkort och lätt att byta minne, hårddisk o cpu.
Utan inbyggd skärm.
En "mac" helt enkelt.
Det är vad som saknas i sortimentet.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-12 19:31
Ursprungligen av Json_81:

Han har en bra poäng.
Apple borde släppa en dator i imac-klassen med utbytbart grafikkort och lätt att byta minne, hårddisk o cpu.
Utan inbyggd skärm.
En "mac" helt enkelt.

Tack vare att denna konfigurationsmöjlighet saknas på Mac så saknas också problem med drivers. Typ 90% av alla datorproblem beror på problem med drivers. (90% av all statistik är påhittad, så även denna, men you get my point...) Apple kommer därför aldrig att erbjuda en Mac med PC-liknande konfigurationsmöjligheter. Ledsen, men det är kompromissen som krävs för att göra Macen så stabil och välfungerande som den är.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-12 19:52
Ursprungligen av Jogin:

Tack vare att denna konfigurationsmöjlighet saknas på Mac så saknas också problem med drivers. Typ 90% av alla datorproblem beror på problem med drivers. (90% av all statistik är påhittad, så även denna, men you get my point...) Apple kommer därför aldrig att erbjuda en Mac med PC-liknande konfigurationsmöjligheter. Ledsen, men det är kompromissen som krävs för att göra Macen så stabil och välfungerande som den är.

Konstigt att linux kan vara välfungerande med pc-plattform om det nu är konfigurationsmöjligheterna det är fel på.

Processor kräver inga drivrutiner. Inte heller hårddisk. Dock antar jag att processorn går att byta i mac mini och imac?
Då återstår grafikkortet.
Då det går bra att byta i mac pro förstår jag inte vad som skulle hindra att göra det möjligt i en billigare modell.
Drivrutiner finns ju uppenbarligen i OS X både för nvidia och ati kort.

Sen kan jag ju förstå att apple inte vill möjliggöra att bygga maskinen helt själv som på pc-sidan där det är problem med olika moderkort och kompatibilitet mm.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-12 19:56

Konstigt att linux kan vara välfungerande med pc-plattform om det nu är konfigurationsmöjligheterna det är fel på.

Processor kräver inga drivrutiner. Inte heller hårddisk. Dock antar jag att processorn går att byta i mac mini och imac?
Då återstår grafikkortet.
Då det går bra att byta i mac pro förstår jag inte vad som skulle hindra att göra det möjligt i en billigare modell.
Drivrutiner finns ju uppenbarligen i OS X både för nvidia och ati kort.

Sen kan jag ju förstå att apple inte vill möjliggöra att bygga maskinen helt själv som på pc-sidan där det är problem med olika moderkort och kompatibilitet mm.

Alltså Apple ska inte jämföras mot PC-marknaden, det är ju endel utav den marknaden. Jämför Apple med Dell, HP, Acer osv.

En PC kan man bygga själv, men det blir ingen Dell eller Apple...

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-12 20:07
Ursprungligen av Sidde:

Helt riktigt. Hur stora konfigurationsmöjligheter finns med en Dell? Större än Mac naturligtvis, men man kan väl ändå inte välja vilket grafikkort och vilket moderkort man vill, eller hur? (Just grafikkortet och moderkortet är väl de två komponenter som är mest känsliga för driver-problem.)

• Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-12 22:06
Ursprungligen av Sidde:

Alltså Apple ska inte jämföras mot PC-marknaden, det är ju endel utav den marknaden. Jämför Apple med Dell, HP, Acer osv.

Jag förstår inte riktigt din poäng.
Vilken som helst av de tillverkarna har modeller där du enkelt kan byta grafikkort.
Vad är det som skulle krångla till det så fruktansvärt på en mac när möjligheten redan finns på en del macar?

Jag kan inte förstå hur folk kan sitta här o försvara att det inte finns en sådan modell?
Det vore ju enbart bra för apple och det kan knappast vara några utvecklingskostnader.
Ta moderkortet från mac pro, plocka bort en processorsockel släng in en vanlig c2d.
Och in med vanligt ram.

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-12 22:15

Jag förstår inte riktigt din poäng.
Vilken som helst av de tillverkarna har modeller där du enkelt kan byta grafikkort.
Vad är det som skulle krångla till det så fruktansvärt på en mac när möjligheten redan finns på en del macar?

Jag kan inte förstå hur folk kan sitta här o försvara att det inte finns en sådan modell?
Det vore ju enbart bra för apple och det kan knappast vara några utvecklingskostnader.
Ta moderkortet från mac pro, plocka bort en processorsockel släng in en vanlig c2d.
Och in med vanligt ram.

Nu kan jag inte mycket av det tekniska men som moderkortet ser ut idag kan man väl montera vilken Intel cpu som helst? Sedan är det alltid så att för varje ny prod linje ökar kostnaderna. Med en linje blir det billigast.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-12 22:16

Och in med vanligt ram.

Här är problemets kärna tror jag. Du förstår inte enligt egen utsago, och drar därför slutsatsen att det inte finns någon anledning, och att Apple bara är dumma. Att de inte kan något om hårdvara helt enkelt. Är inte det ganska naivt?

Du vet ju själv att efterfrågan är stor på en Mac med hög konfigurationsmöjlighet, tror du att Apple har missat detta? Tror du att du liksom känner till mer om den efterfrågan som Apple möter än Apple själva? Tänk en stund... kan det vara så att du inte har alla pusselbitar framför dig?

Hmm, näe, vänta.. Den enklaste förklaringen är naturligtvis att du vet bättre än alla i Apples ledning tillsammans. De kanske helt enkelt aldrig har gjort en marknadsundersökning!? Skriv ett mail till Steve och tipsa honom om att göra en marknadsundersökning vetja, han har ju uppenbarligen aldrig tänkt på det!!

Suck.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-12 22:33
Ursprungligen av Jogin:

Här är problemets kärna tror jag. Du förstår inte enligt egen utsago, och drar därför slutsatsen att det inte finns någon anledning, och att Apple bara är dumma. Att de inte kan något om hårdvara helt enkelt. Är inte det ganska naivt?

Du vet ju själv att efterfrågan är stor på en Mac med hög konfigurationsmöjlighet, tror du att Apple har missat detta? Tror du att du liksom känner till mer om den efterfrågan som Apple möter än Apple själva? Tänk en stund... kan det vara så att du inte har alla pusselbitar framför dig?

Hmm, näe, vänta.. Den enklaste förklaringen är naturligtvis att du vet bättre än alla i Apples ledning tillsammans. De kanske helt enkelt aldrig har gjort en marknadsundersökning!? Skriv ett mail till Steve och tipsa honom om att göra en marknadsundersökning vetja, han har ju uppenbarligen aldrig tänkt på det!!

Suck.

Jag skrev att jag inte förstår hur användare kan sitta o försvara att en efterfrågad produkt inte finns. Iaf inte med argument som "det strular med drivrutiner".

Jag skrev inte att jag vet att det finns en stor efterfrågan, jag skrev att det vore bra då det uppenbarligen finns en efterfrågan (som jag sett både här och på många andra forum) och det inte är någon direkt extrakostnad att ta fram en sådan modell.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-12 22:41

Jag skrev inte att jag vet att det finns en stor efterfrågan, jag skrev att det vore bra då det uppenbarligen finns en efterfrågan (som jag sett både här och på många andra forum) och det inte är någon direkt extrakostnad att ta fram en sådan modell.

Ah, så då är problemet alltså inte att det vore dyrt att ta fram en sådan modell. Vad kan det vara då då?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-13 07:40
Ursprungligen av Jogin:

Ah, så då är problemet alltså inte att det vore dyrt att ta fram en sådan modell. Vad kan det vara då då?

Bra fråga. Antagligen därför att de gjort liknande försök tidigare och det inte slått speciellt väl ut. Men nu med intelprocessorer och möjligheten att köra Windows så är ju situationen lite annorlunda. Vet många som skaffat macbook för design / pris och tänkt köra windows men testat på OS X och mer eller mindre gått över till rätt sida.

Vem vet, det kanske dyker upp något intressant ihop med Leopard

Ursprungligen av star-affinity:

Jag har inte riktigt hajat det där med att man måste kunna uppgradera allt möjligt i sin dator. Känns inte som det är så ofta folk gör det ändå. Kanske till ett lite värre grafikkort, men inget jättekliv.
Till slut är det ändå annat än grafikkortet som är flaskhalsen så allt måste bytas ut samtidigt, dvs. man köper en helt ny dator...

På alla mina pc-burkar har processorn hållt för 1-2 (någon gång t o m 3) uppgraderingar av grafikkort.
En processor håller i regel väldigt länge för spel jämfört med ett grafikkort då det är generationsbyte oftare med grafikkorten och den nya generationen oftast har hårdvarufunktioner som går extremt slött på den tidigare.

Det blev lite sidosprå, inte för att det är trist med sådana, men huvudkärnan i mitt inlägg var inte om mac är bättre än PC eller tvärtom, bara att det är synd att OSX som är ett så bra operativsystem inte finns till min nya PC. Jag är själv redan helt övertygad om macens överlägsenhet i design och kvalitet, men jag är inte beredd att betala skjortan för det. Mitt mål med en dator är att den skall vara något sånär kraftfull utan några flaskhalsar. Apple satsar fortfarande på modeller som kostar multum men som har flaskhalsar i systemet. Det må vara att de har bra processorer, men grafikkorten är ofta under all kritik och minnet är alldeles för sparsamt tilltaget på de "billigare" modellerna. CPU:n är i dagens moderna datorer oftast inte problemet, utan just de saker som Apple gör avkall på. Om jag skulle försöka köpa en mac som är likvärdig mina krav på en PC skulle jag måsta betala ett gäng mer slantar, nu vet jag inte exakt men jag höftar på det dubbla. Detta tillsammans med den lägre konkurrensen som påverkar möjligheten att uppgradera uppväger inte det faktum att opertivsystemet är mycket bättre. Sorry, här kommer kärnan i mitt inlägg; Det är trist att måsta välja att antingen betala massor och sitta med ett bra operativsystem med "bristande" hårdvarumöjligheter eller betala mindre och få precis det man vill hårdavrumässigt men inte kunna njuta av det pga de usla operativsystemen.

Jag säger itne att nåt är bättre än det andra, pest eller kolera...

Senast redigerat 2007-02-13 10:42

En processor håller i regel väldigt länge för spel jämfört med ett grafikkort då det är generationsbyte oftare med grafikkorten och den nya generationen oftast har hårdvarufunktioner som går extremt slött på den tidigare.

Jo, det skulle vara det jag saknar med Macen. Grafikkortsutbyte. Fast det funkar ju i desktop-maskinerna och det är sådan jag brukar köra. Även om MacBook Pro som jag har ny via jobbet är en riktigt skön maskin.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-02-27 21:48

Vilken tur att man kan köra OS X på sin hemska "PC" nuförtiden! För oss studenter som måste köpa mat och böcker istället för datorer med inbyggda skärmar

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-27 23:46
Ursprungligen av Csoft:

Vilken tur att man kan köra OS X på sin hemska "PC" nuförtiden! För oss studenter som måste köpa mat och böcker istället för datorer med inbyggda skärmar

Att vara student är fan ingen undanflykt för att säga att man ska köra olagliga saker. Man kan ta sig råd till dyrare saker också, det handlar om att sköta sin ekonomi, vara smart och äta gröt.
Trust me, min ekonomi är nog tightare än mångas här, med 6k i hyra, vanligt studielån och boendes mitt i london. Men med ett kalkylprogram, lite smart sparande i fonder/aktier så har jag lyckats skrapa mig ihop till en MBP nu då min Powerbook börjar bli lite out of date.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2007-02-28 17:14
Ursprungligen av Sidde:

Att vara student är fan ingen undanflykt för att säga att man ska köra olagliga saker. Man kan ta sig råd till dyrare saker också, det handlar om att sköta sin ekonomi, vara smart och äta gröt.
Trust me, min ekonomi är nog tightare än mångas här, med 6k i hyra, vanligt studielån och boendes mitt i london. Men med ett kalkylprogram, lite smart sparande i fonder/aktier så har jag lyckats skrapa mig ihop till en MBP nu då min Powerbook börjar bli lite out of date.

Jag köpte en PowerMac G5 Dual 1.8GHz innan jag börjat gymnasiet, har även haft en Powerbook G4, Mac Mini, iMac osv...Allt går om man vet hur man sparar/byter/säljer grejer. Men varför köpa Apples hårdvara nu för tiden då man kan köra OSX olagligt och helt gratis på sitt billiga hemmabygge.. Bara man vet vad man gör så är det inga problem att få igång.
Att köpa en ny iMac för 10000kr och sen komma på att grafikkortet som sitter fastsvetsat är sämre än ett Geforce 2, är inget roligt.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-28 17:25
Ursprungligen av Ricky:

Men varför köpa Apples hårdvara nu för tiden då man kan köra OSX olagligt och helt gratis på sitt billiga hemmabygge.. Bara man vet vad man gör så är det inga problem att få igång.

Eh, ja till att börja med så är det ju en hel del som kör Windows lagligt också. ALLA piratar faktiskt inte sitt operativsystem, tro't eller ej.

För det andra så finns det vissa av oss som vill ha "the real deal" liksom. Jag vill inte ha problem pga tveksam hårdvara eller drivrutiner som fungerar oftast eller så där, jag fick nog av det under de tidiga Linux-åren. Jag hade inga problem med att hålla på och fixa med min dator när jag var i din ålder, men sakta men säkert tröttnade jag på att fixa och ville bara att saker och ting skulle fungera. Det var då jag bytte till Mac.

För det tredje så existerar det inte en PC laptop i detta universum som kan mäta sig med min 17" MacBook Pro.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-28 20:23
Ursprungligen av Jogin:

För det andra så finns det vissa av oss som vill ha "the real deal" liksom. Jag vill inte ha problem pga tveksam hårdvara eller drivrutiner som fungerar oftast eller så där, jag fick nog av det under de tidiga Linux-åren. Jag hade inga problem med att hålla på och fixa med min dator när jag var i din ålder, men sakta men säkert tröttnade jag på att fixa och ville bara att saker och ting skulle fungera. Det var då jag bytte till Mac.

Oj vad jag känner igen mig, fast med windows istället för linux.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2007-02-28 20:41
Ursprungligen av Jogin:

Eh, ja till att börja med så är det ju en hel del som kör Windows lagligt också. ALLA piratar faktiskt inte sitt operativsystem, tro't eller ej.

För det tredje så existerar det inte en PC laptop i detta universum som kan mäta sig med min 17" MacBook Pro.

Skillnad på att köra nånting olagligt genom att bryta mot licensavtalet och att inte betala för sig.
Jag sa också att om man vet man man gör så fungerar det, och de jag menade var att om man köper en datorer med exakt samma saker som sitter i exempelvis en iMac så finns det inget som kan gå snett, det är helt omöjligt.

Varför skulle ingen "PC laptop" mäta sig med din MacBook Pro?

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-28 22:25
Ursprungligen av Ricky:

Skillnad på att köra nånting olagligt genom att bryta mot licensavtalet och att inte betala för sig.

Du skrev faktiskt "helt gratis"!

Ursprungligen av Ricky:

Jag sa också att om man vet man man gör så fungerar det, och de jag menade var att om man köper en datorer med exakt samma saker som sitter i exempelvis en iMac så finns det inget som kan gå snett, det är helt omöjligt.

Eller hur.

Ursprungligen av Ricky:

Varför skulle ingen "PC laptop" mäta sig med din MacBook Pro?

Kommentar överflödig.

• Medlem
  • Knivsta
  • 2007-02-28 22:58

Är själv fruktansvärt sugen på en mini då jag ledsnat på krashande pc:s, men det jag kan känna är att den kommer vara lite för klen då jag gillar att dra igång ett spel lite då och då, vill inte heller ha en "allt-i-ett-lösning" som iMac då jag med största sannolikhet kommer ha den kopplad till min platt-tv. Den (troligen) perfekta lösningen för mig vore en mac "midi" dvs en mac som inte är ihopbyggd med en skärm men som har iMacens eller snäppet lite bättre prestanda.
Skulle nog inte behöva tänka många sekunder innan inköpet vore ett faktum.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-28 23:09
Ursprungligen av meanh:

Den (troligen) perfekta lösningen för mig vore en mac "midi" dvs en mac som inte är ihopbyggd med en skärm men som har iMacens eller snäppet lite bättre prestanda. Skulle nog inte behöva tänka många sekunder innan inköpet vore ett faktum.

Måste hålla med om att det finns ett hål i Apples sortiment; en dator som inte har inbyggd skärm, har anpassningsmöjligheter men som inte är en värstingmodell (Mac Pro)..

Han har en bra poäng.
Utan inbyggd skärm.
En "mac" helt enkelt.

Jag håller med om att det borde finnas en Mac som man kan modda i alla fall litegrann. Problemet är att Steve Jobs Allmighty inte gillar att användare pillar för mycket i sina datorer. Envisas de får de skaffa en MacPro eller en gammal PowerMac.

Ursprungligen av rhesus:

Då kan du ju inte spela och vad ska du då med ditt "värsting-grafikkort" till?

Det finns spel till Linux också, både portade och emulerade. Utbudet är inte lika stort men de flesta av de spel jag lirar på Windows finns till Linux.

Men men, det känns lite off-topic. Ingen jag känner har köpt Windows, det är inte där skon klämmer.

Bevaka tråden