Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

16:9-impuls på brända widescreen-dvd?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man tittar på ett tv-program i 16:9 är ju bilden initialt ihoptryckt, men dras sedan isär till 16:9 efter ett par sekunder. Detta gäller även köpta dvd-filmer. Det kommer någon slags impuls från skivan eller sändningen som gör att bilden poppar ut. Finns det något sätt man kan lägga in en sådan impuls när man bränner en egen dvd i ex. Toast? Eller måste man även fortsättningsvis använda tvns fjärr för att dra ut bilden till det korrekta widescreen-läget?

Ligger inte den där funktionaliteten direkt i tv-apparaten?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Ligger inte den där funktionaliteten direkt i tv-apparaten?

Nej, det tror jag bestämt inte. Men jag har haft fel förr. En gång 1982, tror jag det var.;)

Jag tror i alla fall bestämt att min Philips 32" tar upp filmen i optimal storlek om den står på Automatic. Ställer jag den istället på 4:3 händer ingenting. Sen finns en uppsjö med fler val som 16:9, 14:3, Widescreen osv. Jag får för mig den läsar av det svarta området utanför filmen.

http://www.videohelp.com/tools?tool=IfoAR2WS

Bara för PC tyvärr, men kanske du kan gå igenom .ifo-filerna i en texteditor och ändra själv?

Det är inte så att du menar när själva bilden s a s är för liten för en wide-tv, där den automatiskt zoomar upp proportionerligt om tvn är inställd på automatiskt? Vad jag menar är när bilden sänds i äkta widescreen via boxer eller satellit och bilden är ihoptryckt så att allt blir smalare än normalt. När det poppar upp till riktigt format, så är det med säkerhet en inpuls i själva sändningen, eftersom tvn fortfarande står i 4:3-läge. Jag sluter mig till det, eftersom någon enstaka gång har tv missat att lägga ut impulsen, så bilden förblir ihoptryckt. Detta kan naturligtvis åtgärdas i alla fall via fjärren genom att välja 16:9-läge. SVT1, 2, TV4, TV4+ har den funktionen, medan TV3 och Kanal 5 inte har det.

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-13 16:20

Toast kan jag inte mycket om men i program så som Dvd studio pro, Encore (pc), creator/senarist så är det ett val man gör. Kanske finns en bock man ska klicka i för att säga till toasten att: "mediat jag bränner nu är 16:9"

Finns nog garanterat samma val i idvd eller vad authoring programmet heter i iLife paketet!

Bara en tanke...

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-13 20:50

Det låter som att Ian Curtis har sin DVD-spelare inställd på 4:3 och inte 16:9. Anamorfiska widescreen-DVDer är redan utdragna på höjden och visas rätt i widescreen-TV, utan att denna behöver ändra bildläge (vilket den alltså gör när bilden "poppar ut").

Om DVD-spelaren inte är inställd på 16:9 kommer denna själv trycka ihop bilden och lägga till svarta kanter, vilket resulterar i en vanlig 4:3-bild som skickas till TVn. TVn känner av dessa svarta kanter och drar ut bilden. Du får rätt aspect ratio igen, men den vertikala upplösningen blir lägre.

SVT's och TV4's kanaler sänder ingen av dem i äkta widescreen (äkta widescreen är anamorfisk, vilket alltså innebär att bilden i praktiken är utdragen på höjden, så att alla blir avlånga istället för platta, men bilden plattas till i 16:9 så att allt får normala proportioner) utan sänder i vanlig 4:3, men lägger alla loggor och textning innanför de svarta kanterna, vilket gör att TVn kan känna av dessa helt igenom svarta kanter, och TVn anpassar bilden därefter (men får alltså återigen lägre vertikal upplösning än i en äkta anamorfisk widescreen-bild).

• Medlem
  • Mölndal
  • 2007-02-14 15:12
Ursprungligen av xevve:

SVT's och TV4's kanaler sänder ingen av dem i äkta widescreen

Nja inte helt rätt de sänder i äkta 16:9 i deras digitala utsändningar via Canal Digital, Boxer, Viasat?

Och angående 16:9 i Toast så finns det inställningar för det också du sätter flaggan i MPEG2 filen. (kollade i både Toast 7 & 8 och inställningarna är identiska)

1
Bevaka tråden