Tyvärr kära vänner är det inte fullt så enkelt.
De utav er som använt senare versioner av Illustrator för att öppna gamla loggor vet att Illustrators texthantering är helt omgjord från grunden, vilket gör att man måste ta ställning till hur sk "legacy text" ska hanteras/konverteras. Innan någon sådan konvertering gjorts så kan man heller inte skapa teckenkonturer.
Ytterligare en svårighet är att Illustrator saknar ett vettigt sätt att rapportera saknade teckensnitt (i scripting), vilket gör att man måste loopa varje tecken och jämföra dess teckensnitt med vad som finns tillgängligt för Illustrator. Tyvärr är det inte helt enkelt, eftersom ett teckensnitt kan visas med ett namn av systemet och ett annat av Illustrator
Ni vet alla att jag är en stor vän av AppleScript och automatisering, men i just det här fallet, särskilt som frågeställaren saknar tidigare scriptingerfarenhet, skulle jag hellre rekommendera att köra PDF-filerna genom Distiller för att få dem till PDF. Saknas något teckensnitt kommer Distiller att varna för det.
Likaså skulle jag skita i konverteringen av dekorfärger och låta InDesign sköta det vid utskrift. Finns inget att vinna på att konvertera dekorfärgerna direkt i Illustrator, såvitt jag kan se.
Summa summarum, gör det enkelt istället för att göra det svårt
(själv skulle jag dock säkert ha petat ihop ett script för det, men så är jag ju skadad också )