Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV vs Mac mini

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-31 22:49

Tvivlar inte på att det kommer en ny, bättre AppleTV till hösten, alongside with filmer och tv-shower. Apple vet nog att dom inte kan köra på 720p och 40gb så mycket länge till. Råder alla att vänta till åtminstonde Leopard, ingen bra idé att slå till nu

Ursprungligen av boris91:

Tvivlar inte på att det kommer en ny, bättre AppleTV till hösten, alongside with filmer och tv-shower. Apple vet nog att dom inte kan köra på 720p och 40gb så mycket länge till. Råder alla att vänta till åtminstonde Leopard, ingen bra idé att slå till nu

jag brukar vänta att köpa Apple produkter till den börjat levereras och folk har plokatsönder den och postat bilder på nätet ... samt lite reviews ...

fast skall man vänta till hösten så är det ju iPhone man skall köpa då .. nä något kul skall man väll ha till sommaren ..

AppleTV får det bli .. (red. AppleTivi får de bliii)

Ursprungligen av Thulesius:

Känns om ?tv är en onödig produkt iallfall för svensken eftersom vi inte kan utnyttja den till max genom att köpa filmer och tv serier..

?tv har allt för många minus enligt mig
-ingen dvd
-ingen tv mottagare
-kan inte spela filmer i alla format och det går inte att kompletera med codec
-har inte fullt hd stöd
-litet lagringsutrymme

ok jag får nog motstrida lite här ..

1. Ingen DVD ... öhh vem vill ha DVD spelare .. hela iden är ju att ha filmerna digitalt .. som mp3 ... jag klagar inte på att min mp3 spelare inte har kassetdäck eller cd spelare ..

2. ingen TV motagare ... .. ok sant .. men detta är ju en maskin som ska användas för att spela digitala filmer .. som iPod är för att spela digital musik ... iPod kan inte heler ta emot tv signal ..

3. pirat pirat ... men å andra sidan H264 är väll ett ganska okej codec eller ?

4. inte fullt HD stöd ... nä sant .. ltie surt tycker jag om man investerat i en TV som klarar 1080p ... men seriöst .. hur många har råd med det igentligen .. 720p räcker för oss dödliga ...

5. Lite lagrinsutrymme ... sant ... tycker det är katastrof att inte AppleTV stödjer Airport Disk eller att USB 2.0 disk går att använda via USB porten ... det får en att tro att USB porten på AppleTV var från början tänkt för extern disk men att kanske filmbolagen ansåg att människor med 500 GB externt anslutna HD till AppleTV har ganska mycket pirat .... vem vet ..

Meningslöst. Båda är bra på det dom gör, men det finns brister oavsett vad man väljer ifall man nu skulle vilja ha ett ultimat mediacenter.

Apple TV är väldigt enkel och smidig, men är väldigt begränsad vad gäller video med tanke på vad vi vet om den.

Xbox med XBMC kräver mer mycket för att få igång den och hänger inte riktigt med tekniskt sett längre. Men...det ÄR ett väldigt flexibelt system.

Skyll på musik- och filmindustrin vad gäller dom flesta begränsningar som finns. Vad jag vet fungerar väl i princip allt till Mac, Apple förespråkar oftast öppna standarder. iTunes var ju tidigare ett p2p-paradis innan musikindustrin fällde krokben och slussade in programmet på en mer privat väg.

  • Medlem
  • Eslöv
  • 2007-02-17 17:14

Hade samma poänger genom hela inlägget.
Vill man ha allt 100% plug and play som du vill och inte behöva läsa sig fram till något måste ALLT följa strikta standarder. Ingen kan komma med något nytt alls eftersom då är risken att stödet för tidigare funktioner försvinner. Varför hade du sådana problem med att få igång xbmc? Var alla installer-diskar, forum och wikis med all info om det nere när du var igång? För dokumentation finns där i MASSOR. Du tyckte ju att ställa in IP var för komplicerat med. Är det verkligen så svårt att gå in under settings-> network och välja automatisk eller statisk adress? Har man väl kommit så långt att man har en massa datorer i tvbänken bör man vara någerlunda kunnig iaf. Ska man desutom streama musik/film måste man ju sedan tidigare ha satt upp ett nätverk i hemmet, även om det bara är ett totalt oskyddat wlan... Har själv 1st 3,2:a htpc, 1st 360 och ett vanligt xbox. xbmc var utan tveckan det som var lättast och smidigast att fixa. Att få win att fungera tillfredställande på en htpc kunde man glömma, satt i flera timmar igår och bråkade med allt från att ens få in Vista, till att streama musik via media center till 360:it vilket för övrigt är äkligt segt. De timmarna jag la bara på att pilla ihop dom "tillfredställande" hade jag lätt kunnat lödda 3 xboxar och lägga in xbmc.
Så dina anti-xbox-argument har jag inte mycket för. Det är relativt lätt och där finns massor med step by step-guider och hela köret, det ska till ett "geni" för att inte lyckas.
Det enda motargumentet du har är misstandet av garanti men samtidigt åt andra hållet måste man lyckas klanta sig två gånger innan det ska bli lika blodigt som att skaffa appleTV. Där finns en anledning till att xbox med xbmc lever kvar i så många hem (speciellt i hembio-system) och det är inte spelandet utan just för att den är i dagsläget överlägsen som media center, speciellt med tanke på bang for the buck.

att denna skit rullar fortfarande... *stolt* ja jag vidhåller att nickenyfiken har noll koll... och att min 60åriga mormor fixar att kicka igång en färdigchippad box (som går att köpa).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-26 21:02

Ämnet var väl AppleTV vs Mac mini, inte vs XBMC.
Kanske när någon får hem en egen AppleTV kan den kanske ge sina konkreta synpunkter.

Ursprungligen av DaWolf:

Ämnet var väl AppleTV vs Mac mini, inte vs XBMC.
Kanske när någon får hem en egen AppleTV kan den kanske ge sina konkreta synpunkter.

sant. ber om ursäkt för otn.

nu när Atv har blivit knäckt och det är möjlighet att stoppa i större disk + kolla på divx etc så har den blivit mer relevant. MEN - tycker fortfarande att mac mini är mer intressant...förstår att ipod inte kan spela CDs, men när jag skall kolla på min projektor så vill inte jag ha både en Atv och en dvd-spelare - alltså känns det som relevant ett tag till med dvd-spelare. A-tv är mest relevant i ett hushåll där man har 2 eller fler datorer med en mängd olika mediabibliotek och vill accessa dessa på ett smidigt sätt - utan att köpa en ny dator. men - i detta fallet känns ändå mac mini som mer relevant för du har ju samma tillgång till delade bibliotek via front row?! alltså:

1. jag vill kunna kolla på dvd via min A-tv
2. jag vill kunna surfa - helst via min apple remote och via laserpekare klicka på länkar
3. tv-mottagare och dvr är relevant - men säkert sånt som kommer via 3djepartslösning.

Hur gör ni äpple symbolen på t-bordet?

alt-a = 

Jag tror att det eviga suktandet efter Den Perfekta Lösningen(TM) är ett konstant jagande utan slut.

En Mac Mini har sina fördelar och nackdelar jämfört med en -tv. Jag råkar faktiskt ha både en Mac Mini som server och bland annat en chippad xbox med xbmc på. Xboxen klarar av att köra 1080i mot min TV och det blir jättbra för t ex bildspel av iPhoto-bilder. Men , den gamla xboxen klarar inte av att spela upp HDTV-material. Hårvaran är för klen för det. Jag (och många med mig) har köpt TV-apparater som klarar av HD-material och då börjar det bli dags att se på alternativ till XBMC till gamla xbox.

Jag kommer antagligen att köpa den pryl som enkalst spelar upp "godtyckligt" HD-material från en samba-share på min Mac-server. Vilken lösning blir först som uppfyller mina krav?

Kanske en mjukvarumoddad -TV, eller så portas XBMC till 360 på något sätt. Eller kanske en Playstation-3 med stöd för massa filformat. Eller så släpper Apple en ny Mac Mini med lite bättre spec.

Jag vet inte. Men, jag har lärt mig av den konstant jagandet av det "optimala" att det aldrigt riktigt infinner sig. Det finns bara saker och ting som fungerar mer eller mindre bra, och rätt var det är så är det som man nyss tyckte var riktigt bra inte bra längre.

Vad vill jag kunna göra med en produkt likt ?TV?

1.) Kunna spela in TV program, automatiskt tex spela in House på TV4, detta går med EyeTV - då måste man sätta denna på sin stationära dator, sin iMac i arbetsrummet. Filerna antar jag då med automatik förs över till iTunes.

Så här långt är det ok. problemet är att man måste låta sin iMac stå på hela dagarna vilket är negativt ur miljöhänsyn.

Går detta att lösa på annat sätt?

Sedan vore det skönt om dessa filer med automatik förs över till ?TV.

Kan man ställa in detta i iTunes?

Så att när ett nytt program är inspelat skickas den över till ?TV.

Fast i längden lär då ens disk på ?TV bli snabbt full, kan man ställa in att den försvinner efter en viss tid?

2.) Sedan skulle man vilja att den kan streama från någon ext. FW disk. Och att inte iTunes måste vara på.

Man borde även på ett bättre sätt kunna sätta upp musik/film bibliotek som gäller hela familjen. Det går idag men är inte ett riktigt bra alternativ.

Det mesta går att lösa om man skickar filer till ?TV men hur snabbt blir då inte disken full.

Sen så lär det komma en drös med plugins som löser en hel del saker.

Att ?TV inte spelar alla format ser inte jag som något problem. Inte heller att den inte kan spela DVD skivor.

Om Apple stoppade in en större disk i den samt om det kom en produkt likt EyeTV med plugin som kunde styras från ?TV - ja då köper jag en imorgon.

Ja jag vet att det antagligen är en utopi.

En spekulation från min sida är att det antagligen kommer en uppdatering av ?TV efter det att Leopard släppts.

har du en airport extreme till ditt nätverk kan du ju ha en nätverksdisk - men frågan är om du kan accessa den. Atv är klart intressant - helst nu när ny funktionalitet (nödvändig) har blivit knäckt - som större hårddisk samt perian.org (divx etc). Men det är synd att man inte kan stoppa in sin DVD/Blueray i Atv - skall jag kolla på dvd får jag använda min vanliga...

så det är mycket som talar för macmini - men samtidigt är ju Atv en förbättring för airport express till exempel. skall själv till usa och köpa en - Atv kostar cirka 2000 kr. där - då är det helt ok. Någon som vill ha en - jag har kanske plats i bagaget

Ursprungligen av draags:

Vad vill jag kunna göra med en produkt likt ?TV?

2.) Sedan skulle man vilja att den kan streama från någon ext. FW disk. Och att inte iTunes måste vara på.
.

För min del ser jag ?TV som ett bättre alternativ i vardagsrummet. Jag vill ha enkelheten.

håller med - sen om man vill se dvd - så kan man ju alltid rippa den med handbrake el dyl till mpg4 med hög bitrate. tar cirka 1 timme. lägga in det i itunes - så är man ju "set".

Jag kör fortfarande gärna min dvd spelare - den har aldrig någonsin hängt sig.

Framtiden är inte skivor.

Jag vet själv inte när jag köpte en musik cd sist. Liknande fenomen kommer även ske på film sidan.

Bevaka tråden