Rätt kul att jämföra OS X och Vista ändå.
Jag kör OS X på en macbook, en iMac och en Mac Pro. Vista på Mac Pro:n, macbooken och på en AMD X2. Ingen av maskinerna har mindre än 2 gig ram.
Efter två veckors användning kan jag kostatera att Vista hänger med skapligt. Ok, det tar lång tid att boota (över 30 sek!), är lite segare efter start då den traditionella högen av småprogram ska startas (de förökar sig själva, de är en högre form av liv, jag lovar ) men ändå en rejäl förbättring mot XP. Instabilt är det till viss grad, men det är mest när jag kör äldre program (läs 2006). Måste fortfarande köra igång XP på AMD:n för att köra en del spel och en hel del program som inte fungerar som de ska under Vista. Men det löser sig när nya native versioner kommer. Om ett halvår eller ett år är nog Vista ett alternativ för den vanlige användaren. Åtminstone lär väl VLC kommit i en variant som fungerar då!
Helt har det på mina tre Vistaburkar kraschat ett fåtal gånger. Vanligare är att program låser sig. En burk låser sig helt när logitechs tangentbord pluggas in, whats that all about???
Sökfunktionen är riktigt bra i Vista, lika bra som Spotlight eller bättre. I övrigt är gränssnittet helt ok. Inget jag saknar, inget jag måste ha. Ja, det är irriterande att få 5-6 "tillåter du att förfrågningar" bara för att du installerar ett program som sen vill åt internet. Det är bara att sitta och mata på "ok / ja". inte orkar man läsa varningarna, men det går att leva med. Virus och Spyware är man ändå van vid, och viktig data kan man lägga någon annanstans än på en windowspartition.
Att Vista utnyttjar fler processorskärnor märks. När jag har lite kul med videouppspelning, mp3-kodning och filkopiering samtidigt märks skillnaden rejält mot XP. Det går fortfarande snabbare med kodningen i OS X än Vista på Mac Pro:n dock, men skillnaden har krympt.
Hitills är slutsatsen är att Microsoft gjort en bra kopia av OS X och i princip är ikapp (eller är det om ett halvår då program som är anpassade för Vista finns i större utsträckning). Nu är det upp till Apple att dra ifrån igen med nästa version. Sen lär MS följa efter, igen, och igen. och igen på det sätt som vi levt med de sista 20 åren.