Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långa filnamn = problem?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en brokig samling bilder som ska användas i en bok. En erfaren Quark-användare har haft problem ibland pga att bildfilerna har haft för långa namn. Han brukar döpa om dem, men jag vill slippa det. Nu gäller det Indesign CS2. Någon som vet något om detta?

Dessutom är han skeptisk till JPEG-filer och vill göra om dem till eps. Men nuförtiden kan väl tryckerierna hantera JPEG? Dessutom ska vi göra en tryckfärdig pdf av dokumentet så då märkar man väl om någon bild trilskas?

InD klarar nog vilka filnamn som helst. Men undvik specialtecken som intefunkar på Win och vice versa (om ni måste byta plattform under projektets gång). Sedan kan det ändå vara bra at döpa om bilder så att alla som hör ihop hamnar intill varandra i listan/mappen när man skall montera. Räligt att behöva leta upp "skruv.jpg", "mutter.jpg", "beslag02.jpg" i en lång lista när man skulle kunna gett dem ett prefix från början.

Viktigare att man inte glömmer att "paketera" projektet så att alla bilder som behövs till boken kopieras till en egen mapp och inte ligger utspridda över flera datorer eller nätverk. På så sätt påverkas inte heller originalen om man måste göra retusch eller andra förändringar i bilderna.

Om originalet är jpeg kan man lika gärna fortsätta med det. EPS bör nog undvikas (fråga Rickard Rönnbäck vad han tycker om EPS...)

Själv skulle jag dock jobba med TIFF - i synnerhet om bilderna skall redigeras och/eller CMYKas. Säkert i alla väder.

JPEG har kunnat hanteras i evigheter. De första ripparna, dvs för mer än 15 år sen, som enbart stödde PostScript Level 1 hade inte stöd för jpeg, men idag finns ingen sånt gammalt skit kvar någonstans.

Däremot så är det inte ovanligt att gamla "rävar" (som de brukar kalla sig) tror att den "sanningen" fortfarande gäller - vilket alltså inte är fallet.

JPEG är ett utmärkt val som bara har en två nackdelar

1) att formatet inte stödjer transparens
2) att det använder förstörande komprimering, dvs priset man betalar för den lilla filstorleken är att återkommande redigeringar kommer att försämra kvaliteten. Om bilderna är färdigredigerade är det dock ett utmärkt val

TIFF lider inte av någon av dessa problem och är på många sätt ett utmärkt format. Många gånger kan man också använda Photoshops PSD-format som har liknande positiva egenskaper (och ytterligare några)

EPS har praktiskt taget bara nackdelar, förutom i några ytterst få specialfall som en normalanvändare aldrig kommer att stöta på.

Vad gäller filnamn så är sällan längden ett problem, däremot som sagt specialtecken. Vill man vara helt på den säkra sidan är det bara 0-9 och A-Z som gäller, men jag måste säga att för egen del upplever jag nästan aldrig problem med detta, undantaget kan vara överföring via FTP, som ibland inte förstår å, ä, ö etc. Samtliga filer bör dock ha filändelse - ALLTID!

Vissa gamla mac-användare har tagit för vana att använda snedstreck / - det är en dödssynd i Unix- och PC-miljö så låt bli det

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-27 16:09
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

TIFF lider inte av någon av dessa problem och är på många sätt ett utmärkt format. Många gånger kan man också använda Photoshops PSD-format som har liknande positiva egenskaper (och ytterligare några)

Jag vill passa på att fråga om det här.

Sedan vi gick över till InDesign så använder vi uteslutande PSD. Finns det någon som helst nackdel med det?
Jag trodde först att PSD:arna skulle ta mer än TIFF, men så var ju icke fallet. TIFFarn tar mer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-27 10:59

Jag har sett många exempel på hur folk använder å, ä och ö, /, :, \, blanksteg, ? osv i filnamnen. Även i jpeg-bilder som ska läggas på webben...

Tack för klargörande svar!

PSD är ett utmärkt val. Den enda nackdelen är väl egentligen att stödet för PSD inte är lika utbrett som för TIFF, men i den grafiska branschen är det ju inget problem

Jag använder ofta streckteckningar och då är TIFF med LZW-komprimering svårslaget när det gäller filstorlek.

• Medlem
  • Lidingö
  • 2007-03-02 14:27

Richard – din motvilja mot EPS, gäller väl inte vektor-EPSer från Illustrator? Eller skall de också undvikas?:">

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-02 14:37

Jag kan svara på det, Illustrator EPS går att använda men ska i moderna program (läs InDesign) undvikas på grund av att det rena Ai-formatet eller PDF är bättre.

Detta gäller särskilt när du ska jobba mellan programmen. EPS stöder inte heller genomskinlighet. Så du har nackdelar även med vektorgrafik i EPS-format.

Sen säger Richard att inga har kvar gamla Level-1 rippar men tyvärr är det ett faktum, de finns där ute fortfarande även om de håller på att dö ut.

Tänk så här, jag brukar ofta säga detta:
"Ingen normal människa i denna bransch skulle kunna tänka sig att arbeta med en dator eller program som är 15 år gamla eller mer. (Level-1 kom 1984) Men på tryckerier kan dessa förhistoriska bestar fortfarande stå och ticka. Och sen undrar de varför InDesign PDF-er inte fungerar"

Janne

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-02 14:40

Skulle kanske även svara på den ursprungliga frågan.

Det enda problem med långa filnamn är en del servrar (läs Windows) som bara har stöd för det gamla OS9 Appleshareprotokollet. Där stöds bara 31-tecken i filnamnet. Man kan då koppla upp den servern med SMB istället och kopiera med långa filnamn.

Janne

Långa filnamn på bilder djävlas med mig i inD CS (detta kanske är fixat i CS2). InDesign "hittar på" slutet på filnamnet om det är för långt, med följden att nästa gång som dokumentet öppnas så är bildlänkarna trasiga och man får länka på igen. Men är det bara jag som har detta problemet?

1
Bevaka tråden